  • 1. Data: 2003-08-05 13:06:23
    Temat: Czy prywatne pożyczki są opodatkowane?
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    Witam,

    Wiem, że jeśli miałbym np. 50 tys zł i miałbym kaprys darować tą kasę
    koleżance, albo szwagrowi (tak z dobroci serca), to oczywiscie
    wkracza tutak podatek od darowizny.... (nie wiem ile %, nie wiem kto
    go płaci, ale mnie to nie dotyczy, bo ani ja nikomu nic nie daje,
    ani mi nikt nic nie da :-)

    Ciekawi mnie natomiast czy podobnie jest z pozyczakmi?
    Załóżmy, że moj wlasny rodzić (czy ma znaczenie kto?)
    pozycza mi 20 tys. (przelewem), a rok pozniej ja mu to przelewem
    oddaję. Oczywiscie zadnych odsetek, wiec on nic nie "zarabia".
    Co na to US?

    Dzieki,

    latet

  • 2. Data: 2003-08-05 13:52:03
    Temat: Re: Czy prywatne pożyczki są opodatkowane?
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Latet" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > pozycza mi 20 tys. (przelewem), a rok pozniej ja mu to przelewem
    > oddaję. Oczywiscie zadnych odsetek, wiec on nic nie "zarabia".

    a US na to 2% podatku od kwoty pożyczki, jeżeli w I-szej grupie
    pokrewieństwa , to raz na 5lat 9637zł jest zwolnione, od reszty 2%...

  • 3. Data: 2003-08-05 15:43:22
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > a US na to 2% podatku od kwoty pożyczki, jeżeli w I-szej grupie
    > pokrewieństwa , to raz na 5lat 9637zł jest zwolnione, od reszty 2%...

    A czy jest jakis limit (kwoty na iles lat) na poczkę dla calkiem
    niespokrewnionego kolegi?

    Pozdrawiam,

    latet

  • 4. Data: 2003-08-05 15:54:14
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> zwolnione, od reszty 2%...

    > A czy jest jakis limit (kwoty na iles lat) na poczkę dla calkiem
    > niespokrewnionego kolegi?

    1000zł raz na rok jest zwolnione

  • 5. Data: 2003-08-06 11:09:12
    Od: "Liwiusz" <l...@W...onet.pl>

> [...]
    > pozycza mi 20 tys. (przelewem), a rok pozniej ja mu to przelewem
    > oddaję. Oczywiscie zadnych odsetek, wiec on nic nie "zarabia".

    Najlepiej nie udzielaj pożyczki, tylko zakup/sprzedaż weksli - 0.1%.

    Pozdrawiam!
    Lech
    l...@i...pl

  • 6. Data: 2003-08-06 13:49:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Liwiusz napisał:

    > Najlepiej nie udzielaj pożyczki, tylko zakup/sprzedaż weksli - 0.1%.

    Co to znaczy zakup/sprzedaz weksli?
    Opłacisz sobie te weksle na 20tys i co z tego?
    Wiesz cos o czym ja nie wiem?
    Opłata za weksel znosi PCC od pozyczki tym wekselm zabezpieczonej?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2003-08-06 17:49:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Aug 2003, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik Liwiusz napisał:
    [...]
> [...]
    >+ Wiesz cos o czym ja nie wiem?
    >+ Opłata za weksel znosi PCC od pozyczki tym wekselm zabezpieczonej?

    Jeśli to jest pożyczka to oczywiście nie znosi.

    Natomiast jeśli jest to "samodzielna operacja wypuszczenia
    weksla własnego" (to nie może być weksel gwarancyjny, objęty
    umową wekslową czy innymi ograniczeniami[1] !) to AFAIK Polska
    pospisała jakąś umowę m-narodową z której wynika że taki obrót
    wekslowy nie jest pożyczką... ! Weksel to "niemal pieniądz"
    i zamiana weksla na złotówki jest mniej więcej tym samym
    co wymiana dolarów na euro :)
    Zastrzegam że wekslologiem jestem umiarkowanym, ale widziałem
    komentarze że USy potwierdzały (na "ordynacyjne" pytanie pisemne)
    że tak jest[2] - weksel własny *nie związany z inną umową* podlega
    opłacie skarbowej i tyle....
    No i na deser pytam po dobroci, dlaczego weksle miałyby być
    księgowane jako przychód - skoro to "tylko pożyczka"
    i faktyczny przychód nastanie w momencie "zamiany na gotówkę
    lub rynkowo wymierny towar", jak rozumiem z sugestii ?

    Jak ktoś ma namiary przeciwne to poproszę :)
    Wiesz o czymś o czym ja nie wiem ?? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    [1] nie wiem, ale tak podejrzewam że np. weksel "nie na
    zlecenie" pełnoprawny (że tak powiem :]) nie jest,
    skoro nie można nim obracać. Ale tu mogę sie mylić :)
    [2] ale to na pewno było przed nastaniem obowiązku publikacji
    w Internecie.