  • 1. Data: 2007-04-30 21:48:42
    Temat: Dlaczego ulga odsetkowa nie przysluguje?
    Od: "przemekk74" <przemekk74@poczt_a.oneet.pl>

    Witam

    Informacja z gazet, netu i pani z US: jezeli jedno z malzonkow korzystalo z
    ulgi to ugla dosetkowa nie przysluguje
    Pani, ze Us powiedziala, ze wynika to z artykulu 26b

    art. 26b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w
    brzmieniu obowiazujacym do 31 grudnia 2006 r. - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14,
    poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 226, poz. 1657
    Odliczenie przysluguje, jezeli:
    podatnik lub jego malzonek nie korzystal lub nie korzysta z odliczenia od
    dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na wlasne cele
    mieszkaniowe...

    Teraz oznaczmy jako

    a - "podatnik z ulgi korzystal"
    b - "malzonek podatnika z ulgi korzystal"
    c - "odliczenie przysluguje"

    calosc mozna (chyba) zapisac

    jezeli a=falsz lub b=falsz to c=prawda

    dla mnie jak byk wynika z tego, ze jezeli np w malzenstwie on z ulgi
    korzystal np przed slubem (a=prawda) a ona nie (b=falsz), to ulga
    przysluguje (c=prawda)

    Jak dla mnie:
    - albo sa inne przepisy czy pozniejsze nowelizacje, ktore np slowo "lub"
    zmieniaja w slowo "i" (cos jak "i czasopisma")
    - jest inny przepis, ktory wylacza to
    - organy podatkowe "graja glupa" aby ludzie nie odliczali (cos jak kiedy
    ulga od darowizn)

    Bardzo prosze o wyjasnie - z tym, ze jezeli ktos wie dlaczego ulga niue
    przysluguje to prosze przytoczyc podstawe (nie artykul z internetu)

    Podobny zapis jest w przypadku zwrotu vatu (22->7%).. pytanie adekwatne
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 2. Data: 2007-05-01 06:20:37
    Temat: Re: Dlaczego ulga odsetkowa nie przysluguje?
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Informacja z gazet, netu i pani z US: jezeli jedno z malzonkow korzystalo z
    > ulgi to ugla dosetkowa nie przysluguje
    > Pani, ze Us powiedziala, ze wynika to z artykulu 26b

    Było juz dawno ... nawet w gazetach o tym trąbili, zeby uwazac z kim
    sie człowiek pcha w małzenstwo :)) Interpretacja była taka (o ile dobrze
    pamietam), ze jesli jedno z małzonków kiedykolwiek korzystało z dużej
    ulgi, to nie moze juz skorzystać z odsetkowej. No i oczywiscie drugi
    współmałżonek także tym samym nie może.

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 3. Data: 2007-05-01 07:11:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Apr 2007, przemekk74 wrote:

> [...]
    >

    > Teraz oznaczmy jako
    >

    > a - "podatnik z ulgi korzystal"
    > b - "malzonek podatnika z ulgi korzystal"

    Treść zawiera zapisy "nie korzystał", a nie "korzystał", "lub"
    operujące na negacjach jest równoważne "i" ich przeciwieństw!
    Prawa rachunku zdań się kłaniają:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawa_rachunku_zda%C5%8
    4

    > calosc mozna (chyba) zapisac
    >
    > jezeli a=falsz lub b=falsz to c=prawda

    Nie.
    Jeśli a=fałsz *i* b=fałsz to c=prawda
    Prawo de Morgana to się mądrze nazywa :)
    (Podatnik *nie* korzystał) *lub* (jego małżonek *nie* korzystał*),
    a jeszcze dokładniej:
    (podatnik *nie* (korzysta *lub* korzystał)) **lub* (jego małżonek
    *nie* (korzysta *lub* korzystał))
    :)
    Narusuj sobie pierwszy (prostszy) przypadek jako rachunek zbiorów
    zdarzeń: "korzysta/nie korzysta" z przecięciem "podatnik/małżonek".

    > dla mnie jak byk wynika

    Przemyśl raz jeszcze :)
    Inna rzecz, że w języku polskim mamy taki pożyteczny spójnik oznaczający
    dla listy przedmiotów "lub [...pozycja...] nie", nazywający się "ani",
    ale widać w Sejmie nie wiedzieli że jakby napisać "podatnik ani jego
    małżonek..." to treść byłaby znacznie bardziej zrozumiała :]

    > Jak dla mnie:
    > - albo sa inne przepisy czy pozniejsze nowelizacje, ktore np slowo "lub"
    > zmieniaja w slowo "i" (cos jak "i czasopisma")

    ...prawa rachunku zbiorów i zdań, oraz prawdopodobie to że nie byleś
    łaskaw poustawiać łączników we właściwej kolejności :)

    > Bardzo prosze o wyjasnie

    To wyżej może być? ;)

    > - z tym, ze jezeli ktos wie dlaczego ulga niue
    > przysluguje to prosze przytoczyc podstawe (nie artykul z internetu)

    Akurat nie mam pod ręką żadnej mądrej książki z algebrą Bolle'a, pozwolę
    się więc skorzystać *jednak* z odesłania do wikipedii :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-05-01 14:59:39
    Od: "Mateusz Dabrowski" <m...@p...pl>

> [...]
    > a jeszcze dokładniej:
    > (podatnik *nie* (korzysta *lub* korzystał)) **lub* (jego małżonek

    hmmm...

    chyba cos nie do konca tak bo wychodzi z tego ze moze skorzystac:
    > (podatnik *nie* (korzysta *lub* korzystał)) **lub* (jego małżonek
    > *nie* (korzysta *lub* korzystał))

    czyli (!(0 lub 1) lub !(0 lub 0)) = (!1 lub !0) = (0 lub 1) = 1

    chyba powinno byc:

    nie((podatnik korzysta lub korzystal) lub (malzonek korzysta lub korzystal))

    czyli !((0 lub 1) lub (0 lub 0)) = !(1 lub 0) = !1 = 0

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2007-05-01 18:54:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 May 2007, Mateusz Dabrowski wrote:

    > chyba powinno byc:
    >
    > nie((podatnik korzysta lub korzystal) lub (malzonek korzysta lub korzystal))

    Widać odmiana polskiego którą opisałem cieszy się większym powodzeniem
    wśród "organów" ;)
    (podanik lub małżonek) nie (korzysta lub korzystał)

    pzdr,

  • 6. Data: 2007-05-02 20:31:53
    Od: "przemekk74" <przemekk74@poczt_a.oneet.pl>

> [...]
    > Narusuj sobie pierwszy (prostszy) przypadek jako rachunek zbiorów
    > zdarzeń: "korzysta/nie korzysta" z przecięciem "podatnik/małżonek".

    a = podatnik korzystal
    b = malzonek korzystal

    !a v !b <=> !(a i b)

    czyli ten przepis mozna wyrazic takze jako
    ulga przysluguje jezeli nieprawda jest ze podatnik i malzonek korzystali z
    ulgi

    Przeciez do jasnej cholery z tego wynika, ze stanowisko US to wciskanie
    ciemnoty!
    Przemek

  • 7. Data: 2007-05-02 20:33:46
    Od: "przemekk74" <przemekk74@poczt_a.oneet.pl>

    > Widać odmiana polskiego którą opisałem cieszy się większym powodzeniem
    > wśród "organów" ;)
    > (podanik lub małżonek) nie (korzysta lub korzystał)
    gdybys pracowal w US Twoja postawa bylaby logiczna
    Przemek

  • 8. Data: 2007-05-02 20:59:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 May 2007, przemekk74 wrote:

    > a = podatnik korzystal
    > b = malzonek korzystal
    >
    > !a v !b <=> !(a i b)

    !$@%#@%$$!!
    Powinienem oberwać za powoływnie się na Morgana :] bo zgodziłem
    się (znaczy przyjąłem bez protestu) nieprawidłowy zapis.
    Wrrr...
    Tam NIE MA zdania "podatnik korzystał", zdanie "podatnik korzystał"
    ma *dwa* zaprzeczalne elementy: "nie podatnik" i "nie korzystał".
    Słowo "podatnik" *nie* jest w tresci ustawy zaprzeczane, bo zapis
    brzmiałby "nie podatnik korzystał" :]
    a - podatnik
    b - małżonek
    c - korzystanie
    v,i,! - operatory

    (a i !c) v (b i !c)
    Rozdzielność:
    (a v b) i !c
    Przemienność:
    !c i (a v b)

    > czyli ten przepis mozna wyrazic takze jako
    > ulga przysluguje jezeli nieprawda jest ze podatnik i malzonek
    > korzystali z ulgi

    Kiedy tam (czytając całkiem "normalnie", bez powyższego powoływania
    się na analizę formalną) napisali co innego :]
    Szukasz dziury w całym. I wcale nie musisz mi wierzyć ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-05-02 21:02:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > gdybys pracowal w US Twoja postawa bylaby logiczna

    Takie rozumowanie co najwyżej próbuje dowodzić istnienia państwa
    bezprawia :[ (urząd nie jest od naciągania prawa, tylko jego
    ścisłego przestrzegania).
    A moja postawa logikę ma czysto legalistyczną: "tak czytam
    przepis, uznaję że tak obowiazuje, niezależnie czy to jest
    moim zdaniem sensowne lub sprawiedliwe czy nie".

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-05-21 00:49:35
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Wed, 02 May 2007 22:59:46 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > ma *dwa* zaprzeczalne elementy: "nie podatnik" i "nie korzystał".
    > Słowo "podatnik" *nie* jest w tresci ustawy zaprzeczane, bo zapis

    Popełniasz tutaj błąd ... c w pierszym nawiasie to jest inne c niż w
    drugim .... poza tym jakoś nie bardzo widzę zapis a && ~c, przecież a to
    nie jest wogóle zdanie logiczne (pomijając problem z c)

    Dla mnie to zdanie powinno mieć taki zapis:

    Istnieje takie i należące do (podatnik,małżonek) gdzie [ nie korzysta(i)
    lub nie korzystał(i) ]

    Gdzie korzysta(i) i korzystał(i) to są stany korzystania dla i-tej osoby.

    {konia z rzędem temu kto mi powie jak kwantyfikatory wyrazić w ascii}

    p. m.