  • 1. Data: 2007-04-30 15:22:17
    Temat: Wystawianie faktury - kurs średni NBP z którego dnia?
    Od: DarkStar <p...@g...com>

    Witam!

    Wystawiam fakturę na walutę (USD) w dniu dzisiejszym - data
    wystawienia 30.04.2007, data sprzedaży 04.2007.. Po jakim kursie mam
    przeliczyć te kwoty? 30.04 czy 27.04 (zeszły piątek)?

    Czy pisanie oprogramowania na zamówienie, jeżeli czynność ta trwała
    przez dłuższy okres czasu (i przeciągnie się na kolejny miesiąc) można
    traktować jako sprzedaż ciągłą? Wystarczy że jako datę sprzedaży podam
    miesiąc kwiecień?

    I jeszcze jedno, jeśli łaska - czy jeżeli wystawię (sporządzę i
    wydrukuję) faktury dzisiaj, ale klientom wyśle je dopiero 7. maja
    (ogólnie za około tydzień), to będzie wszystko w porządku? Jest
    obowiązek wystawienia faktury w terminie, ale chyba nie ma żadnego
    obowiązku _wysłania_ jej w określonym terminie po jej wystawieniu?

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2007-04-30 16:02:19
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 30-04-2007 o 17:22:17 DarkStar <p...@g...com> napisał(a):

    > Witam!
    >
    > Wystawiam fakturę na walutę (USD) w dniu dzisiejszym - data
    > wystawienia 30.04.2007, data sprzedaży 04.2007.. Po jakim kursie mam
    > przeliczyć te kwoty? 30.04 czy 27.04 (zeszły piątek)?

    Do VAT z dnia wystawienia, chyba że nie ogłoszone jeszcze kursu,
    do PIT z poprzedniego dnia roboczego(zakładając updof)

> [...]
    > przez dłuższy okres czasu (i przeciągnie się na kolejny miesiąc) można
    > traktować jako sprzedaż ciągłą? Wystarczy że jako datę sprzedaży podam

    IMHO to powinno wynikac z umowy. W skrócie, jeśli dostajesz kasę za gotowy
    soft
    to wystawiasz fakturę po zrobieniu całości. Jeśli dostajesz kasę
    za etapy, to po skończeniu etapu. Jeśli dostajesz kasę za pisanie softu,
    to możesz z tego zorbić sprzedaż ciągłą i rozliczać miesięcznie.
    Ale że z doświadczenia wiem że sprawa jest płynna.
    W każdym razie nie ma definicji sprzedaży ciągłej, więc można miec tutaj
    różne poglądy.

> [...]
    > obowiązek wystawienia faktury w terminie, ale chyba nie ma żadnego
    > obowiązku _wysłania_ jej w określonym terminie po jej wystawieniu?

    Faktycznie ciekawe, jest w ustawie coś o terminie doręczenia faktury?

    pozdro

  • 3. Data: 2007-04-30 16:09:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    DarkStar wrote:
    > Wystawiam fakturę na walutę (USD) w dniu dzisiejszym - data
    > wystawienia 30.04.2007, data sprzedaży 04.2007.. Po jakim kursie mam
    > przeliczyć te kwoty? 30.04 czy 27.04 (zeszły piątek)?

    To zależy do jakiego podatku potrzebujesz.

> [...]
    > przez dłuższy okres czasu (i przeciągnie się na kolejny miesiąc) można
    > traktować jako sprzedaż ciągłą? Wystarczy że jako datę sprzedaży podam

    Przepisy nie definiują niestety "ciągłości" - więc lepiej podać dzień.

    > chyba nie ma żadnego
    > obowiązku _wysłania_ jej w określonym terminie po jej wystawieniu?

    Możesz wcale nie wysłać.

  • 4. Data: 2007-04-30 16:18:42
    Od: DarkStar <p...@g...com>

    On 30 Kwi, 18:09, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    > To zależy do jakiego podatku potrzebujesz.

    Zarówno VAT jak i dochodowego. Jestem osobą fizyczną z DG i płatnikiem
    VAT. Ale w tym przypadku chodzi mi konkretnie o kwoty wpisane na
    fakturze, muszę podać w USD i w PLN.

    > Możesz wcale nie wysłać.

    Dobrze wiedzieć. ;P

  • 5. Data: 2007-04-30 16:27:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    DarkStar wrote:

    > Zarówno VAT jak i dochodowego.

    tommyz@..... już podał - jeśli nie ogłoszono jeszcze
    kursu, to do VAT ostatnio ogłoszony.
    Przepisy w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy
    (tym co się ostało z kwietnia 2004) chyba par 37.1 i 37.2

  • 6. Data: 2007-04-30 16:28:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Przepisy w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy
    > (tym co się ostało z kwietnia 2004) chyba par 37.1 i 37.2

    Rozporządzenie jeśli chodzi o VAT, a kursy do dochodowego
    są w ustawie pdof około art 14

  • 7. Data: 2007-04-30 17:47:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Apr 2007, t...@o...pl wrote:

    > Faktycznie ciekawe, jest w ustawie coś o terminie doręczenia faktury?

    Nie ma takiego obowiązku, sprawa jest czysto umowna.
    Klient chce to klient sobie przyjdzie i weźmie ;)
    Jest "ogólnie przyjęte", że np. przy wysyłce towaru wysyła się go
    razem z f-rą, ale jak np. klient sobie raczy przypomnieć dopiero
    po wysyłce że chce f-rę to nie widzę żadnych przeciwwskazań żeby
    mu zaproponować że może ją dostać za zwrotem kosztów (znaczek
    1,90 zł, koperta 15 gr, klej 5 gr, robocizna 1,50zł).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-05-01 21:39:03
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > mu zaproponować że może ją dostać za zwrotem kosztów (znaczek
    > 1,90 zł, koperta 15 gr, klej 5 gr, robocizna 1,50zł).

    Hmm, a czy można klientowi faktury po prostu nie dać? Wystawić tak, bo
    ustawa każe, a dać nie - bo nie :). Albo wystawić, ale za wydanie (w
    wariancie klienta przychodzącego po fakturę) żądać np. 10zł.

    p. m.

  • 9. Data: 2007-05-02 07:50:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 May 2007, mvoicem wrote:

> [...]
    [...]
    > Hmm, a czy można klientowi faktury po prostu nie dać? Wystawić tak, bo ustawa
    > każe, a dać nie - bo nie :)

    IMO nie.
    W ustawie o VAT jest zapis dla OPF bez DG: "Podatnicy, o których mowa
    w ust. 1-3, nie majš obowišzku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1
    i 2, osobom fizycznym nieprowadzšcym działalnoœci gospodarczej. Jednakże
    na żšdanie tych osób podatnicy sš obowišzani do wystawienia faktury."

    Zauważ: "wystawiania faktury ... osobom". Nie ma dwu zdań. f-ra jest
    dla nich.

    A dla pozostałych przypadkow IMO podpadnie to pod zapis z Ordynacji :)
    przy czym przyznam, że napisali tak iż literalnie można by wystawić,
    okazać i ... jak piszesz :) - nie dać (nie ma słowa że rachunek
    wtystawia się *osobom*, jest tylko że *na ich żądanie*, z czego
    wniosek iż sporządzenie "na żądanie" ale schowane do szuflady warunek
    spełnia).
    Ale nie sądzę żeby taka teza się ostała przed sądem :>

    > Albo wystawić, ale za wydanie (w wariancie
    > klienta przychodzącego po fakturę) żądać np. 10zł.

    *Wydawało mi się* że gdzieś jest przepis (lub wywodzono z którejś
    zasady prawnej, na tej podstawie że jest zapisany w ustawie obowiązek
    wystawienia) zakazujący pobierania opłaty "za wystawienie f-ry", skoro
    wydanie f-ry staje się *dowodem* jej wystawienia, IMHO podpadłoby pod
    ten zakaz.
    Ale ciekawie to brzmi, jak ktoś ma *literalne* wyjasnienie z przepisów
    (znaczy o co to jest oparte, a nie o "zdrowy rozum") to poproszę :)

    pzdr, Gotfryd