  • 21. Data: 2009-10-16 19:31:57
    Temat: Re: Dotacje Paypal a urząd skarbowy
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-10-2009 o 20:42:07 domino773 <d...@g...com> napisał(a):

> [...]
    &id=155535&typ=ne...

> [...]
    > "exceptionami" jeśli chodzi o interpretację przepisów. Tak samo z tym
    > dokumentem - człowieku, ja nawet nie wiem jak go wypełnić bo do tego
    > trzeba mieć jakąś wiedzę, przygotowanie z gatunku FK a ja takowej nie
    > posiadam. Co więcej, co mi to da, skoro za chwilę się coś zmieni,
    > albo...wejdzie w życie kolejny przepis znów uchylający poprzedni. Zero
    > stabilizacji. Wszystko mętne, zgniłe, z iluzorycznym wizerunkiem
    > "Przyjaznego państwa". Chromolę to. Wolę posiedzieć w pracy parę
    > godzin więcej, niż ryzykować nie daj boże jakąś odsiadką czy karami,

    A twoj szef siedzi za kratkami?

    > To państwo dosłownie ZABIJA INICJATYWĘ I POMYSŁOWOŚĆ !

    A tu zgoda, ale tylko poniekąd - trochę odwagi i można coś zdziałać,
    przykładów jest mnóstwo, szczególnie w branży IT.

    --
    Tomek

  • 22. Data: 2009-10-16 19:35:36
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-10-2009 o 21:28:30 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > BTW, nie chciałbym Cię dobijać ale rozumiem, że konto PayPal zgłosiłeś
    > już w NBP i składasz kwartalne sprawozdania ;-)

    Eee, to akurat jest banalne - nawet czynne żale łykają bez problemowo :)

    --
    Tomek

  • 23. Data: 2009-10-16 19:38:56
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:
    > Eee, to akurat jest banalne - nawet czynne żale łykają bez problemowo :)

    Ja nie twierdzę, że to jest trudne.

    Tylko uważam, że taki case nie powinien mieć miejsca gdyby przy
    uchwalaniu ustawy posłowie zechcieli użyć mózgu, a nie tylko przycisku
    do głosowania ...

    Piotrek

  • 24. Data: 2009-10-16 19:59:32
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-10-2009 o 21:38:56 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > Ja nie twierdzę, że to jest trudne.
    >
    > Tylko uważam, że taki case nie powinien mieć miejsca gdyby przy
    > uchwalaniu ustawy posłowie zechcieli użyć mózgu, a nie tylko przycisku
    > do głosowania ...

    (Chciałem pocieszyć wątkotwórcę ;))

    --
    Tomek

  • 25. Data: 2009-10-16 20:27:45
    Od: domino773 <d...@g...com>

    > (Chciałem pocieszyć wątkotwórcę ;))

    Wolę South Parka :)
    Ale czekajcie, jeszcze jedna myśl nasunęła mi się.
    Skoro jestem na etacie, to wszystkie składki mam opłacane.
    Koszt założenia DG były powiedzmy równy kosztom tego całego latania,
    opłat skarbowych do tych śmiesznych interpretacji etc, etc. Powiedzmy,
    że wyszedłem tak samo z kosztami.
    A teraz...
    Mam DG więc jedyne koszt które ponoszę to zdrowotne, chorobowe,
    dochodowy i VAT, zgadza się ?
    Wówczas mógłbym chyba bezproblemowo przyjmować "datki" w postacji
    dotacji (darowizny) od których chyba prostsze byłoby rozliczanie się
    aniżeli działanie na własną rękę i trzęsienie tyłkiem, czy przypadkiem
    za X lat US czy ZUS nie dopierniczy mi się za nieopłacane składki/
    podatki.
    Zdrowotne to +200 zł, jakaś księgowa 100. Razem kosztów 300. Niech
    dostanę darowizn np 400 zł w jednym miesiącu, to chyba wyjdę na zero ?
    Nie mówię już o dodatkowych "ewentualnych" przychodach z tej
    działalności - ciężko mi po 8 godzinach myśleć logicznie, czy
    załatwiać coś u klienta jeszcze, ale generalnie z przychodzu 400 zysk
    równy zeru, a każdy grosz powyżej to już czysty zysk.
    Dobrze kalkuluję ?
    Aha, jak mnie zwolnią z etatu to zawsze mogę zawiesić działalność i
    grać dalej fair względem państwa ?

  • 26. Data: 2009-10-16 20:37:04
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    domino773 wrote:

> [...]
    > Dobrze kalkuluję ?
    > Aha, jak mnie zwolnią z etatu to zawsze mogę zawiesić działalność i

    Problem tak naprawdę jest głębszy.

    Jeśli miałeś okazję zerknąć do postu jureq i mojego to tak naprawdę
    przychody ze "sprzedaży" Twoich programów będą (w tym przypadku)
    przychodami osobistymi (nie z DG).

    Tak więc zakładanie DG tylko po to, żeby się ZUS nie upomniał o składkę
    zdrowotną (którą zresztą w większości odzyskasz) to jest IMHO nieco bez
    sensu.

    No ale my tu nie o logice tylko o podatkach dyskutujemy ;-)

    Piotrek

  • 27. Data: 2009-10-16 20:52:09
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-10-2009 o 22:27:45 domino773 <d...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > że wyszedłem tak samo z kosztami.
    > A teraz...
    > Mam DG więc jedyne koszt które ponoszę to zdrowotne, chorobowe,

    Zdrowotne, obecnie ~220zł, z czego ~190zł odpisujesz od podatku
    więc de faxto wykładasz na to co miesiąc 30 czy 40zł.
    Chorobowego z DG nie płacisz skoro masz etat i otrzymujesz co najmniej
    minimalne wynagrodzenie (nie w przeliczeniu na etat, tylko faktycznie)

    Do tego PIT, VAT niekoniecznie, *chyba* dałoby się skorzystać
    ze zwolnienia podmiotowego.

    Do tego zgłoszenie konta PayPal do NBP (co i tak powinieneś był zrobić
    nawet jeśli nie masz DG, jeśli nie zrobiłeś to masz już na koncie bodajże
    przestępstwo skarbowe)

> [...]
    > aniżeli działanie na własną rękę i trzęsienie tyłkiem, czy przypadkiem
    > za X lat US czy ZUS nie dopierniczy mi się za nieopłacane składki/

    Tak jak Piotrek obok napisał, problem w tym że takie coś prawdopodobnie
    do PIT nie liczy się jako działalność, a jako dochód z licencji, do którego
    masz preferencyjne koszty uzyskania 50%, czyli efektywnie jedyne 9%
    podatku.
    No i brak ZUSu, jeśli tak faktycznie jest.
    Więc inwestycja 200zł w doradcę podatkowego i 2x40zł (US i ZUS) we wnioski
    o interpretację, która zwróci się w pierwszym miesiącu, wydaje mi się
    sensowym rozwiązaniem.

    > Zdrowotne to +200 zł, jakaś księgowa 100. Razem kosztów 300. Niech

    Księgowa za 100zł pradopodobnie zrobi wielkie oczy.. i większe problemy
    niż jazda na czarno..

    > dostanę darowizn np 400 zł w jednym miesiącu, to chyba wyjdę na zero ?

    Pryz wariancie z przychodami autorskimi, jeśli okaże się trafny,
    wyjdziesz dokładnie na 364zł ;)

> [...]
    > załatwiać coś u klienta jeszcze, ale generalnie z przychodzu 400 zysk
    > równy zeru, a każdy grosz powyżej to już czysty zysk.

    Więcej - będziesz mógł łapać "fuchy" i z czasem rzucisz etat :)

    > Aha, jak mnie zwolnią z etatu to zawsze mogę zawiesić działalność i
    > grać dalej fair względem państwa ?

    Tak, w wariancie z działalnością tak. W wariancie bez działalności
    nie będziesz musiał robić dokładnie nic, poza wpłatą podatku i wpisaniem
    tego na PITa roczenego.

    --
    Tomek

  • 28. Data: 2009-10-16 21:00:42
    Od: domino773 <d...@g...com>

    > Problem tak naprawdę jest głębszy.

    Mhmm, a przed chwilą Tomek próbował mnie pocieszyć ;)

    > Jeśli miałeś okazję zerknąć do postu jureq i mojego to tak naprawdę
    > przychody ze "sprzedaży" Twoich programów będą (w tym przypadku)
    > przychodami osobistymi (nie z DG).

    Pozwól że zapytam. To jakim tworem są tak zwane darowizny, które można
    ostatnio przez internet przesyłać ? Ot taki PayPal i "Make a
    donation". Ktoś używałby moich programów (freeware) ale zawsze byłaby
    możliwość wyrażenia "dziękuję wujku, lubię ten program, masz tu $10 i
    rozwijaj go dalej". Tak samo postąpi np kolejne 100 osób z całego
    świata. Lub drugi przykład - ktoś z Nigerii przysłał mi $500. I co ja
    mam z tym zrobić ? Jak to rozliczyć ? Ile dać państwu ? Czym w takim
    razie są takie przychody dla osoby fizycznej ?

    Sam PayPal jak wyczytałem w regulaminie, umywa ręce od wszelkich spraw
    podatkowych i to na użytkowniku otrzymującym płatność ciąży obowiązek
    prawidłowego jego rozliczenia.

    > No ale my tu nie o logice tylko o podatkach dyskutujemy ;-)

    Mówcie jak najwięcej, poskładamy to potem do kupy ;-)

  • 29. Data: 2009-10-16 21:10:49
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    domino773 wrote:
> [...]
    > prawidłowego jego rozliczenia.

    > Mówcie jak najwięcej, poskładamy to potem do kupy ;-)

    Jeśli przychodu nie da się jawnie powiązać z udostępnieniem (licencji
    na) software to IMHO można byłoby się zastanowić nad darowizną (a nie
    przychodem z majątkowych praw autorskich).

    Powtarzam IMHO - tutaj każdy bawi się na własny rachunek.

    Bezpiecznie dla Twojej kieszeni i zdrowia psychicznego będzie jednak -
    tak jak Ci Tomek sugerował - wyłożenie paru złotych i wystąpienie o
    interpretację.

    Stawiam dolary przeciwko orzechom, że skoro napisałeś ten swój software
    to dasz radę napisać również wniosek o interpretację.

    Powodzenia!

    Piotrek

    PS. Z tym zgłaszaniem PayPal to nie były żarty. Prawo w tym zakresie
    jest naprawdę dość debilne.

  • 30. Data: 2009-10-16 21:21:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-10-2009 o 23:00:42 domino773 <d...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Pozwól że zapytam. To jakim tworem są tak zwane darowizny, które można
    > ostatnio przez internet przesyłać ? Ot taki PayPal i "Make a

    Musisz przyjąć do wiadomości że to co się pojawia na rynku niekoniecznie
    jest przystosowane do polskiego prawa podatkowego. Przykładów jest na
    pęczki.

> [...]
    > mam z tym zrobić ? Jak to rozliczyć ? Ile dać państwu ? Czym w takim
    > razie są takie przychody dla osoby fizycznej ?

    Przypomniałem sobie że mam gdzieś w archiwum poradę od mojego doradcy
    podatkowego chyba nawet w podobnej sprawie - darmowy soft na stronie,
    tylko nie pamiętam czy chodziło o darowizny. Jak znajdę czas to poszukam.

    > Mówcie jak najwięcej, poskładamy to potem do kupy ;-)

    :)

    --
    Tomek