  • 1. Data: 2009-10-14 07:15:18
    Temat: Sprzedaż alkoholu w jednej kasie
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    Witam
    Czym jest spowodowany wymóg sprzedaży alkoholu tylko w jednej kasie, w
    sklepie posiadającym kilka kas?
    Zwykle słyszę, że tak sobie życzy skarbówka - a dlaczego w takim razie
    papierosy (też z akcyzą) sprzedaje się w dowolnej kasie?
    Czy może mnie ktoś oświecić w tym problemie?

    Pozdrawiam
    PawelT

  • 2. Data: 2009-10-14 07:16:09
    Temat: Re: Sprzedaż alkoholu w jednej kasie
    Od: spp <s...@o...pl>

    pt pisze:

    > Czym jest spowodowany wymóg sprzedaży alkoholu tylko w jednej kasie, w
    > sklepie posiadającym kilka kas?

    A istnieje taki wymóg?

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-10-14 08:56:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Oct 2009, pt wrote:

    > Witam
    > Czym jest spowodowany wymóg sprzedaży alkoholu tylko w jednej kasie,
    > w sklepie posiadającym kilka kas?

    Jestem zaskoczony - byłem wczoraj w Makro, do alkoholu mają dwie kasy.
    Skąd pomysł, że ma być "jedna"?
    (przecież nawet przepisu o rezerwowej nie dałoby się zastosować).
    Mniej bym się zdziwił, jakby z czegoś wynikało że to mają być
    *odrębne* kasy. Usiłuję sobie przypomnieć, i co kojarzę jakiś
    sklep prowadzący sprzedaż alkoholu, to chyba mają "odrębność".

    > Czy może mnie ktoś oświecić w tym problemie?

    Sam kasy rej. nie mam, ale z obserwacji wnioski j.w. :D
    Pewnie rozporządzenia do ustawy o akcyzie trzeba by przekartkować.

    Uwaga, pogdybam sobie: być może "odrębność" jest wymagana, jeśli
    sprzedaż odbywa się ze "swobodną marżą"?
    Papierosy zazwyczaj mają akcyzę już opłaconą - pod warunkiem
    "nie sprzedawania drożej niż". Co oczywiście nie wyklucza możliwości
    sprzedawania drożej - i być może *wtedy* (przy samodzielnym
    ustalaniu marży) potrzebna jest odrębna kasa...

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-10-14 09:11:00
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 14-10-2009 o 09:15:18 pt <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Witam
    > Czym jest spowodowany wymóg sprzeda?y alkoholu tylko w jednej kasie, w
    > sklepie posiadaj?cym kilka kas?
    > Zwykle s?ysze, ?e tak sobie ?yczy skarbówka - a dlaczego w takim razie
    > papierosy (te? z akcyz?) sprzedaje sie w dowolnej kasie?
    > Czy mo?e mnie kto? o?wieciae w tym problemie?

    To są chyba okolice ustawy o wychowaniu w trzeźwości - musi być
    osobne stoisko i osobna kasa dla napojów wyskokowych.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2009-10-14 09:18:52
    Od: spp <s...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > *odrębne* kasy. Usiłuję sobie przypomnieć, i co kojarzę jakiś
    > sklep prowadzący sprzedaż alkoholu, to chyba mają "odrębność".

    Coś znalazłem:

    31. Czy zgodnie z ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
    alkoholizmowi
    musze prowadzić sprzedaż napojów alkoholowych na odrębnej kasie fiskalnej?

    Nie możesz prowadzić sprzedaży napojów alkoholowych w oparciu o te samą kasę
    co inne artykuły (spożywcze, przemysłowe itd.). oznacz to, iż np. sklep
    wiejski,
    sprzedający 'wszystko', łącznie z wódkami, posiadający jedna kasę,
    jest zobowiązany dokupić jeszcze jedno urządzenie fiskalne do obsługi
    sprzedaży tylko
    napojów alkoholowych (poza piwem).

    W ustawie jest mowa o 'wydzielonym stoisku' :

    6) wydzielone stoisko - oddzielone od pozostałej powierzchni punktu
    sprzedaży, ciąg handlowy lub lada, zamknięte własną kasą fiskalną,
    rejestrującą prowadzoną sprzedaż,

    Przyznaję - sam jestem zaskoczony ale taki wymóg rzeczywiście jest.
    A Makro? - pewnie ze względu na skalę sprzedaży ma dwie kasy. :)

  • 6. Data: 2009-10-14 09:33:05
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Gotfryd Smolik news pisze:

    > Przyznaję - sam jestem zaskoczony ale taki wymóg rzeczywiście jest.
    > A Makro? - pewnie ze względu na skalę sprzedaży ma dwie kasy. :)

    Przeciez z przepisu wynika, ze musi byc wydzielone stoisko (a wiec co
    najmniej jedno - a nie co najwyzej jedno) :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2009-10-14 11:25:30
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    > A istnieje taki wymóg?
    >
    > --
    > spp
    No właśnie o to się pytam - przejdź się do Savii albo Biedronki i
    usłyszysz, że alkohol sprzedają tylko w jednej kasie, a tam zwykle spore
    kolejki...
    PawelT

  • 8. Data: 2009-10-14 12:33:20
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    spp <s...@o...pl> writes:

> [...]
    > posiadający jedna kasę, jest zobowiązany dokupić jeszcze jedno
    > urządzenie fiskalne do obsługi sprzedaży tylko napojów alkoholowych

    Hehe.

    Wszystkie znane mi duze sklepy typu oszolom czy tesko maja osobne
    stoisko alkoholowe z osobna kasa (kasami). I potem sie pokazuje
    paragon na wino przy przejsciu przez zwykla kase.

    Natomiast osiedlowe marcpole i noname (znane mi w liczbie powiedzmy
    10) maja z reguly kilka kas, z czego tylko jedna obsluguje sprzedaz
    alkoholu. Ale uwaga: TA SAMA KASA obsluguje tez sprzedaz
    'wszystkiego'.

    MJ

  • 9. Data: 2009-10-14 15:50:46
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Tomek w <news:op.u1r84m0ul60ql1@tmr>:

    > To są chyba okolice ustawy o wychowaniu w trzeźwości - musi być
    > osobne stoisko i osobna kasa dla napojów wyskokowych.

    Art. 96. Sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5%
    alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem
    sprzedaży, prowadzi się w punktach sprzedaży, którymi są:
    1) sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych,
    2) wydzielone stoiska - w samoobsługowych placówkach handlowych o
    powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m2,
    3) pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których
    sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.

    Art. 2^1
    6) wydzielone stoisko - oddzielone od pozostałej powierzchni punktu
    sprzedaży, ciąg handlowy lub lada, zamknięte własną kasą fiskalną,
    rejestrującą prowadzoną sprzedaż,

    http://www.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id
    =POJ-572.htm

    Powierzchnia sprzedażowa sklepu
    Sale space of shops

    Definicja :

    Część lokalu sklepowego przeznaczona na ekspozycję towarów oraz sprzedaż
    (tzn. część przeznaczona do eksponowania towarów i obsługi nabywców),
    mierzona w m kw.

    Źródło definicji:
    Rynek Wewnętrzny (publikacja roczna)

    Miejsce publikacji: GUS, Warszawa

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2009-10-14 17:21:26
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    'Tom N' wrote:

> [...]
    > 6) wydzielone stoisko - oddzielone od pozostałej powierzchni punktu
    > sprzedaży, ciąg handlowy lub lada, zamknięte własną kasą fiskalną,

    Definicja jak najbardziej odpowiada kazdej innej/zwyklej kasie w sklepie.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org