  • 1. Data: 2006-01-13 14:30:34
    Temat: Działalność gospodarcza a umowa o dzieło
    Od: "ECO" <e...@w...pl>

    Witam

    Czy osoba prowadząca 1-osobową działalność gospodarczą (firmę, która jest
    płatnikiem VAT) może podpsiać umowę o dzieło jako osoba fizyczna? Co się
    wtedy dzieje z VATem?

    Dziękuję z góry za odpowiedź.

    ECO

  • 2. Data: 2006-01-13 17:18:36
    Temat: Re: Działalność gospodarcza a umowa o dzieło
    Od: t <t...@o...pl>

    ECO wrote:
> [...]
    > płatnikiem VAT) może podpsiać umowę o dzieło jako osoba fizyczna? Co się

    Mozesz, ale nie na to co masz w zakresie DG.
    Co do VATu - skoro jestes VATowcem to doliczasz
    VAT do UoD - jezeli podlega pod VAT.

  • 3. Data: 2006-01-13 17:45:10
    Od: "ECO" <e...@w...pl>

> [...]
    > wtedy dzieje z VATem?

    Mozesz, ale nie na to co masz w zakresie DG.
    Co do VATu - skoro jestes VATowcem to doliczasz

    Dziekuję za odpowiedź. Czy mozesz mi wskazać, które konkretnie przepisy
    wykluczają podpisanie umowy o dzieło, bedace wykonaniem pracy/usługi
    stanowiącej część mojej działalności gospodarczej?

    Pozdrawiam
    ECO

  • 4. Data: 2006-01-13 18:13:23
    Od: t <t...@o...pl>

    ECO wrote:

> [...]
    > wykluczają podpisanie umowy o dzieło, bedace wykonaniem pracy/usługi
    > stanowiącej część mojej działalności gospodarczej?

    Tutaj chodzi o co innego. Obowiazuje swoboda zawierania umow,
    wiec mozesz podpisac umowe o dzielo na jakiekolwiek dzielo.

    Ale jesli to podpadnie pod Twoj wpis w EDG, to wtedy musisz to rozliczyc
    jako przychod z DG.

    W pozostalych przypadkach bedzie to przychod z dzialalnosci wykonywanej
    osobiscie. Oczywiscie wtedy musisz to wykonac osobiscie :)

    To jest moj stan wiedzy na dzis, ale ze jest tutaj wiele duzo
    madrzejszych w te klocki osob wiec poczekaj na inne wypowiedzi.

  • 5. Data: 2006-01-16 08:44:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Jan 2006, t wrote:

> [...]

    ...co jest trudnym pytaniem samo w sobie :] czyli "czy
    umowa osobista w końcu podlega pod VAT".

> [...]
    > wiec mozesz podpisac umowe o dzielo na jakiekolwiek dzielo.
    >
    > Ale jesli to podpadnie pod Twoj wpis w EDG, to wtedy musisz to rozliczyc

    Przyznam że sam wolałbym się trzymać tej wersji, jakbym nie chciał
    sam być tym przecierającym szlaki w NSA ;)
    Niemniej przepis stanowiący czarno na białym że tak jest jak piszesz
    został bodaj w 2003r skreślony.
    Przepis ten był kontrowersyjny, bo powoływał się na określenie
    DG jako czegoś związanego z usługami świadczonymi dla ludności
    (i parę gigabajtów w archiwum pl.soc.prawo podatki wygenerował)
    niemniej to on właśnie "wiązał" takie usługi z zaliczeniem do
    dochodów DG.

    Skreślenie tego przepisu razem z zapisem (nowo dodanego) art.5a.6:
    +++
    Art. 5a. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    6) pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to
    działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany
    i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub
    cudzy rachunek, z której uzyskane przychody
    nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,
    ---

    ...daje podstawy do wniosku przeciwnego: że skoro mamy przychód który
    wg ustawy MOŻNA zaliczyć do art.10.1.2, to ustawa wyklucza zaliczenie
    go do DG...
    No to zamieszałem ;)

    > W pozostalych przypadkach bedzie to przychod z dzialalnosci wykonywanej
    > osobiscie. Oczywiscie wtedy musisz to wykonac osobiscie :)

    :)

    > To jest moj stan wiedzy na dzis

    ...żeby grupa nie utraciła przymiotu "dyskusyjna" opisałem
    wniosek przeciwny :)

    Zastrzegam że (jak wyżej) - "dla zdrowotności" sam bym się nie
    próbował pakować w umowy osobiste związane z zakresem DG.

    Niezależnie od zaliczenia *przychodu*, podatnika można wtedy
    IMO skutecznie ugryźć *kosztami*.
    Jak ?
    - "no wykazał Pan dochody z DG, tak ? i dochody z takich samych
    usług poza DG, tak ? - to dlaczego koszty zaliczył Pan do DG
    i jakim prawem doliczył Pan dodatkowo koszty ryczałtowe do
    umowy osobistej ?"

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd