  • 1. Data: 2003-12-17 17:15:09
    Temat: Etat + DG a odliczanie składki zdrowotnej
    Od: "Marian_W" <m...@g...pl>

    Witam,

    Pracuję na pełny etat i dodatkowo prowadzę własną dział. gosp. rozliczaną w
    tym roku przez KPiR (aby móc się rozliczyć z niepracującą żoną).
    Tak się składa, że od początku roku nie mam żadnego przychodu z działalności,
    ale składkę zdrowotną oczywiście muszę płacić.

    Z powodu braku przychodów z DG nie składałem dotychczas PIT-5.
    Czy muszę to jednak zrobić za grudzień 2003?
    Jeśli tak, to niepokoi mnie fakt, że poz. 47 PIT-5 (Podatek obliczony od
    podstawy opodatkowania) w moim przypadku wyniesie 0 natomiast poz. 48 (Składka
    na powszechne ubezp. zdrowotne) nie może być większa niż poz.47 - czyli na
    moją logikę nie mogę w tym miejscu odliczyć składki zdrowotnej.
    Czy mogę to jednak zrobić w poz. 187 PIT-36 (jak sumę składek z etatu+DG)?

    eśliby tak było, to koszty "utrzymania" DG byłyby w moim teoretycznie zerowe

    bez
    konieczności zawieszenia/zaprzestania (pomijając fakt amortyzacji komputera,
    który kupiłem na DG).

    Z góry dzięki za pomoc. Mile widziane jakieś namiary na konkretne paragrafy,
    które regulują moje "rozterki wewnętrzne".

    Pozdrawiam,
    Marian Wierzbicki

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-12-18 06:15:14
    Temat: Re: Etat + DG a odliczanie składki zdrowotnej
    Od: "PawełJ" <pawel_jajko@wytnij_to.poczta.onet.pl>

    > Czy muszę to jednak zrobić za grudzień 2003?
    Za grudzień PIT-5 się nie składa. To ujmujesz w rozliczeniu rocznym.
    Co do reszty nie jestem pewny więc nie będę pisał.

    --
    PawełJ

  • 3. Data: 2003-12-18 10:32:43
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Marian_W napisał:

> [...]
    > muszę płacić.
    >
    > Z powodu braku przychodów z DG nie składałem dotychczas PIT-5. Czy
    > muszę to jednak zrobić za grudzień 2003?

    Nie składa sie PIT-5 za grudzień.

    > [ciach] Czy mogę to jednak zrobić w poz. 187 PIT-36 (jak sumę składek

    Możesz. Składki ZUS do odliczenia sumuje się ze wszystkich tytułów i
    odlicz od wszystkich dochodów na PIT rocznym łacznie (dlatego czasami
    badzie korzystne jest odliczanie składek na PIT niz wrzucanie w koszty,
    gdzie sa rozliczane jak strata, której sie z dochodami z innych źródeł
    nie kompensuje)).

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2003-12-18 11:33:04
    Od: "Marian_W" <m...@g...pl>

> [...]
    >badzie korzystne jest odliczanie składek na PIT niz wrzucanie w koszty,
    >gdzie sa rozliczane jak strata, której sie z dochodami z innych źródeł

    Dzięki za info.
    Mam wobec tego jeszcze jedno pytanie: jak już pisałem, mam koszty chociażby z
    amortyzacji komputera zakupionego na DG. Czy powstałą w ten sposób stratę z DG
    mogę bez problemu odjąć od przychodu z etatu?
    Jeśliby tak było, to czy nie jest to jakaś furtka do zwiększenia KUP, poprzez
    zakładanie "biernej" DG?
    Tak sobie gdybam: Pracuję na etat, na DG zakupuję samochód, rozliczam rachunki
    telefoniczne i inne koszty (no bo przecież staram się zdobyć klienta ;-).
    VAT-u oczywiście nie mam od czego odliczyć, ale amortyzacja samochodu i koszty
    pomniejszą mi przychód (z etatu) do opodatkowania.
    Mylę się czy nie?

    Poza tym, może ktoś poda mi paragraf sankcjonujący podejście proponowane przez
    Maddy?

  • 5. Data: 2003-12-18 13:24:06
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Marian_W wrote:

> [...]

    Tu Maddy chyba nie zauważyła, że ty płacisz tylko zdrowotne a nie
    społeczne. Ale to niewiele zmienia.
> [...]
    > ten sposób stratę z DG mogę bez problemu odjąć od przychodu z etatu?
    > Jeśliby tak było, to czy nie jest to jakaś furtka do zwiększenia KUP,

    Stratę z DG masz prawo odliczyć z dochdów DG wciągu następnych 5 lat do
    50% straty rocznie. Nie można odliczać od innych źródeł przychodów

  • 6. Data: 2003-12-18 13:40:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Mam wobec tego jeszcze jedno pytanie: jak już pisałem, mam koszty chociażby z
    > amortyzacji komputera zakupionego na DG. Czy powstałą w ten sposób stratę z DG
    > mogę bez problemu odjąć od przychodu z etatu?

    Czy ja pisze po chińsku w dialekcie mandaryńskim???

    > Poza tym, może ktoś poda mi paragraf sankcjonujący podejście proponowane przez
    > Maddy?

    A sam poszukaj, leniuchu.
    Jak sie chce być biznemenm to wypada chociaz raz przeczytać ustawe o PDOF.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2003-12-19 15:17:56
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Thu, 18 Dec 2003 14:24:06 +0100, w <brs9pk$18sf$1@news.atman.pl>, Jureq
    <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> napisał(-a):

    > Stratę z DG masz prawo odliczyć z dochdów DG wciągu następnych 5 lat do
    > 50% straty rocznie. Nie można odliczać od innych źródeł przychodów

    A nie 1/3 co roku (przez 3 lata).

  • 8. Data: 2003-12-19 16:51:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Stratę z DG masz prawo odliczyć z dochdów DG wciągu następnych 5 lat
    do
    > 50% straty rocznie. Nie można odliczać od innych źródeł przychodów

    A nie 1/3 co roku (przez 3 lata).

    Nie. 5 lat i 50% jest dobrze.
    Art.9.3

  • 9. Data: 2003-12-19 18:09:31
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Radosław Popławski napisał:

    > A nie 1/3 co roku (przez 3 lata).

    Nie. To było dawno i nieprawda :-)

    Jureq dobrze gada.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2003-12-19 21:43:51
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Fri, 19 Dec 2003 19:09:31 +0100, w <brvf02$a55$1@nemesis.news.tpi.pl>, Maddy
    <m...@e...com.pl> napisał(-a):

    > Nie. To było dawno i nieprawda :-)
    > Jureq dobrze gada.

    Czyli aktualnie w ciągu 2 lat (2 x 50%) ?