  • 1. Data: 2006-06-12 04:49:10
    Temat: Faktura nie księgowana - kto odpowiada
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Ostatnio dyskutowaliśmy ze wspólnikiem na taki temat:
    kupujemy coś, jest faktura, odliczamy VAT, zaliczamy w koszta. Załóżmy, że
    sprzedający ze swojej strony nie zaksięguje tej faktury i nie zapłaci
    podatków.
    Nie mamy możliwości "grzebać" w jego księgowości, żeby sprawdzić, czy
    wszystko jest ok.
    Pytam więc, kto w razie czego odpowiada? Tylko sprzedający, czy może obie
    strony? Jak sprawdzić kontrahenta, żeby miec pewność?
    Jacek

    PS
    jeżeli już było to proszę nie krzyczeć

  • 2. Data: 2006-06-12 05:06:02
    Temat: Re: Faktura nie księgowana - kto odpowiada
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Jacek wrote:
> [...]
    > Pytam więc, kto w razie czego odpowiada? Tylko sprzedający, czy może obie
    > strony? Jak sprawdzić kontrahenta, żeby miec pewność?

    Jak pamiętam to obie strony dostają po d....
    A najbardziej właśnie wy, bo wam po porstu tej faktury nie uznają.

  • 3. Data: 2006-06-12 06:25:07
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    No dobra, ale jak się przed taką sytuacją zabezpieczyć?
    Żądać od sprzedającego zaświadczenia, że prawidłowo księguje i prawidłowo
    płaci podatki? Wyśmieje nas.
    Jacek

  • 4. Data: 2006-06-12 06:26:29
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Mon, 12 Jun 2006 00:06:02 -0500, witek napisał(a):

    > Jak pamiętam to obie strony dostają po d....
    > A najbardziej właśnie wy, bo wam po porstu tej faktury nie uznają.

    Nie tak łatwo i prosto. Przede wszystkim US/UKS musiałby udowodnić że
    transakcja nie miała miejsca.
    Jest niebezpieczeństwo z odliczonym VAT-em - ale w stosunku do ustawy
    sprzed 1 maja 2004 r Trybunał Konstytucyjny uznał zapisy o kwestionowaniu
    odliczenia u odbiorcy faktury w takim wypadku za niezgodne z Konstytucją.
    Niestety te same przepisy zostały powielone w nowej ustawie ( obecnie
    obowiązującej ). Ale w takiej sytuacji sprawa MZ łatwa do obronienia .

    --
    Mieczysław
    -----------

  • 5. Data: 2006-06-12 06:33:22
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    witek wrote:

    > Jak pamiętam to obie strony dostają po d....
    > A najbardziej właśnie wy, bo wam po porstu tej faktury nie uznają.

    Hmmm...? No ale na tej fakturze jest podpis wystawiajacego. I wlasnie ta
    faktura z podpisem jest dowodem, ze wystawiajacy ja wystawil. Do tego
    moze byc jakas umowa, pisemne zamowienie itp. Dlaczego uczciwa strona ma
    dostawac po pupie?

    --
    Kami-no kodomotachi-wa mina odoru i inne ksiazki http://tiny.pl/gn6m
    ________________

  • 6. Data: 2006-06-12 06:56:14
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Hikikomori San wrote:

> [...]
    > faktura z podpisem jest dowodem, ze wystawiajacy ja wystawil. Do tego
    > moze byc jakas umowa, pisemne zamowienie itp. Dlaczego uczciwa strona ma

    Nie mam pojęcia dlaczego.
    Wiem tylko, że przy kontroli obu firm, jak faktury u drugiej firmy nie
    znajdą, to ta pierwsza dostaje w d..., tak jakby tej faktury w ogole nie
    bylo.

  • 7. Data: 2006-06-12 06:57:27
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Mieczysław wrote:

> [...]
    > Niestety te same przepisy zostały powielone w nowej ustawie ( obecnie
    > obowiązującej ). Ale w takiej sytuacji sprawa MZ łatwa do obronienia .

    Bardzo łatwo i bardzo prosto.
    UKS cię potraktuje po swojemu. VAT oddasz, a ewentualnie potem mozesz
    łatwo i prosto kopać się z koniem.

  • 8. Data: 2006-06-12 09:39:13
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 6/12/2006 8:26 AM, Użytkownik Mieczysław napisał:

> [...]
    > Niestety te same przepisy zostały powielone w nowej ustawie ( obecnie
    > obowiązującej ). Ale w takiej sytuacji sprawa MZ łatwa do obronienia .

    W obecnej ustawie nie ma już tych zapisów. Mówię o przypadku kiedy
    zarejestrowany podatnik czynny wystawia prawidłową fakturę,
    dokumentującą rzeczywistą transakcję, kopia nie różni się od oryginału
    itd. W art 88 ust 1 i 3a nie ma zakazu odliczania, a skoro nie ma...

  • 9. Data: 2006-06-12 11:11:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jun 2006, \n wrote:

    > W obecnej ustawie nie ma już tych zapisów. Mówię o przypadku kiedy
    > zarejestrowany podatnik czynny wystawia prawidłową fakturę, dokumentującą
    > rzeczywistą transakcję, kopia nie różni się od oryginału itd.

    Ale w opisywanym stanie rzeczy jest mały dylemat: nie ma kopii.
    Ani śladu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-06-12 11:37:40

    Dnia 6/12/2006 1:11 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Ale w opisywanym stanie rzeczy jest mały dylemat: nie ma kopii.
    > Ani śladu.

    W art 88 ust 1 i 3a nie ma takiego przypadku, a skoro nie ma...