  • 1. Data: 2006-06-11 17:46:08
    Temat: WPIS DO KSIEGI WIECZYSTEJ, a wynajem i sprzedaz mieszkania
    Od: " yorika" <y...@g...pl>

    szukam przepisów na nastepujacy temat:
    opis sytuacji:
    pan odziedziczyl po ciotce mieskzanie
    wyznaczono mu spory podatek od spadku
    zlozyli wniosek o umorzneie
    odmowiono mu
    teraz odwoluje sie
    argumentem prezydenta bylo to ze mieszkanie moze wynajac lub sprzadac.

    jego argument to to ze nie moze- bo nie jest wpisany do ksiegi wieczystej, a
    wiec defakto nie rozpozradza tym mieszkaniem

    PYTANIE: jaki przepis traktuje o tym, ze dopoki do poty nie zaplaci swojego
    zobowiazania z tytułu podatku od spadku, nie moze zostac wpisany do ksiegi
    wieczystej.
    oraz jaki przepis mowi o tym ze dopoki nie zostanie wpisany do owej ksiegi,
    faktycznie nie moze miaszkania ani wynajac ani sprzadac itp.

  • 2. Data: 2006-06-12 07:16:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 11 Jun 2006, yorika wrote:

> [...]
    > odmowiono mu
    > teraz odwoluje sie
    > argumentem prezydenta bylo to ze mieszkanie moze wynajac lub sprzadac.

    To jest podatek lokalny? (no nie wiedziałem :))
    Opis na grupie był już kiedyś - nie pamiętam szczegółów, ale zdaje się za
    pomocą takiej konstrukcji:
    - zawierana jest umowa przedwstępna (chyba z warunkiem)
    - idzie się do US z umową i papierem że nie ma się innych pieniędzy
    na nabycie spadku.
    - US wydaje papier dla notariusza że wolno mu zrobić wpis bez
    pobrania podatku. Nie wiem/nie pamiętam czy US zechce mieć
    zabezpieczenie od kupującego (2 możliwości: przedpłata w wysokości
    podatku lub wpis na hipotekę)

    > PYTANIE: jaki przepis traktuje o tym, ze dopoki do poty nie zaplaci swojego
    > zobowiazania z tytułu podatku od spadku, nie moze zostac wpisany do ksiegi
    > wieczystej.

    +++ ustawa o podatku od spadków i darowizn +++
    Art. 18.
    1. Notariusze są płatnikami podatku od darowizny dokonanej
    w formie aktu notarialnego albo zawartej w tej formie umowy
    nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub ugody w tym przedmiocie.
    Płatnicy są obowiązani do wpłacania pobranego podatku na rachunek
    urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika.
    2. Notariusz jest obowiązany pobrać należny podatek z chwilą
    sporządzenia aktu notarialnego. Niepobranie podatku lub pobranie
    tylko części podatku może nastąpić jedynie za uprzednią zgodą
    naczelnika urzędu skarbowego.
    3. W wypadku określonym w art. 12 notariusz nie oblicza ani
    nie pobiera podatku.
    ---

    Podobny przepis jest w ustawie o PCC (przy nieruchomości)

    A przepis o "uprzedniej zgodzie naczelnika" jest DOKŁADNIE
    w celu o którym piszesz!
    W US o tym nie wiedzą??

    > oraz jaki przepis mowi o tym ze dopoki nie zostanie wpisany do owej ksiegi,
    > faktycznie nie moze miaszkania ani wynajac ani sprzadac itp.

    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 1027. Względem osoby trzeciej, która nie rości sobie praw do
    spadku z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swe
    prawa wynikające z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku.
    ---

    Przeczytaj okolice art.1000 w Kodeksie.
    PRZECZYTAJ a nie pokiwaj głową "dobrze"... :>
    Kodeksy walają się w sieci za darmo.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-06-12 15:16:59
    Od: " yorika" <y...@g...pl>

    hej, Gotfryd, dzięki za odpowiedź. Czytałam zarówno k.c. jak i ustawę o
    spadkach, jednak nie wydaje mi się żeby bezposrednio stanowily one odpowiedz
    na moje pytania. ale dzięki za pomoc :-)
    a tak gwoli wyjasnienia;
    podatek od spadkow i darowizn, czy tez pcc, czy KP- stanowia dochód gminy,
    stąd rozstrzyga Prezydent Miasta.
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-06-12 20:13:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jun 2006, yorika wrote:

    > hej, Gotfryd, dzięki za odpowiedź. Czytałam zarówno k.c. jak i ustawę o
    > spadkach, jednak nie wydaje mi się żeby bezposrednio stanowily one odpowiedz
    > na moje pytania.

    :O !
    A te cytaty co zapodałem obejrzałeś i powiadasz że NIE stanowią
    odpowiedzi??
    A - jeszcze drobiazg oczywiscie:
    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 158. Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości
    powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy
    przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego
    uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości;
    zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.
    ---
    No i jak notariusz może sporządzić akt, jeśli w KW jest inny
    właściciel niż ten kto powiada że jest....
    "powinna" oznacza "musi" :)

    Reszta?
    Oczywiście że nie ma podstaw do umorzenia (IMO).
    Ale mechanizm "odblokowania zapłaty" jest.
    Właśnie w tym co cytowałem...
    A przepis o prawie rozporządzania to ten z KC :)

    > a tak gwoli wyjasnienia;
    > podatek od spadkow i darowizn, czy tez pcc, czy KP- stanowia dochód gminy,

    Thx!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-06-14 17:58:36
    Od: " yorika" <y...@g...pl>

    hej ponownie.
    wszystkie watpliwosci rozwialam juz.
    teraz wiem , ze mieszkanie wynajac mozna nawet jesli nie ma wpisu danej
    osoby do ksiegi wieczystej. wystarczy orzeczenie nabycia soadku przez sąd.
    wpis do ksiegi potrzebny jest jedynie przy sprzedazy lub zamianie
    mieszkania.

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-06-15 06:38:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jun 2006, yorika wrote:

    > teraz wiem , ze mieszkanie wynajac mozna nawet jesli nie ma wpisu danej
    > osoby do ksiegi wieczystej. wystarczy orzeczenie nabycia soadku przez sąd.

    No, do przepisów by pasowało... czyli trzeba wyraźnie rozróżnić
    oba przypadki :)
    A co ze sprawą podatku - bo pisałaś o klinczu z US?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-06-15 13:32:11
    Od: " yorika" <y...@g...pl>

    > No, do przepisów by pasowało... czyli trzeba wyraźnie rozróżnić
    > oba przypadki :)
    > A co ze sprawą podatku - bo pisałaś o klinczu z US?

    podatek oczywiscie koles musi zaplacic, poniewaz dostal odmowe umorzenia.
    Prezydent napisal mu ze co prawda sytuacja finansowa podatnika jest zla,
    jednak moze on wynajmowac lub sprzedac odziedziczone mieszkanie i czerpac z
    tego dochody zarowno na zycie, jak i na splate zobowiazania podatkowego, np
    w ratach. Prezydent wiec - w kwestii wynajmu ma w pelni racje. w kwestii
    sprzedazy, w tym przypadku, nie.