  • 1. Data: 2004-08-04 08:50:17
    Temat: Interpretacja do "VATu osobistego"
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Odpowiedź MF na pytanie Izby Skarbowej:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_040729/f
    irmac_a_4.html

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 2. Data: 2004-08-04 09:43:49
    Temat: Re: Interpretacja do "VATu osobistego"
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Aug 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Chcialem cos napisac... Ale sie po prostu nie da...
    >+ Maslo maslane - interpretacja rownie konkretna jak przepis:-(

    No, nie powiem że odpowiedź jest oczywista i wyczerpująca :]

    Ale... ale tekst: "o przeniesieniu odpowiedzialnoœci za wykonywane
    czynnoœci na zlecajšcego" jest dość dużo wart: z treści ustawy
    NIE wynika (w sposób oczywisty) że chodzi o *tę* odpowiedzialność.
    Czyli nie o odpowiedzialność zleceniodawcy wobec zleceniobiorcy
    a wobec "strony trzeciej będącej odbiorcą".

    IMHO coś z tego można już wydedukować: mianowicie że czynności
    wykonywane "osobiście" ale *na rzecz przedsiebiorcy* (lub "innego
    podmiotu objętego VAT" :)) *nie są* zwolnione z VAT w myśl tego
    punktu.
    Tylko czynności wykonywane na rzecz innych podmiotów (być może
    również przedsiębiorców :)) *z pośrednictwem* owego przedsiębiorcy
    - jak najbardziej będą (pod warunkiem że "odpowiedzielność" wobec
    nich ponosi tenże przedsiębiorca, a nie wykonawca).

    Jak ktoś na zamówienie firmy wystruga stołek dla prezesa - to
    będzie to umowa podlegająca pod VAT. Ale jak tenże stołek
    jest "na sprzedaż" i owa firma sprzedaje go "we własnym imieniu"
    (i nie odsyła z reklamacjami do wykonawcy, ale przyjmuje reklamację
    i dopiero ONA wzywa "do poprawki") to umowa będzie z VAT zwolniona.

    Dobrze wyłożyłem myśl ministra czy protestujesz ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-08-04 10:02:44
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

> [...]

    Chcialem cos napisac... Ale sie po prostu nie da...
    Maslo maslane - interpretacja rownie konkretna jak przepis:-(

    Pozdrawiam
    LG

  • 4. Data: 2004-08-04 12:39:44
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > [...]
    >
    > No, nie powiem że odpowiedź jest oczywista i wyczerpująca :]
    Nieprawdaz:-)

> [...]
    > (i nie odsyła z reklamacjami do wykonawcy, ale przyjmuje reklamację
    > i dopiero ONA wzywa "do poprawki") to umowa będzie z VAT zwolniona.

    Skromnie moge wyrazic swoja opinie: zgoda, ale pod warunkiem, ze (bede sie
    odwolywal dla ulatwienia do numerow wersow ze wskazanej interpretacji):

    wers 3/4/5 - indywidualne rozpatrzenie kazdej umowy moze wskazac na cos
    zupelnie innego (a pomyslowosc US znamy - czyli wymogi stawiane umowa nadal
    nie zostaly sprecyzowane dokladnie i jednoznacznie, lecz w dalszym ciagu
    pozostaje uznaniowosc aparatu skarbowego);

    wers 4/5 - "przy niektorych bowiem" - az sie chce wyc, "niektorych" to jedno
    z najpojemniejszych slow jakie znam, nawet bardziej niz "wszystkich" - bo
    przynajmniej jest zrozumiale;

    wers 6 - "mozna uznac" to rowniez znakomita i precyzyjna, a przede wszsytkim
    wiazaca wykladnia (ciekawe czy autor z MF zna takie zdecydowane slowa jak
    np.: "uznaje sie"?);

    wers 7 (jeszce bardziej "czepialski") - dlaczego nie podano konkretnego
    namiaru na przepisy z prawa pracy, tylko okreslono "typowe warunki" -
    przypomina to chwyt z ustawy o VAT z wymagana dokumentacja do potwierdzania
    dostaw - niby wiadomo o co chodzi, a tak na prawde nic nie wiadomo...

    Generalnie gdybym dostal taka interpretacje od doradcy podatkowego, to
    musielibysmy sie rozstac w trybie pilnym. Dobrze, ze chociaz na poczatku
    napisano, o ktory paragraf chodzi, a nie zaczeto np. od slow:
    "Odpowiedzialnosc zlecajacego, ktora sprawia tyle klopotu w swietle ustawy o
    VAT...".

    Dodatkowo odnosze wrazenie, ze MF chodzi tu o podzial na umowy zlecenia z
    VAT i umowy o prace, wykrecajac sie od trzeciej mozliwosci - czyli umow
    zlecenia bez VAT... Twoj casus o stolku bylby zapewne dla nich ciekawa
    lektura...

    Na koniec przyszlo mi jeszcze do glowy, ze gdyby ubrac zlecajacego w
    odpowiedzialnosc za wybor najlepszego wykonawcy zlecanej czynnosci (a wymog
    starannosci jest istotna sprawa uregulowana dobrymi obyczajami itd... itp...
    a dojdziemy do kodeksu cywilnego), to jednak przeniesienie odpowiedzialnosci
    na zlecajacego jest mozliwe. W kazdym razie czytajac pewna dyskusje o
    kaluzach na pl.soc.prawo wydaje mi sie, prawnik bylby szczesliwy mogac sie
    na ten temat wypowiedziec. Tylko, ze to juz nie ma nic wspolnego z jasnym i
    czytelnym systemem podatkowym:-(

    Natomiast innego pomyslu na podwazenie "stolka" nie mam (na razie:-)

    > Dobrze wyłożyłem myśl ministra czy protestujesz ? :)
    Jestem po urlopie... Dorownanie do Ciebie w gre nie wchodzi (przynajmniej w
    najblizszej dekadzie:-), a rozpedzenie mozgu aby w ogole prowadzic dysputy
    intelektualne zdecydowanie wymaga zwiekszenia dawki oleum;-)

    A teraz wracam do polemiki z gory...

    Pozdrawiam serdecznie
    Lukasz

  • 5. Data: 2004-08-04 13:12:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    irmac_a_4.html
    [...]
    >+ > No, nie powiem że odpowiedź jest oczywista i wyczerpująca :]

    :)
    [...]
> [...]
    >+ wers 3/4/5 - indywidualne rozpatrzenie kazdej umowy moze wskazac na cos
    >+ zupelnie innego (a pomyslowosc US znamy

    No tak. Ciekawe co się będzie działo jeśli "obowiązująca wykładnia"
    wejdzie w życie.

    [...]
    >+ wers 4/5 - "przy niektorych bowiem" - az sie chce wyc
    [...]
    >+ wers 6 - "mozna uznac" to rowniez znakomita i precyzyjna

    Cóż, nieźle ująłeś - jak myślisz że się nie zgodzę to się mylisz :)

> [...]
    >+ VAT i umowy o prace, wykrecajac sie od trzeciej mozliwosci - czyli umow

    Muszę przyznać że jak widzę "podobne do" w tekście prawniczym, to
    przypomina mi się gdzieś czytany komentarz że owszem, historia zna
    przypadki praw stanowionych na bazie "zdarzeń i czynów podobnych do",
    ostatnio z bardziej znanych i liczących się przypadków było to
    w Niemczech za niejakiego A.Hitlera... J.K.M. ma rzadką (?) okazję
    żeby *znowu* zostać posadzony w jednym rzędzie z nazistami :>

    >+ Twoj casus o stolku bylby zapewne dla nich ciekawa lektura...

    A dziękuję, dziękuję.
    W Konstytucji powinien być zapis zobowiązujący stosowne organy
    państwa do wydawania stanowiska "tak albo nie" na bazie zapodanych
    kazusów :)

    >+ Generalnie gdybym dostal taka interpretacje od doradcy podatkowego, to
    >+ musielibysmy sie rozstac w trybie pilnym.

    ...no i minister (lub ktoś kto p.o. udzielił odpowiedzi) cieszy się
    że nie jest doradzcą :>

    [...]
    >+ na ten temat wypowiedziec. Tylko, ze to juz nie ma nic wspolnego z jasnym
    >+ i czytelnym systemem podatkowym:-(

    Zgoda :(

    >+ Jestem po urlopie... Dorownanie do Ciebie w gre nie wchodzi (przynajmniej
    >+ w najblizszej dekadzie:-)

    Jak mi będziesz tak smarował to się rozlezę z samozadowolenia,
    stanowczo protestuję ;> !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-08-19 05:43:40
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    > Odpowiedź MF na pytanie Izby Skarbowej:
    > http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_040729/f
    irmac_a_4.html

    Czy ktoś ma może linka do ww. odpowiedzi MF?
    Dostęp do tego w Rzeczypospolitej jest płatny a mimo poszukiwań nie udało mi
    się do tego dotrzeć z innego źródła.

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 7. Data: 2004-08-19 06:56:12
    Od: Maciej Bebenek <m...@U...TO.komorka.org>

    Łukasz Kaliński wrote:

    > Dostęp do tego w Rzeczypospolitej jest płatny a mimo poszukiwań nie udało mi
    > się do tego dotrzeć z innego źródła.

    Zle szukasz ;-)

    http://www.humanista.pl/forum/read.php?f=11&i=1164&t
    =1164

    M.

  • 8. Data: 2004-08-19 07:50:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Aug 2004, Łukasz Kaliński wrote:

> [...]
    irmac_a_4.html
    [...]
    >+ Dostęp do tego w Rzeczypospolitej jest płatny

    Tak wKF: w momencie kiedy podsyłałem link dostęp jeszcze płatny
    nie był :) (sugeruję iż m.in. dlatego podsłałem :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-08-20 05:03:15
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

    > [...]
    > [...]
    >
    > Tak wKF: w momencie kiedy podsyłałem link dostęp jeszcze płatny
    > nie był :) (sugeruję iż m.in. dlatego podsłałem :))

    Trochę źle się wyraziłem "dostęp w chwili obecnej do ww. archiwalnego
    artykułu jest niestety JUŻ płatny" - przeczytałem go wcześniej ale nie
    zapisałem nigdzie na dysku.

    I absolutnie nie posądzam Cię o ukryte reklamowanie i propagowanie płatnych
    usług Rzeczypospolitej.
    ;-)

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński