  • 1. Data: 2006-06-20 10:30:14
    Temat: Jak najtaniej zrobić pewien manewr z dwoma mieszkaniami?
    Od: "bumbarumba" <b...@o...pl>

    Witam,

    jest taka oto sytuacja:
    mam zapisane na mnie mniejsze mieszkanie (A), które stoi puste.
    Mieszkam z żoną i z dzieckiem w większym mieszkaniu (B) zapisanym na moich
    rodziców i jestem tutaj zameldowany. Moi rodzice teraz mieszkają wogóle w innnym
    mieście i tam są zameldowani. Mieszkanie B jest o wiele więcej warte niż
    mieszkanie A. Okres od zakupu 5 lat dla każdego z tych mieszkań już minął.

    Pytanie:
    Jak najprościej i najtaniej pozbyć się mieszkania A, a mieszkanie B przepisać
    na mnie albo na moje niepełnoletnie dziecko? Nie jest ważne do kogo trafią
    pieniądze za mieszkanie A: czy do mnie, czy do rodziców. Najważniejsze aby
    zapłacić jak najmniejszy podatek od tych operacji i pozbyć się w końcu
    mieszkania A.

    Nie znam się na takich manewrach, domniemuję, że w grę wchodzi jakaś zamiana
    mieszkań czy takie cóś.

    Proszę o jakieś pomysły.

    Z góry dziękuję
    bumbarumba

  • 2. Data: 2006-06-20 13:28:04
    Od: k...@p...onet.pl

> [...]
    > mieszkania A.
    >
    > Nie znam się na takich manewrach, domniemuję, że w grę wchodzi jakaś zamiana

    Sprzedać mieszkanie A , przyjąć z wdzięcznością od rodziców w darowiżnie
    mieszkanie B , jeśli mieszkanie B ma mniej niż 110m i bedziesz w nim mieszkał
    przez następne 5 lat - wymigasz się od podatku od darowizn.

    Taniej się chyba nie da ale - może są inne pomysły?

    pzdr- kriss

  • 3. Data: 2006-06-20 13:46:20
    Od: "bumbarumba" <b...@o...pl>

    > Sprzedać mieszkanie A , przyjąć z wdzięcznością od rodziców w darowiżnie
    > mieszkanie B , jeśli mieszkanie B ma mniej niż 110m i bedziesz w nim mieszkał
    > przez następne 5 lat - wymigasz się od podatku od darowizn.

    Mieszkanie A - 32 m2
    Mieszkanie B - 56 m2

    Dzięki
    Bumbarumba

  • 4. Data: 2006-06-20 15:04:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jun 2006 k...@p...onet.pl wrote:

> [...]

    wKF: "zapisane" to tak dość... nieścisłe określenie ;)

    > Sprzedać mieszkanie A , przyjąć z wdzięcznością od rodziców

    Ja wiem że wiesz, ale czytający może nie wiedzieć:
    "nastepnie przyjąć z wdzięcznością"... żeby ktoś nie myślał że mozna
    "równocześnie" - to jak w szachach, kolejność bywa istotna :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-06-20 18:55:43
    Od: Brodacz 100 <b...@g...pl>

    k...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > mieszkanie B , jeśli mieszkanie B ma mniej niż 110m i bedziesz w nim mieszkał
    > przez następne 5 lat - wymigasz się od podatku od darowizn.

    A da się jakoś uniknąć podatku lub go zmniejszyć jeśli mieszkało się krócej
    niż te 5 lat?

    Dzięki
    Mariusz

  • 6. Data: 2006-06-20 19:24:06
    Od: "bumbarumba" <b...@o...pl>

    > On Tue, 20 Jun 2006 k...@p...onet.pl wrote:
    >
    > wKF: "zapisane" to tak dość... nieścisłe określenie ;)

    To fakt, poprzez zapisane rozumiem, że ja to mieszkanie A zakupiłem na siebie
    aktem notarialnym, a rodzice mieszkanie B mają zakupione aktem notarialnym na
    siebie.

    I teraz apropos kolejności:
    sprzedać, a później darowizna rodziców?
    wpierw darowizna rodziców, a następnie sprzedać?

    Dzięki z góry
    Bumbarumba

  • 7. Data: 2006-06-20 20:11:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jun 2006, bumbarumba wrote:

    > I teraz apropos kolejności:
    > sprzedać, a później darowizna rodziców?
    > wpierw darowizna rodziców, a następnie sprzedać?

    ++ USTAWA +++
    Art. 16.
    1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    ^^^^^^^
    lokalu mieszkalnego [...]
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane
    do I grupy podatkowej
    [...]
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.

    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które
    łącznie spełniają następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    ^^^^^^^

    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą
    własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu [...]
    [...]
    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat [...]
    [...]
    ---

    No to odpowiedź jest chyba oczywista?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-06-20 21:57:59
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    bumbarumba wrote:

> [...]
    >
    > I teraz apropos kolejności:
    > sprzedać, a później darowizna rodziców?
    > wpierw darowizna rodziców, a następnie sprzedać?

    najpierw sprzedać, poźniej dostać, bo inaczej sie na ulgę od podatku od
    darowizn nie załapiesz jeśli bedziesz miało jakiekolwiek mieszkanie.

    To jest własnie to o czym Gotfryd pisał.

  • 9. Data: 2006-06-20 22:00:55
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Brodacz 100 wrote:

    > A da się jakoś uniknąć podatku lub go zmniejszyć jeśli mieszkało się krócej
    > niż te 5 lat?

    Jeśli sie mieszkało krócej niż 5 lat (6 lat prawie de facto, bo liczy
    sie 5 lat od konca roku kiedy zlozylo sie zeznanie podatkowe) i się
    podatku wtedy nie zapłaciło, to nie ma siły , podatek będzie do
    zapłacenia i to na dodatek od aktualnej wartości mieszkania.
    Jedyny motyw kiedy można się wywinąć to uzasadnione kupienie innego
    mieszkania za te pieniądze. Zdaje się, że ciągu 6 miesięcy trzeba te
    pieniądze wydać.

  • 10. Data: 2006-06-21 06:31:50
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    witek wrote:

> [...]
    > Jedyny motyw kiedy można się wywinąć to uzasadnione kupienie innego
    > mieszkania za te pieniądze. Zdaje się, że ciągu 6 miesięcy trzeba te

    I jeszcze jedna uwaga: w najbliższym czasie ma się zmienić sposób
    opodatkowania sprzedaży mieszkań, więc trzeba zapoznać się z planami
    rządu i zdecydować czy bardziej opłacalne są zasady dotychczasowe czy
    planowane nowe. I w zalezności od tego, wybrać termin sprzedaży.