  • 1. Data: 2004-07-28 17:02:57
    Temat: Jak szybko do ZUSu??
    Od: mariocom<m...@t...pl>

    Otwieram działalność gospodarczą ale pojawiły się pewne kłopoty...

    W związku z tym mam pytanie: Czy są jakieś terminy zgłoszenia
    działalności do US oraz ZUSu (np 2 tyg od daty wpisu do ewidencji)??
    Jakie mogą być konsekwencje spóźnienia się np o tydzień??

    Bardzo proszę o szybką odpowiedź.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-07-28 18:58:45
    Temat: Re: Jak szybko do ZUSu??
    Od: Tomek Niedbała <t...@g...pl>

    Użytkownik "mariocom" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Otwieram działalność gospodarczą ale pojawiły się pewne kłopoty...
    Nikt nie mówił że będzie lekko ;-)

    > W związku z tym mam pytanie: Czy są jakieś terminy zgłoszenia
    > działalności do US oraz ZUSu (np 2 tyg od daty wpisu do ewidencji)??

    http://www.zus.pl

    Obowiązek ubezpieczeń powstaje w chwili rozpoczęcia działalności
    gospodarczej. W ciągu 7 dni od tej daty trzeba się zgłosić do ZUS, by
    wypełnić urzędowe formularze:
    a.. ZUS ZFA pozwala zgłosić płatnika składek, który jest osobą fizyczną,
    b.. ZUS ZUA pozwala zgłosić ubezpieczenia społeczne i zdrowotne - taki sam
    formularz jest dla przedsiębiorcy i dla pracownika,
    c.. ZUS ZCZA pozwala podać dane członków rodziny, którzy mieszkają z
    przedsiębiorcą, aby podlegali ubezpieczeniu zdrowotnemu,
    d.. ZUS ZCNA pozwala podać członków rodzin, którzy mają inny adres
    zamieszkania.
    Uwaga: Na wszystkich dokumentach związanych z ubezpieczeniem społecznym
    należy podawać PESEL, NIP i REGON

  • 3. Data: 2004-07-28 19:32:53
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

    mariocom napisał(a) w wiadomości: ...
    >Otwieram działalno?ć gospodarcz? ale pojawiły się pewne kłopoty...
    >
    >W zwi?zku z tym mam pytanie: Czy s? jakie? terminy zgłoszenia
    >działalno?ci do US oraz ZUSu (np 2 tyg od daty wpisu do ewidencji)??
    >Jakie mog? być konsekwencje spóĄnienia się np o tydzień??
    >
    >Bardzo proszę o szybk? odpowiedĄ.
    >
    >--
    >Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO
    >-> http://usenet.pomocprawna.info

    Do ZUS - siedem dni od dnia rozpoczęcia działalności (daty uzyskania
    pierwszego przychodu).
    Do US - przed uzyskaniem pierwszego przychodu.
    Wazne jest zwlaszcza dochowanie terminu w US ze wzgledu na wybór formy
    opodatkowania i ew. rejestrację dla potrzeb VAT.

  • 4. Data: 2004-07-28 20:24:18
    Od: mariocom<m...@t...pl>

    Dzięki wielkie za odp, Pozdrawiam!!!

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-07-29 06:40:47
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Tomek Niedbała pisze:

> [...]
    >
    > Obowiązek ubezpieczeń powstaje w chwili rozpoczęcia działalności
    > gospodarczej. W ciągu 7 dni od tej daty trzeba się zgłosić do ZUS, by

    No... mozna sobie zainstalowac (lub u kogos) superprogram Platnik...

    Ja takne lubie pisac recznie, zenikt mnie nei przekona, ze nie warto
    platnika instalowac (pomimo iz zalety tego cuda sa mi znane)

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-07-29 09:36:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jul 2004, michal wrote:

> [...]
    >+ >W zwi?zku z tym mam pytanie: Czy s? jakie? terminy zgłoszenia
    >+ >działalno?ci do US oraz ZUSu (np 2 tyg od daty wpisu do ewidencji)??

    Moment. Ja sobie poprotestuję - na początek co do pytania:
    a o jakiej dacie piszesz ??
    W rachubę wchodzą trzy daty:
    - data uzyskania wpisu do EDG
    - data deklarowanego rozpoczęcia DG wg wpisu
    - data faktycznego rozpoczęcia DG

    Mi wygląda że je skutecznie wymieszałeś :[

    >+ >Jakie mog? być konsekwencje spóĽnienia się np o tydzień??

    Hm... przykre ;) Zależy CO ROBISZ ! - jak wpadniesz na pomysł
    nabycia (najpierw) oVATowanych towarów handlowych a dopiero
    później wyboru VAT...

    >+ Do ZUS - siedem dni od dnia rozpoczęcia działalności (daty uzyskania
    >+ pierwszego przychodu).
    >+ Do US - przed uzyskaniem pierwszego przychodu.

    Pozwolę sobie poprotestować... ;)

    >+ Wazne jest zwlaszcza dochowanie terminu w US ze wzgledu na wybór formy
    >+ opodatkowania

    Ciekawe... bo ostatnio to prowadzenie DG a i zdaje się wybór formy takoż
    zgłaszało się coś do 7 od *po rozpoczęciu DG*. Kiedy zmienili, możesz
    podać przepis ??

    >+ i ew. rejestrację dla potrzeb VAT.

    ...a to prawda. Ale zgłoszenie do VAT wcale nie musi być skorelowane
    co do dnia ze zgłoszeniem rozpoczęcia DG, wyboru formy opodatkowania
    i ew. założenia KPiR bądź ksiąg handlowych, AFAIK & AFAIR !
    Gdzieś się mylę ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-07-29 15:06:17
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]

    >+ pierwszego przychodu).
    >+ Do US - przed uzyskaniem pierwszego przychodu.

    ustawa o ptu....

    Art. 15. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
    osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność
    gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej
    działalności.

    ustawa o nip....

    Art. 6. 1. Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego
    obowiązani są dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem
    pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków.
    Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia
    rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004
    r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) oraz w art. 14 ust.
    1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz.
    257 i Nr 68, poz. 623).

    Zwracam uwage, ze podatnik zwolniony od VAT moze wykonywac (i przeważnie to
    robi) czynnosci PODLEGAJĄCE opodatkowaniu tym podatkiem.

    >+ Wazne jest zwlaszcza dochowanie terminu w US ze wzgledu na wybór formy
    >+ opodatkowania

    Ciekawe... bo ostatnio to prowadzenie DG a i zdaje się wybór formy takoż
    zgłaszało się co? do 7 od *po rozpoczęciu DG*. Kiedy zmienili, możesz
    podać przepis ??

    ustawa o zryczaltowanym podatku dochodowym.....

    Art. 9. 1. Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od
    przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa
    naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania
    podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast
    podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego -
    do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak
    niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

    ...a to prawda. Ale zgłoszenie do VAT wcale nie musi być skorelowane
    co do dnia ze zgłoszeniem rozpoczęcia DG, wyboru formy opodatkowania
    i ew. założenia KPiR b?dĄ ksi?g handlowych, AFAIK & AFAIR !
    Gdzie? się mylę ?

    Nie mylisz sie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-07-29 18:21:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jul 2004, michal wrote:
    [...]
    >+ Pozwolę sobie poprotestować... ;)

    :)
    Przyjęto.
    PTU się zgadza, NIP jest poza konkursem (przecież "osobista" DG
    NIP już MA :) aczolwiek występuje o "potwierdzenie" dla celów
    PTU właśnie) ale:
    [...]
    >+ >+ Wazne jest zwlaszcza dochowanie terminu w US ze wzgledu na wybór formy
    >+ >+ opodatkowania
    >+
    >+ Ciekawe... bo ostatnio to prowadzenie DG a i zdaje się wybór formy

    ...wychodzi że wybór ryczałtu trzeba zgłaszać "przed", zaś przy pozostaniu
    na KPiR ("default" o ile nie popełniłem błedu w szybkim przejrzeniu
    ustawy) mamy czas...
    Tym razem lepiej podsumowuję ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-07-29 21:14:45
    Od: "michal" <m...@p...onet.pl>

> [...]

    PTU się zgadza, NIP jest poza konkursem (przecież "osobista" DG
    NIP już MA :) aczolwiek występuje o "potwierdzenie" dla celów
    PTU wła?nie) ale:

    Złożenie NIP-1 jest konieczne czy to jako zgloszenie, czy jako aktualizacja.
    W tym drugim wypadku nie musi to byc oczywiście przed datą osiągnięcia
    pierwszego przychodu, ale zwykle w ciągu 14 dni od zmiany danych objętych
    zgłoszeniem.

    >+ >+ Wazne jest zwlaszcza dochowanie terminu w US ze wzgledu na wybór formy
    >+ >+ opodatkowania
    >+
    >+ Ciekawe... bo ostatnio to prowadzenie DG a i zdaje się wybór formy

    ...wychodzi że wybór ryczałtu trzeba zgłaszać "przed", za? przy pozostaniu
    na KPiR ("default" o ile nie popełniłem błedu w szybkim przejrzeniu
    ustawy) mamy czas...
    Tym razem lepiej podsumowuję ? :)

    Tak, chyba ze chcesz wybrac zasady ogólne "liniowe", wtedy tez trzeba
    zgłosić to przed uzyskaniem pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 updof).

    Niestety przepisy dotyczace tych formalności sa porozrzucane po różnych
    ustawach i trudno się w tym połapać. Żal mi początkujących biznesmenów,
    którzy z błyskiem szaleństwa w oczach biegają po różnych urzędach chcąc
    załatwić te sprawy. Na szczęscie zmienia się to powoli.
    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)