  • 1. Data: 2005-01-04 23:10:02
    Temat: KUP przy umowie na napisanie programu komputerowego
    Od: Ronin <r...@s...pl>

    Gdy osoba bez DG pisze program komputerowy na umowe o dzielo, to ma 50%
    KUP, tak?

    A jak ma DG, to juz tylko faktycznie poniesione koszty? Bylo, ale chce
    sie upewnic.

    W obu przypadkach VAT wynosi 7%, tak? W umowie / na fakturze bylaby mowa
    o przeniesieniu autorskich praw majatkowych. Pytam, bo slyszalem, ze
    programista to nie tworca, ale to chyba bzdura. Czy ustawa o prawie
    autorskim definiuje pojecie tworcy? Bo szukalem, ale nie znalazlem.

  • 2. Data: 2005-01-05 00:11:49
    Od: fawlty <l...@t...sig>

    > Gdy osoba bez DG pisze program komputerowy na umowe o dzielo, to ma 50%
    > KUP, tak?

    tak,
    ściśle: tak, nawet jeżeli prowadzisz DG, ale w zakresie innym niż
    "działalność w zakresie oprogramowania, pozostała", czyli wykonujesz
    takie usługi sporadycznie, BTW:
    http://www.google.pl/groups?hl=pl&lr=&threadm=cr0h5g
    %24soc%241%40atlantis.news.tpi.pl

    > A jak ma DG, to juz tylko faktycznie poniesione koszty? Bylo, ale chce
    > sie upewnic.

    tak (z dokładnością do zakresu),
    w takim przypadku przepis o 50% KUP się do ciebie nie stosuje

    > W obu przypadkach VAT wynosi 7%, tak?

    Jeżeli DG i VAT, to wystawiasz fakturę, stawka 22% (chyba, że
    sprzedajesz za granicę).

    > W umowie / na fakturze bylaby mowa
    > o przeniesieniu autorskich praw majatkowych.

    http://www.google.pl/groups?hl=pl&lr=&threadm=cra1og
    %242qv%241%40fargo.cgs.pl
    (wystarczyło przejrzeć ostatnio dyskutowane wątki)

    > Bo szukalem, ale nie znalazlem.

    Na początek naucz się szukać w archiwum grupy, np.
    http://www.google.pl/advanced_group_search?q=oprogra
    mowanie+group:pl.soc.prawo.podatki
    lub grup, np.
    http://www.google.pl/groups?as_q=oprogramowanie&as_u
    group=pl.soc.prawo*&lr=&hl=pl

    znajdziesz tam wiele interesujących cię rzeczy
    ogólnie: http://rtfm.killfile.pl/

    --
    fawlty at o2 dot pl

  • 3. Data: 2005-01-05 01:18:15
    Od: Ronin <r...@s...pl>

    > Jeżeli DG i VAT, to wystawiasz fakturę, stawka 22% (chyba, że
    > sprzedajesz za granicę).

    Jestes pewien? Celowo napisalem, ze chodzi o napisanie programu dla 1
    odbiorcy i przeniesienie na niego autorskich praw majatkowych.

    W nowej ustawie o VAT, z 11 marca 2004, w dodatku 3 (Wykaz towarow i
    uslug objetych stawka VAT 7%), na s. 11, w punkcie 162. widnieje pozycja:

    "Uslugi tworcow i artystow wykonawcow w rozumieniu przepisow ustawy o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariow
    za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do
    artystycznego wykonania"

    Czyzby programista prowadzacy DG (bo tylko takich dotyczy VAT) i piszacy
    na umowe o dzielo program komputerowy, nie byl w swietle ustawy o prawie
    autorskim "tworca"?

    > http://www.google.pl/groups?hl=pl&lr=&threadm=cra1og
    %242qv%241%40fargo.cgs.pl

    > (wystarczyło przejrzeć ostatnio dyskutowane wątki)

    Przejrzalem. Niestety tam nie ma odpowiedzi na moje pytanie.

    > Na początek naucz się szukać w archiwum grupy, np.
    > http://www.google.pl/advanced_group_search?q=oprogra
    mowanie+group:pl.soc.prawo.podatki

    Dziekuje za uwagi. Ale robie to regularnie, zanim zadam jakies pytanie.
    Naprawde. Czasem linkow jest po prostu tak duzo, a odpowiedz tak
    sprzeczne, ze trzeba zadac pytanie na nowo.

  • 4. Data: 2005-01-05 09:34:15
    Od: fawlty <l...@t...sig>

    > W nowej ustawie o VAT, z 11 marca 2004, w dodatku 3 (Wykaz towarow i
    > uslug objetych stawka VAT 7%), na s. 11, w punkcie 162. widnieje pozycja:

    Nie zastanowiły cię "honoraria"?
    http://www.google.pl/groups?as_q=praw%20autorskich%2
    07%25&as_ugroup=pl.soc.prawo.podatki
    (wynik 1 i 2)

    > Czyzby programista prowadzacy DG (...) nie byl w swietle ustawy o prawie
    > autorskim "tworca"?

    Na pewno jest (twórca = autor).

    --
    fawlty at o2 dot pl

  • 5. Data: 2005-01-05 10:19:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Jan 2005, Ronin wrote:
    [....komuś...]
> [...]
    > + Jestes pewien? Celowo napisalem, ze chodzi o napisanie programu dla 1
    > + odbiorcy i przeniesienie na niego autorskich praw majatkowych.
    [...]
    > + Czyzby programista prowadzacy DG (bo tylko takich dotyczy VAT)

    Umówmy się że to jest sprawa sporna.
    I że dla "twórców" właśnie (wszelkich, w tym programistów) wygląda
    dużo gorzej niż pozostałych wykonawców umów o dzieło (którzy IMHO
    powinni być z VAT wyłączeni, choć pod tym kątem przepis można czytać
    na fafnaście sposobów :]).
    Powód ?
    Ano taki że ustawa w sławetnym art. 15.3.3 stanowi:
    +++
    3) z tytułu których przychody zostały wymienione
    w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
    ^^^^^^^^
    od osób fizycznych, jeżeli [...i tu sławetne "więzy prawne"...]
    ---

    Uznanie że od umowy należy się 50% KUP - lub dowolne inne uznanie
    że to jest "dochód z tytułu praw majątkowych na przykład praw
    autorskich" powoduje że to NIE JEST "dochód z umowy wykonywanej
    osobiście" ale właśnie "dochód z praw majątkowych" - czyli
    jest wg art. 18 (a NIE art. 13 !) UoPDoOF.
    Owszem, znam "zdania odrębne" :), IMHO nielogiczne.
    Ale takie jak wyżej stanowisko poparł MF w interpretacji.

    Skutek takiej interpretacji ? - ano "przychód z praw majątkowych
    w tym autorskich" nie jest wyłączony spod opodatkowania (tj.
    osoba uzyskująca go nie może nie być podatnikiem, nie może
    być wyłączona z bycia podatnikiem wg art. 15.3.3) a co najwyżej
    zwolniony z VAT (podatnik może być zwolniony i nie płacić VAT
    ze względu np. na limit 10 000 euro) - jednak podlega pod
    obowiązek prowadzenia ewidencji VAT itp...

    Niemniej... to inna sprawa nie związana z tematem :)

    > + i piszacy na
    > + umowe o dzielo program komputerowy, nie byl w swietle ustawy o prawie
    > + autorskim "tworca"?

    Ależ JEST.
    Pytanie która klasyfikacja ma priorytet.

    Tyle że twoje pytanie nie jest dość prezycyjne IMHO :) - mianowicie
    nie wiem co podważasz:
    - stawkę 22% VAT ? (że niby 7%)
    - fakt że "na DG" nie przysługuje prawo rozliczenia KUP 50% ?

    Od tego zależy pewnie czy i kto będzie miał coś do dodania :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-01-05 11:14:03
    Od: Ronin <r...@s...pl>

    > Tyle że twoje pytanie nie jest dość prezycyjne IMHO :) - mianowicie
    > nie wiem co podważasz:
    > - stawkę 22% VAT ? (że niby 7%)

    Tak. Chcialbym dac 7%. Moge?