  • 1. Data: 2011-07-17 15:16:38
    Temat: Kamienica w spadku a podatek PIT
    Od: rex <m...@g...com>

    Witam!
    W 2005 roku odziedziczyłam 1/3 udziału w kamienicy w której jest 8
    mieszkań. Ponieważ czynsze są dosyć niskie kamienica nie generowała
    prawie żadnych dochodów. Prawie wszystkie przychody były wydawane na
    remonty. W chwili obecnej muszę zacząć odkładać znaczną część
    przychodu na kosztowne remonty, które przeprowadzę za 2-3 lata.
    Ponieważ do tej pory nie rozliczałam się z Urzędem Skarbowym,
    zastanawiam się jak tą sytuację rozwiązać. Czy jest niebezpieczeństwo,
    że naliczą mi podatek za lata minione? W jaki sposób poinformować o
    tym US, żeby uniknąć problemów.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Elżbieta

  • 2. Data: 2011-07-17 16:52:44
    Temat: Re: Kamienica w spadku a podatek PIT
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/17/2011 10:16 AM, rex wrote:
> [...]
    > zastanawiam się jak tą sytuację rozwiązać. Czy jest niebezpieczeństwo,
    > że naliczą mi podatek za lata minione? W jaki sposób poinformować o

    sprecyzuj co rozumiesz przez "odziedziczylam".
    Czy po prostu wiesz, ze tyle ci sie nalezy czy tez masz to jakoś
    formalnie załatwione?

    Masz decyzję sądu o nabyciu spadku, jestes w ksiegach wpisana jako
    wlasciciel? Jakie masz papiery do tej kamienicy?

    generalnie podatek nalezy sie od momentu sądowego/notarialnego teraz
    tez/ stwierdzania nabycia spadku. jesli spraw spadkowych przed sadem nie
    ruszaliscie to podatek jeszcze nie byl nalezny. dopiero jak sprawy
    spadkowe zostaly formalnie załatwione i US zostal o nabyciu spadku
    powiadomiony to hmm, zdaje sie, ze za chwile sie przedawni.

  • 3. Data: 2011-07-17 20:09:12
    Od: rex <m...@g...com>

    On 17 Lip, 18:52, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > sprecyzuj co rozumiesz przez "odziedziczylam".
    > Czy po prostu wiesz, ze tyle ci sie nalezy czy tez masz to jakoś
    > formalnie załatwione?

    Postępowanie spadkowe przed sądem zostało załatwione w 2005 roku i w
    tym samym roku zapłaciłam podatek od spadku.

    > Masz decyzję sądu o nabyciu spadku, jestes w ksiegach wpisana jako
    > wlasciciel? Jakie masz papiery do tej kamienicy?

    Tak, mam wpis w księdze wieczystej - jestem właścicielką 1/3
    kamienicy.

    > generalnie podatek nalezy sie od momentu sądowego/notarialnego teraz
    > tez/ stwierdzania nabycia spadku.

    Chodzi mi o podatek dochodowy (PIT), a nie podatek od spadku.

    Elżbieta

  • 4. Data: 2011-07-17 23:02:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/17/2011 3:09 PM, rex wrote:
    > Chodzi mi o podatek dochodowy (PIT), a nie podatek od spadku.

    aaa

    to ja bym sie na twoim miejscu od razu wybral do dobrego doradcy
    podatkowego, niech to odkreca. No i remont raczej odloz na pozniej.
    i zrob to zanim US sam sie do ciebie dobierze.

    zalozylem, ze jednak jakis dochod, te kilka tysiecy jednak z tego jest.
    co i tak cie zreszta nie zwalnia z obowiazku rozliczania tego corocznie
    w podatku, a co najwyzej z obowiazku wplacania comiesiecznych zaliczek,

  • 5. Data: 2011-07-18 07:41:18
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (18.07.2011 01:02), witek wrote:

    > aaa
    >
    > to ja bym sie na twoim miejscu od razu wybral do dobrego doradcy
    > podatkowego, niech to odkreca. No i remont raczej odloz na pozniej.
    > i zrob to zanim US sam sie do ciebie dobierze.

    Dlaczego?

    > zalozylem, ze jednak jakis dochod, te kilka tysiecy jednak z tego jest.
    > co i tak cie zreszta nie zwalnia z obowiazku rozliczania tego corocznie
    > w podatku, a co najwyzej z obowiazku wplacania comiesiecznych zaliczek,

    Jeżeli na remonty wydaje więcej niż zbiera z czynszu i ma na to
    udokumentowane, to żadne zaliczki się nie należą. Co najwyżej należy się
    wykazanie tego w rocznym zeznaniu.

    Ale należały się roczne PITy, być może zamiast pitu 37 powinien być
    pit36 czy odwrotnie, nie wiem jak takie rzeczy się koryguje, ale jakoś
    się dać musi :). Korekta + czynny żal, brak dodatkowego podatku do
    zapłacenia (bo brak dochodu) i jesteśmy w domu.

    Można też podejść do sprawy tak, że skoro budżet państwa nie został
    uszczuplony postępowaniem Reksa, to może się nikt nie czepi - czasem się
    to sprawdza, czasem jest niewielki mandat.

    p. m.

  • 6. Data: 2011-07-18 11:46:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/18/2011 2:41 AM, mvoicem wrote:

    > Dlaczego?

    za sam fakt niewykazania tego w pit.

> [...]
    > uszczuplony postępowaniem Reksa, to może się nikt nie czepi - czasem się
    > to sprawdza, czasem jest niewielki mandat.

    dlatego napisalem
    wziac doradce podatkowego i odkrecac pity od 2005 roku.
    nalezalo sklada pit-36 i wykazywac przychody i koszty.
    po za tym jesli dochod przekroczyl te 3 tys z groszami to naleza sie
    miesieczne zaliczki i za to tez moszna dostac po d...
    oddzilena sprawa jest dobranie sie US do "ksiegowosci" kamienicy.

  • 7. Data: 2011-07-18 21:26:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jul 2011, mvoicem wrote:

    > Jeżeli na remonty wydaje więcej niż zbiera z czynszu

    Cytuję:
    "Prawie wszystkie przychody były wydawane na remonty"

    *Prawie*.

    > Co najwyżej należy się wykazanie tego w rocznym zeznaniu.

    Otóż to.
    I IMO witek ma rację - trzeba dobrze się obstawić czynnym żalem,
    żeby nie wyszło że US "sam z siebie" znajdzie coś jeszcze przy okazji.

    > Korekta + czynny żal, brak dodatkowego podatku do zapłacenia

    To ostatnie z opisu nie wynika.
    A pojawia się pytanie o prawidłowe udokumentowanie kosztów.
    Z tego że wydaje na remonty jeszcze nie wynika, że zbiera
    kwitki za te usługi.

    pzdr, Gotfryd