  • 1. Data: 2011-07-15 23:30:07
    Temat: Faktury w Euro - kwoty w PLN wg NBP
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl>

    witam

    problem jest następujący:

    Planuję wystawiać faktury VAT w Euro. Prawo wymaga jednak aby na fakturze kwoty
    były również przeliczone na PLN, wg kursu średniego NBP z dnia wystawienia
    faktury.

    NBP publikuje kursy na dany dzień około południa. Zatem do tego czasu kurs na
    dany-dzisiejszy dzień nie jest jeszcze znany.

    Czy jeśli kontrahent zakupi u mnie usługę o 7-mej rano, to:

    a)
    czy ja wystawiając fakturę w Euro mam obowiązek czekać do (chyba 13 albo 14-tej)
    aż ów kurs się pojawi i dopiero wtedy wystawić fakturę ?

    b)
    czy też mogę użyć najświeższego opublikowanego kursu NBP - czyli z dnia
    poprzedniego.

    Czy można założyć że wariant (b) jest poprawny sugerując się tym, że są takie
    dni kiedy NBP wcale nie publikuje kursów (dni świąteczne, soboty,..) a jednak w
    owe dni wystawia się przecież faktury (prawo tego nie zabrania [?]) - i wówczas
    stosuje się kurs z poprzedzającego dnia roboczego. ?

    Dzięki,
    M.

  • 2. Data: 2011-07-16 07:02:43
    Temat: Re: Faktury w Euro - kwoty w PLN wg NBP
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Michał wrote:

    > Planuję wystawiać faktury VAT w Euro. Prawo wymaga jednak aby na
    > fakturze kwoty były również przeliczone na PLN, wg kursu średniego
    > NBP z dnia wystawienia faktury.

    Ale chyba nie w momencie wystawienia tylko do celów przeliczenia.
    Podaj ten przepis. W sensie podania w złotych chyba tylko dotyczy to kwoty
    VAT.

> [...]
    > czy ja wystawiając fakturę w Euro mam obowiązek czekać do (chyba 13
    > albo 14-tej) aż ów kurs się pojawi i dopiero wtedy wystawić fakturę ?

    Przecież przepis o przeliczaniu przychodów mówi o ostatnim dniu roboczym
    poprzedzającym - więc na pewno kurs jest znany.

  • 3. Data: 2011-07-16 08:39:31
    Od: "wromek" <wromek@...poczta.onet.pl>

    > b)
    > czy też mogę użyć najświeższego opublikowanego kursu NBP - czyli z dnia
    > poprzedniego.

    Nie możesz a musisz używać kursu średniego z dnia poprzedniego.

    normalne.

    --
    pozdrawiam, wromek