  • 11. Data: 2004-04-13 13:49:31
    Temat: Re: Kasa fiskalna koniecznie środkiem trwałym?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Apr 2004, Samotnik wrote:
    [...]
    >+ Mam jeszcze jedną wątpliwość - nieco akademicką (chociaż kto wie?) - czy
    >+ jeśli nie ujmuję takiego zakupu w EŚT i wprowadzam bezpośrednio w KUP, to
    >+ jak to traktować np. w deklaracji VAT-7? Tam jest pole 'zakupy środków
    >+ trwałych...' itd. :)

    A zajrzeć do ustawy trzeba by:

    +++
    przy nabyciu towarów i usług, które na podstawie
    odrębnych przepisów zaliczane są przez podatnika
    do środków trwałych oraz wartości niematerialnych
    i prawnych podlegających amortyzacji.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    >+ Bo niby taka kasa jest środkiem trwałym (okres
    >+ użytkowania itd.), ale nie ma jej w ewidencji.
    >+
    >+ ? :)

    ...no i co z amortyzacją w związku z tym ? ;)
    Pewnie sprawa trafiła do sądu lub do wyjaśnienia
    i została wyprostowana :), trzeba by sprawdzić czy
    i kiedy TEN zapis nowelizowano :)
    Bo w to że "od początku był dobry" niemal nie wierzę,
    mieliśmy kiedyś aż tak dobry Sejm ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 12. Data: 2004-04-13 15:33:03
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Bo jest. Nie da się podważyć :), logika nakazuje !
    > Tylko można nie stosować zasad księgowania obowiązujących w ST. I takie
    > ST księgowane jako "zwykły koszt" nazwał minister wyposażeniem :)
    >
    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

    Logiki do prawa podatkowego to ja bym za mocno nie mieszał :-))

    Taki przykład sklecony na prędce, na pewno nie wolny od wad:

    Weźmy kasę fiskalną za 1501,- zł.
    a) PDOF art. 22a mówi co jest środkiem trwałym i nasza kasa jest, co już
    gremialnie ustaliliśmy.
    b) RMF o PKPiR §3 pkt. 8) mówi, że "środki trwałe" to "środki trwałe w
    rozumieniu ustawy o podatku dochodowym",
    c) RMF o PKPiR §3 pkt. 7) mówi, że "wyposażenie" to "rzeczowe składniki
    majątku, związane z wykonywana działalnością, niezaliczone, zgodnie z
    przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych;",

    Z punktów b) i c) wynika, że coś jest ALBO środkiem trwałym, ALBO
    wyposażeniem.

    Skoro tak, to nasza kasa nie powinna się znaleźć w "ewidencji wyposażenia",
    o którek mowa w RMF o PKPiR, bo jest środkiem trwałym zgodnie z pkt. a).

    Logiczne, ale spróbuj tego bronić przed Urzędnikiem :-))

    Marek

  • 13. Data: 2004-04-16 08:54:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Apr 2004, MarKust71 wrote:
    [...]
    >+ Logiki do prawa podatkowego to ja bym za mocno nie mieszał :-))

    No, to jest logika podatkowa :)

    >+ Z punktów b) i c) wynika, że coś jest ALBO środkiem trwałym, ALBO
    >+ wyposażeniem.

    Jeszcze raz przeczytałem wycinki UoPDoOF nt. ST.
    Przyznam że konstrukcja jednoznaczna nie jest :], powinno być (w rozp.
    ds. KPiR) tak jak w ustawie o VAT: "ST *podlegających amortyzacji*"
    (podkreślenie oczywiście moje :)).
    Czyli oczekiwana treść rozporządzenia:
    +++
    7) wyposażenie - rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną
    działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku
    dochodowym, do podlegających amortyzacji środków trwałych;
    ---
    lub (chyba lepiej):
    +++
    7) wyposażenie - rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną
    działalnością które zgodnie z przepisami ustawy o podatku
    dochodowym mogą zaliczone być w koszt z pominięciem amortyzacji
    ---

    W zasadzie dzisiejsza treść rozporządzenia nasuwa całkiem
    sporo wątpliwości, np. czy wyposażeniem są:
    - grunty
    - dzieła sztuki nabyte "w celach ozdobnych"
    (art. 22c :))

    W końcu są to "rzeczowe składniki majątku" a nie bardzo chyba
    są to ST ?

    >+ Skoro tak, to nasza kasa nie powinna się znaleźć w "ewidencji wyposażenia",
    >+ o którek mowa w RMF o PKPiR, bo jest środkiem trwałym zgodnie z pkt. a).

    :)
    Ostatnio daje się zaobserwować niebezpieczne zjawisko: zamiast upraszczać
    przepisy i ew. poprawiać tam gdzie trzeba żeby były zgodne ze zdrowym
    rozsądkiem wydaje się interpretacje które są z owym rozsądkiem zgodne,
    ale z przepisami już nie. Zostaje stary przepis, świadczący co innego niż
    minister pisze w różnych dokumentach :(
    Ostatnim przykładem są owe "przychody przy wynajmie ryczałtowym": zamiast
    wprowadzić zapis zwalniający z podatku przychody poniesione faktycznie
    przez inną osobę i na jej (tej "innej osoby") rzecz - minister
    "interpretuje" że takiego dochodu *wbrew ustawie* wynajmujący może nie
    wykazać. Ma (minister) delegację do tego ? - nie, bo by wydał
    rozporządzenie. Jeśli taka interpretacja obowiązuje to pokazuje tylko
    jak daleko prawo odeszło od prawa... (choć dobrze że w myśl ordynacji
    chroni obywateli - NIEKTÓRYCH obywateli, patrząc na pytania pod art. w
    GP).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)