  • 1. Data: 2004-12-13 13:13:07
    Temat: Komputer dla firmy w koszty + zakup oprogramowania
    Od: "DarekG" <dgocol@NO_SPAM.o2.pl>

    Witam!
    Szukałem w archiwum, ale nie znalazłem takiego konkretnie przypadku.
    Jeżeli notebook został zakupiony w tym roku za kwotę 3470 zł netto i zostanie
    wrzucony w koszty, czy można powiedzmy w styczniu zakupić do niego dodatkowe
    oprogramowanie (np. open office i program do drukowania faktur), czy podniesie to
    wartość komputera przez co pojawi się konieczność amortyzacji ?

    <cytat ze strony http://www.informacje.farmacja.pl/index.php?opt=wiec
    ej&id=188&news=5 >
    Wydatki na oprogramowanie
    Wydatek na zakup programów i systemów komputerowych jest bezpośrednim kosztem tylko
    wtedy, gdy nie zostaną one zaliczone do
    wartości niematerialnych i prawnych. Zgodnie z art. 22b ust. 1 updof i art. 16b ust.
    1 updop wartości niematerialne i prawne
    to m.in. autorskie prawa majątkowe oraz licencje o przewidywanym okresie używania
    dłuższym niż rok. A użytkowanie programu
    komputerowego jest możliwe tylko na podstawie licencji (sublicencji) albo gdy
    posiadamy do niego prawa autorskie.
    Licencji i praw autorskich do programów komputerowych możemy nie amortyzować, jeśli
    ich wartość początkowa (cena nabycia)
    nie przekracza 3500 zł (wówczas postępujemy tak, jak w przypadku środków trwałych o
    niskiej wartości, czyli wliczamy wydatek
    na ich nabycie od razu w koszty lub jednorazowo amortyzujemy). Ale uwaga, na ich
    wartość początkową składają się też koszty
    instalacji i uruchomienia programu przed przyjęciem go do użytkowania oraz inne
    koszty związane z jego wdrożeniem.
    </cytat>

    Czy więc oprogramowanie mogłoby zostać wliczone w koszty w następnym roku podatkowym
    bez wchodzenia w amortyzację ?
    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2004-12-13 13:50:09
    Od: "Piotr" <p...@v...com.pl>

    Użytkownik "DarekG" <dgocol@NO_SPAM.o2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    dodatkowe oprogramowanie (np. open office i program do drukowania faktur),
    czy podniesie to wartość komputera przez co pojawi się konieczność

    Open office jest chyba darmowy......

    Program do durkowania faktur nie jest integralną częścią notebook-a. A więc
    idzie bezpośrednio w koszty (chyba że kosztuje powyżej 3.500,00 zł).

    Inaczej jest z systemem operacyjnym, który co do zasady podwyższa wartość
    komputera.

    Pozdr.
    Piotr

  • 3. Data: 2004-12-13 14:04:43
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Piotr napisał(a):

    > Open office jest chyba darmowy......

    Może być, nie musi. Mozna go kupić jak ktos koniecznie chce zapłacić.
    Jak ktos chce to ja go moge sprzedać. Cena do negocjacji. ;-)

> [...]
    > idzie bezpośrednio w koszty (chyba że kosztuje powyżej 3.500,00 zł).
    >
    > Inaczej jest z systemem operacyjnym, który co do zasady podwyższa wartość

    Co do jakiej zasady? A moge prosić o ta zasadę?
    Od kiedy to WNiP jest cześcią składową majątku rzeczowego?
    Komputer słuzy do tego żeby na nim uruchamiac oprogramowanie.
    Nie wystawiac faktury, grac w Dooma, projktować głwoice nuklearne ale
    uruchamiac oprogramowanie.
    System opracyjny to jest oprogramowanie. Komputer bez systemu jest
    zdatny do uruchomienia na nim oprogramowania w postaci systemu
    operacyjnego. Jest wiec zdatny do użytku.
    Możemy co najwyżej stwierdzic że program fakturujący nie jest zdatny do
    uzytku bez systemu operacyjnego.
    Ba, ten program jest nieprzydatny bez konkretnego systemu operacyjnego.

    Ale nie komputer. Komputer nie potrzebuje Windowsa. Program fakturujący
    owszem.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2004-12-14 21:47:32
    Od: AD <a...@k...kenay.com.invalid>

    Maddy napisał(a):
    > Może być, nie musi. Mozna go kupić jak ktos koniecznie chce zapłacić.
    > Jak ktos chce to ja go moge sprzedać. Cena do negocjacji. ;-)
    Są płatne/komercyjne wydania OpenOffice.org - z dodatkami i pomocą
    techniczną (http://www.ux.pl/openoffice/) - zakup nie jes takim głupim
    pomysłem jeśli potrzebna jest pomoc...

    > Co do jakiej zasady? A moge prosić o ta zasadę?
    > Od kiedy to WNiP jest cześcią składową majątku rzeczowego?
    > Komputer słuzy do tego żeby na nim uruchamiac oprogramowanie.
    Niestey ustawodawca raczej się z tobą nie zgodzi. Komputer jest
    kompletny jeśli zawiera system peracyjny - bez znaczenia jaki: DOS,
    Windows czy linux (patrz komputery w marketach - większość z nich ma
    zainstalowany jakiś bzpłatny DOS).

    > Ale nie komputer. Komputer nie potrzebuje Windowsa. Program fakturujący
    > owszem.
    Program fakturujący też nie potrzebuje, przynajmniej mój.

    Złamię trochę wątek swoim pytaniem:
    Rozpoczynam właśnie działalność gosp. i drukuję pierwsze strony KPiR.

    W informacjach o KPiR wyszukałem, że musi byc ona "zbroszurowana"
    i mieć ponumerowane strony - co to znaczy? Jak to wygląda w praktyce?

    Mam przepisywać dane z wydruku do jakiejś książki, czy wystarczy wpinać
    kolejne strony w skoroszyt?

    Pozdrawiam
    /AD

  • 5. Data: 2004-12-15 00:41:28
    Temat: KPiR (było: komputer dla firmy...)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Dec 2004, AD wrote:
    [...]
> [...]
    > + W informacjach o KPiR wyszukałem, że musi byc ona "zbroszurowana"
    > + i mieć ponumerowane strony - co to znaczy? Jak to wygląda w praktyce?

    Nie wiem :[

    > + Mam przepisywać dane z wydruku do jakiejś książki, czy wystarczy wpinać
    > + kolejne strony w skoroszyt?

    IMHO jest pytaniem gdzie ty masz KPiR.
    Bo jeśli *w komputerze*, to *nie muszą* obowiązywać wszystkie wymogi
    formalne dla księgi - sprawdź że rozp. ds. KPiR dopuszcza prowadzenie
    KPiR *w komputerze* pod warunkiem robienia *wydruków* :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2004-12-15 08:29:36
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 12/14/2004 10:47 PM, Użytkownik AD napisał:

> [...]
    > kompletny jeśli zawiera system peracyjny - bez znaczenia jaki: DOS,
    > Windows czy linux (patrz komputery w marketach - większość z nich ma

    Pierwsze komputery nie miały systemu operacyjnego a działały. Dzisiaj
    teoretycznie można napisać program, który będzie działał bez systemu
    operacyjnego. Tylko nikt tego nie robi bo wykorzystanie SO jest tańsze.
    Ale np. w czasach w których królował MSDOS bardziej rozbudowane gierki
    pomijały funkcje systemowe i operowały bezpośrednio na sprzęcie czyli
    tak jakby działały bez SO.

    --
    gefragt

  • 7. Data: 2004-12-15 09:06:24
    Od: "Bzooo" <z...@e...net.pl>

    > Niestey ustawodawca raczej się z tobą nie zgodzi. Komputer jest
    > kompletny jeśli zawiera system peracyjny

    Tym gorzej dla ustawodawcy.
    A jeśli moja firma produkuje oprogramowanie, pod nazwą
    "system operacyjny" i kompa potrzebuję do testowania
    swojego produktu? To po co mi dos, choćby darmowy??
    Łysy sprzęt jest dla mnie funkcjonalnie kompletny.

  • 8. Data: 2005-01-13 15:16:19
    Temat: Re: KPiR (było: komputer dla firmy...)
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0412150139210.412@athlon>,

> [...]
    > formalne dla księgi - sprawdź że rozp. ds. KPiR dopuszcza prowadzenie
    > KPiR *w komputerze* pod warunkiem robienia *wydruków* :)

    Eee, to ja się poczepiam. Tych warunków więcej jest :)

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 9. Data: 2005-01-13 16:13:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >
    >+ Eee, to ja się poczepiam. Tych warunków więcej jest :)

    A to ja się nie będę bronił, bo więcej ich jest ;)

    A konkretnie to który - oprócz posiadania "instrukcji" i poza tymi
    które *i tak* obowiązują na KPiR oczywiście - miałeś na myśli ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-01-18 11:43:04
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0501131710110.668@athlon>,

> [...]
    >
    > A konkretnie to który - oprócz posiadania "instrukcji" i poza tymi
    > które *i tak* obowiązują na KPiR oczywiście - miałeś na myśli ?

    A dlaczego "oprócz"? Ale niech będzie - ten trzeci: przechowywanie na
    nośnikach magnetycznych (wygląda na to, że na CD nie można?) do czasu
    wydrukowania :)

    --
    pozdrawiam
    Jarek, który właśnie wdraża księgowość komputerową i widzi już światełko w tunelu