  • 21. Data: 2002-12-03 22:19:35
    Temat: Re: Koszty reprezentacji i reklamy a VAT
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Jacek wrote:
    [...]
    >+ VAT a koszty reprezentacji i reklamy

    Zeznaję że przy okazji przeczytam drugi raz i dokładnie :)
    [...]
    >+ a.. podatnik dokonał odliczenia VAT przy zakupie towarów i usług
    >+ przekazanych lub zużytych przy wykonywaniu tych czynności,
    >+
    >+
    >+ b.. podatnik nie dokonał odliczenia VAT, a w związku z tym skorzystał
    >+ ze zwolnienia przy wykonywaniu tych czynności.
    >+
    >+ W przypadku pierwszym kosztem uzyskania przychodów jest kwota netto.
    >+ Kosztem jest również VAT należny z tytułu tych czynności.

    OK. Wniosek: należy go uznać za należny i odprowadzić.
    Nie mam pytań :)
    [...]
    >+ Pewien problem pojawia się jedynie na gruncie podatku dochodowego od
    >+ osób fizycznych w przypadku "zużycia towarów" na potrzeby reprezentacji
    >+ i reklamy. Zgodnie bowiem z literalnym brzmieniem przepisów kosztem
    >+ uzyskania przychodów jest jedynie podatek należny z tytułu przekazania
    >+ przez podatnika towarów i świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i
    >+ reklamy. W literaturze w związku z tym pojawiają się dwa stanowiska.
    >+ Według pierwszego z nich, który reprezentuje przeważająca część
    >+ doktryny, podatek ten nie jest kosztem uzyskania przychodów.

    Pytanie podstawowe: czy należy go jednak naliczyć i odprowadzić ?
    Bo *samo* stwierdzenie że "nie jest kosztem" to mało :)
    Naliczony i odprowadzony nie zaliczony do KUP nieco psułby
    efekt "limitu"...
    [...]
    Thx. za komentarz.
    [...i o strukturze...]

    Nawiązując do:
    - wątku o tym co i jak ustawa nakazuje rozliczać strukturą
    (a zapis w PIT jest inny)
    - pytania w wątku sąsiedni (foto/informatyka, zw/VAT i co rozliczać)
    - struktury w tym przypadku
    ...to pojawi się pytanie do czego ową strukturę "przywiązać" :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 22. Data: 2002-12-03 22:59:34
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...

    > ..odświeżam sobie że od RiR w limicie VATu nie płacimy jako
    > rzekłeś (tj. odliczamy naliczony),
    > a od każdego innego towaru
    > reklamowego tak. Dobrze podsumowałem ??
    > (Popotwierdzajcie, bo koniec roku blisko i coś by w RiR
    > wypadało wrzucić !)

    Bazując co napisano w tym wątku i w linkach które podałeś to wychodzi mi
    małe takie małe resume (nie chcę tylko potakiwac bo tak mamy większą
    kontrole nad wspólnymi przemyśleniami:)

    1 - od zakupów z tytułu RiR (0,25% przychodu) odliczam VAT naliczony od
    należnego nawet jeżeli ów zakup przekracza limit [zakupRiR=100zł +vat=22zł
    ; limit 0,25%przychodu=80zł--> to te 80 zł do KPiR ale do VAT-7 vat
    naliczony=22zł] i to koniec wszelkich ruchów w tej sprawie.
    2- od przekazanych lub zużytych towarów lub wyrobów własnej produkcji na
    potrzeby RiR to robie tak jak powyżej ale dodatkowo naliczam VAT od
    sprzedaży (wystawiam tzw. fakture wewnetrzną ze stawką jaka obowiazuje
    firmę przy sprzedazy na zewnątrz) i wykazuję go w VAT-7(w sprzedaży)

    3- niezależnie od powyższego jako rówoprawne dla 1 i 2 jest wpisanie
    kosztów (faktur) z RiR od razu w KPiR jako brutto i nie "bawienie sie w
    VAT" (z zachowaniem oczywiście limitu 0,25%przychodu)

    A teraz o reklamie "zwykłej" nielimitowanej to jeżeli:
    4 - dotyczy to zakupu usług/produktów obcych to VAT odliczam normalnie (jak
    w 1)
    5 - dotyczy to zakupu usług/produktów własnych (np. redakcja drukuje
    reklame w swojej gazecie, czy firma przekazuje ćzęść wyprodukowanych
    maskotek na cele własnej reklamy) to VAT odliczam tak jak w 2.
    Sark

  • 23. Data: 2002-12-04 08:25:39
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Sark wrote:
    [...]
    >+ Bazując co napisano w tym wątku i w linkach które podałeś to wychodzi mi
    >+ małe takie małe resume (nie chcę tylko potakiwac bo tak mamy większą
    >+ kontrole nad wspólnymi przemyśleniami:)

    Słusznie.

> [...]
    >+ ; limit 0,25%przychodu=80zł--> to te 80 zł do KPiR ale do VAT-7 vat
    >+ naliczony=22zł] i to koniec wszelkich ruchów w tej sprawie.

    Czy ja dobrze rozumiem że owych 22zł w końcu nie chcesz zapłacić ?
    Może żebyśmy nie splątali się w nazwach :) - to w której
    rubryce (lub których rubrykach) VAT-7 wyląduje kwota VAT od
    takiego zakupu ?

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 24. Data: 2002-12-04 11:13:01
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

    > Czy ja dobrze rozumiem że owych 22zł w końcu nie chcesz zapłacić ?

    Tak, nie chcę :) bo mi wyszło że nie muszę :)) [np. Frima programistyczna
    dla celów RiR kupiła 3 maskotki w sklepie]
    a zapłace go w wariancie 2 kiedy to firma np. handluje maskotkami, kiedys
    kupiła maskotki jako towar, (odliczyła sobie VAT) a teraz postanowiła 3
    maskotki przeznaczyć na cele RiR więc tak ajk w wariancie 2 wystawia
    fakturę wewnętrzną (sprzedaje sobie) nalicza VAT i tenże pojawi sie w
    konsekwencji rubryce 38 i 37 jako nalezny US.

    > Może żebyśmy nie splątali się w nazwach :) - to w której
    > rubryce (lub których rubrykach) VAT-7 wyląduje kwota VAT od
    > takiego zakupu ?

    Najpierw to wyląduje w rubryce 54 (podatek naliczony) no i 53 (wartość
    zakupów netto)
    a byc może że późnej to może się pojawić także w 46 i 45

    ale tutaj to się walnąlem
    googlowania]

    Hmm ... i co ? przefajnowałem :)

    Sark

  • 25. Data: 2002-12-06 17:20:25
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    > Pytanie podstawowe: czy należy go jednak naliczyć i odprowadzić ?
    > Bo *samo* stwierdzenie że "nie jest kosztem" to mało :)

    Ba, bądź tu mądry jak doktryna gryzie się z wykładnią językową,a ta z
    kolei celowościową i tylko patrzeć jak będzie pokąsany jakiś Naczelnik
    US. A NSA boi sie podjąć rostrzygnięć i zostawia nam do wyjaśnienia
    (marnym podatnikom) problem.

    > Naliczony i odprowadzony nie zaliczony do KUP nieco psułby
    > efekt "limitu"...
    Psułby,zgoda.A czy to całe popaprane prawo nie jest zepsute?

    Jacek

  • 26. Data: 2002-12-06 23:41:35
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Dec 2002, Jacek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ kolei celowościową i tylko patrzeć jak będzie pokąsany jakiś Naczelnik
    >+ US. A NSA boi sie podjąć rostrzygnięć i zostawia nam do wyjaśnienia

    Krótko mówiąc - jasności nie mamy :(
    A parę złotych na Chipsy ;> wydać by wypadało, grudzień :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 27. Data: 2002-12-07 03:41:08
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
    > Krótko mówiąc - jasności nie mamy :(
    > A parę złotych na Chipsy ;> wydać by wypadało, grudzień :)

    A mógłbys tu zerknąć

    Sark

  • 28. Data: 2002-12-07 12:04:37
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    > Krótko mówiąc - jasności nie mamy :(
    > A parę złotych na Chipsy ;> wydać by wypadało, grudzień :)

    To jest prawie obowiązek ustawowy,no chyba że ktoś chipsów nie lubi-:))
    to niech kupuje orzeszki i paluszki-mniam,mniam
    Jacek

  • 29. Data: 2002-12-07 22:21:31
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Dec 2002, Sark wrote: