  • 1. Data: 2006-06-16 11:00:08
    Temat: Kroczac dalej od OFE do IKE - pytania...
    Od: "Roger(OS)" <MrRoger[WYTNIJ-TO]@poczta.onet.pl.invalid>

    Witam;

    W wiadomosci: news:Xns97E1CAA7F43FEMrRoger@212.76.39.205 zadalem pytanie
    odnoscie wyboru OFE- wiele glosow, wiele opinii :)

    Teraz idac dalej mam kilka pytan co do IKE - jest to z tego co wyczytalem najbardziej

    zyskowny filar oszczedzania kapuchy, tylko tak: (nie znalazlem w FAQ ani regulaminie,

    moze przeoczylem)

    * istnieje limi rocznych wplat na konto - 1,5 sredniej krajowej - zgadza sie? (3 521
    z?.)

    * limit minimalnej wplaty zalezny od Banku/Funduszu w ktorym posiadamy konto - TAK
    ?

    * jak czesto nalezy/mozna wplacac? Reguluja to przepisy czy panuje tu wolna
    amerykanka?

    * Co oznacza "5-letni minimalny okres inwestycyjny" - przez mimimum 5lat musze
    wplacac regularnie czy poprostu wplacac?

    * prowadzenie IKE jest platne?

    Jednoczesnie w tym samym watku prosil bym o podanie proponowanych przez Was kont
    IKE, gdzie, dlaczego ? Moze jakies adresy do pomocy, FAQ gdzie znajde wszystko na
    temat danego konta (czy platne, czy nie, ile minimalna/maksymalna wplata,
    oprocentowanie i wszystko co jest wazne)

    Jestem zielony w bankowosci wiec prosze o jak najdokladniejsze przedstawienie
    problemu i wyrozumialosc.

    PS: Pytania oznaczone * wyzej sa opierane na informacjach jakie znalazlem w
    mBank'u- co sadzicie na temat tego konta IKE w tym banku.

    Roger(OS)

  • 2. Data: 2006-06-16 13:13:08
    Temat: Re: Kroczac dalej od OFE do IKE - pytania...
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Roger(OS) wrote:

    > * istnieje limi rocznych wplat na konto - 1,5 sredniej krajowej -
    > zgadza sie? (3 521 z?.)

    Z dokładnością do dziwnych sposobów liczenia tej średniej zgadza się

    > * limit minimalnej wplaty zalezny od Banku/Funduszu w ktorym posiadamy
    > konto - TAK ?

    Tak. W TFI zazwyczaj limit pierwszej wpłaty na dany FI znacznie wyższy
    niż wpłat następnych.

> [...]

    > * Co oznacza "5-letni minimalny okres inwestycyjny" - przez mimimum
    > 5lat musze wplacac regularnie czy poprostu wplacac?

    Są dość skomplikowane warunki na zwolnienie z belkowego. W zasadzie
    sprowadzają się do tego, że nie można wpłacić całej kwoty np w odtatnim
    roku.

    > * prowadzenie IKE jest platne?

    Niektórych tak.

> [...]
    > FAQ gdzie znajde wszystko na temat danego konta (czy platne, czy nie,
    > ile minimalna/maksymalna wplata, oprocentowanie i wszystko co jest

    1. Wiele banków (rachunki bankowe)
    małe oprocentowanie
    w znanych mi brak opłat
    2. mBank mIKE fundusze
    http://www.mbank.com.pl/oferta/ike/mike_fund_1.html
    brak opłat
    nie wszystkim funduszom Skarbca idzie dobrze
    3. IKE - obligacje
    http://www.obligacjeskarbowe.pl/index.php?id=konto
    Niedookreślony w regulaminie i nieznany infolinii sposób naliczania
    opłat. Problem bierze się stąd, że obligacje można kupować tylko w
    wielokrotności 100 zł. I w jaki sposób np zostanie pobrana oplata
    5 zł? Przecież bank nie sprzeda 1 szt? A może właśnie sprzeda?
    4. Inne TFI
    5. Firmy ubezpieczeń za życie

  • 3. Data: 2006-06-16 17:08:43
    Od: "Aicha" <b...@m...pl>

    Użytkownik "Roger(OS)" napisał:

    > Teraz idac dalej mam kilka pytan co do IKE

    IKE to takie fundusze inwestycyjne "dla ubogich". Z tego powodu
    ograniczona jest wysokość składki. Na początku reformy ludzie
    pozapisywali się do III filaru, a potem ta forma oszczędzania
    przerosła ich możliwości finansowe i zaczęli się masowo wypisywać,
    niejednokrotnie tracąc to co nazbierali. Dlatego - ponieważ rządzący
    zdają sobie sprawę, że I i II filar nie wystarczy, aby nazbierać na
    porządną emeryturę - utworzono IKE. Jednak nie było pieniędzy na taką
    akcję informacyjną jak w przypadku OFE i być może również dlatego
    zainteresowanie ta formą oszczędzania jest nikłe. Poczytaj sobie
    informacje ze strony www.knuife.gov.pl

    --
    Pozdrawiam - Aicha

    Dozwolone od lat 18 - na liczniku 65.000:
    http://www.opowiadania.org/autorzy/aicha/aicha.html

  • 4. Data: 2006-06-16 19:14:46
    Od: "W.Zaleska" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > akcję informacyjną jak w przypadku OFE i być może również dlatego
    > zainteresowanie ta formą oszczędzania jest nikłe. Poczytaj sobie
    Nie tylko dlatego:)
    IKE jest, niestety, 'niedorobione'. Po sporzadzeniu bilansu strat i zysków mamy
    po jednej stronie niemożność likwidacji konta przed emeryturą (bez straty
    tzw. 'ulgi'), po drugiej- zwolnienie od podatku Belki. To drugie to nie jest
    zbyt wiele. IKE jest metodą oszczędzania podobną do kas mieszkaniowych- jesli
    jakąś 'marchewką' zachęci się do odkładania przez bardzo długi okres czasu, a
    jednoczescie 'kijem' zniechęci do przerywania tego planu, wówczas osiąga
    sukces. Tyle, że i tak marchewka i ten kij są dosyć marne. Stąd niewielkie
    powodzenie tego planu. Być może ktoś mądry wpadnie kiedyś na pomysł, aby
    skopiować ideę kas mieszkaniowych z ulgą budowlaną- czyli odpisywac składki na
    IKE od dochodu, a kazać zwrócić odpisane kwoty w momencie likwidacji lokaty
    przed przejściem na emeryturę.

    Tymczasem chyba bardziej od IKE godne polecenia są fundusze inwestycyjne z
    planami emerytalnymi.

    W. Zaleska doradca finansowy, ING
    http://www.ike.edu.pl
    http://www.epolisa.o-net.pl

  • 5. Data: 2006-06-16 21:37:11
    Od: "a" <h...@h...hi>

    Użytkownik "Roger(OS)" <MrRoger[WYTNIJ-TO]@poczta.onet.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:Xns97E48A7963ED6MrRoger@212.76.39.205...

> [...]
    > najbardziej
    > zyskowny filar oszczedzania kapuchy, tylko tak: (nie znalazlem w FAQ ani

    To sposób oszczedzania kapuchy dla niesystematycznych
    Jeśli ktoś jest akuratny i nie przeje oszczędności na starość bez istotnej
    potrzeby, IKE jest mu zbędne. Może po prostu w miarę mozliwości odkładac do
    skarpety, banku, funduszy inwestycyjnych czy gdziekolwiek indziej. Podatek
    "Belki" zapłaci na samym końcu, o ile go nie zniosą.

    > * istnieje limi rocznych wplat na konto - 1,5 sredniej krajowej - zgadza
    > sie? (3 521 z?.)

    Tak to wymyślili, by jobow na nich nie rzucać. Mała kwota, mała ewentualna
    strata. Bogaci nie uciekną z podatkiem.

    > * jak czesto nalezy/mozna wplacac? Reguluja to przepisy czy panuje tu
    > wolna
    > amerykanka?

    Jak ma się zbędne pieniądze lub regularnie.

    > * Co oznacza "5-letni minimalny okres inwestycyjny" - przez mimimum 5lat
    > musze
    > wplacac regularnie czy poprostu wplacac?

    Pi razy drzwi , chodzi o to by nie stracić wszystkiego na akcjach

    > Jednoczesnie w tym samym watku prosil bym o podanie proponowanych przez
    > Was kont
    > IKE, gdzie, dlaczego ?

    Jeśli jesteś oszczędny i akuratny daruj sobie jakiekolwiek IKE.
    Jeśli jesteś rozrzutny, żyjesz na kredyt, skorzystaj z IKE, na starość
    przyda się skromny dodatek do emerytury.

    IKE oferują chyba wszystkie banki i instytucje finansowe.

    http://www3.ing.pl/1/u235/navi/35520

    http://www.pkobp.pl/index.php/id=oferta/grupa=7/id_p
    roduct=000000000000252/podgrupa=0/zone=-1/section=in
    dy

    itd.

    Nie ma żadnego praktycznego znaczenia z którego skorzystasz. Wybierz ten,
    który ci jest po drodze, albo akwizytor cię do niego przekona.
    Znaczenie ma, czy będziesz skupował akcje czy lokaty bankowe albo mieszankę.
    Akcje do IKE kupujemy jak jest bessa, lokaty jak hossa na giełdzie.

    http://www.money.pl/archiwum/dyskusje/artykul/ike;ka
    nt;czy;wysoka;emerytura;-;czat;z;maciejem;witkowskim
    ;z;mbanku,208,0,129488.html

    http://www.money.pl/emerytury/poradniki/artykul/dlac
    zego;warto;miec;ike,13,0,129037.html#

    http://www.bankier.pl/wiadomosci/print.html?article_
    id=1278991

  • 6. Data: 2006-06-20 09:37:51
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    a napisał(a):

> [...]
    > skarpety, banku, funduszy inwestycyjnych czy gdziekolwiek indziej. Podatek
    > "Belki" zapłaci na samym końcu, o ile go nie zniosą.

    IKE posiada niezauważaną przez wiele osób zaletę, która uwidacznia
    się jeszcze w trakcie inwestowania:

    - brak podatku spadkowego, można zapisać środki na IKE nawet obcej
    osobie, bez uprawnienia do zachowku dla spadkobierców ustawowych

    - nie jest pobierany podatek przy konwersji - na przykład kupuję fundusz
    za 10 000zł, konweruję na inny przy 15 000zł. W IKE lokowane w nowy
    fundusz jest całe 15 000zł, a w przypadku funduszy poza IKE - 14 050zł.

    Rzeczywiście tzw. marchewka, czyli brak belkowego za kilkadziesiąt
    lat nie jest superargumentem, ale powyższe dwa, w połączeniu z
    możliwością dowolnej niemal rezygnacji z IKE (i opłaceniu podatku
    belkowego, tak jak podczas standardowych inwestycji) czyni z tego
    narzędzia ciekawy instrument oszczędzania na emeryturę i powodów, aby
    IKE nie zakładać, nie widzę.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz