  • 1. Data: 2002-07-12 10:35:46
    Temat: Moze to zbyt proste pytanie
    Od: "P.N." <k...@p...onet.pl>

    TO proste pytanie, ale może ktoś się zmiłuje i odpowie na nie.
    Jeżeli dokupiłem części do komputera za 1700 zł. czy muszę je amortyzować,
    czy mogę to wrzucić w koszty jednorazowo.
    Jeżeli amortyzować, jaką stawką i jaki jest kod tego śr. trwałego. (czy to
    prawda, że ś.t. poniżej 3500 mogę wrzucać jedorazowo w koszty? i jeżeli tak,
    czy ma coś takiego być wpisane do ewidencji ś.t.?)

    Z góry dziękuję za odpowiedź i cierpliwość.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2002-07-12 10:56:18
    Temat: Re: Moze to zbyt proste pytanie
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "P.N." <k...@p...onet.pl> wrote in message
    .pl...
    > TO proste pytanie, ale może ktoś się zmiłuje i odpowie na nie.
    > Jeżeli dokupiłem części do komputera za 1700 zł. czy muszę je amortyzować,
    > czy mogę to wrzucić w koszty jednorazowo.

    To, czy do komputera, czy nie do komputera to sprawa obojetna.
    Modernizacja skladnika majatlu w tym rowniez zakup elementow skladowych lub
    peryferyjnych
    ZWIEKSZA wartosc poczatkowa WTEDY, gdy koszt tej modernizacji przekracza
    3500

> [...]
    tak,
    > czy ma coś takiego być wpisane do ewidencji ś.t.?)

    Podatnik MOZE zamortyzowac jednorazowo w miesiacu oddania do uzytku
    skladnik majatku,
    jesli koszt jego nabycia nie przekracza 3500

    > Z góry dziękuję za odpowiedź i cierpliwość.

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-07-12 11:50:15
    Od: "DarekS" <a...@a...com.pl>

    Boguslaw Szostak wrote:
> [...]
    > skladnik majatku,
    > jesli koszt jego nabycia nie przekracza 3500

    Wszystko to prawda, pod warunkiem, że te części zmodernizują posiadany ŚT, a
    jeżeli komputera nie ma to nie ma co zwiększyć :-)))), a same części nie są
    ani ŚT ani wyposażeniem. Z pytania P.N. nie bardzo wiem, czy ma koputer czy
    nie i czy wie co to ŚT.

    --
    Darek
    wyciąć anty spam z adresu

  • 4. Data: 2002-07-12 20:24:00
    Od: "P.N." <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DarekS" <a...@a...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jeżeli komputera nie ma to nie ma co zwiększyć :-)))), a same części nie

    > ani ŚT ani wyposażeniem. Z pytania P.N. nie bardzo wiem, czy ma koputer

    Dziękując za zainteresowanie i odpowiedzi, donoszę, że mam komputer i jest
    to jego modernizacja. Oraz, że wiem co to są ŚT - przynajmniej tak mi się
    wydaje. Komputer jest wpisany do ewidencji ŚT.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2002-07-14 14:55:45
    Od: "P.N." <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > skladnik majatku,
    > jesli koszt jego nabycia nie przekracza 3500

    Bardzo dziękuję za odpowiedź. Czy możliwe jest podanie podstawy prawnej.

    Z góry dziękuję
    piotr

  • 6. Data: 2002-07-15 09:02:52
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "P.N." [...]

    > Bardzo dziękuję za odpowiedź. Czy możliwe jest podanie podstawy prawnej.

    Zmobilizowal mnie Pan.
    Siadlem przy komputerze, i sprowadzilem sobie na dysk ustawe o Podatku
    dochodowym
    od osob fizycznych (tekst ujednolicony Dz.ust. 2000 nr 14 poz 176) i oto
    co mamy:

    Art. 22d.
    1. Podatnicy mog nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników mająt-
    ku, o których mowa w art. 22a i 22b, których warto pocz tkowa, określona
    zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3 500 z ; wydatki poniesione na ich
    nabycie
    stanowi wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do
    używania.
    2. Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem
    składników
    wymienionych w ust. 1, wprowadza siędo ewidencji środków trwałych oraz
    wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w
    miesiącu
    przekazania ich do używania.

    Art. 22g.[mowi o ustaleniu wartości oczatkowej ST]
    [...]
    17. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy,
    rekon-
    strukcji, adaptacji lub modernizacji, warto początkow tych środków, ustalon
    zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich
    ulepszenie,
    w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych,
    których
    jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł.

    ------------

    W ustawie podatkowej od osób Prawnych sa podobnie brzmiące artykuly
    16d i 16g pkt 13

    Pozdrowienia

    Bogusław

  • 7. Data: 2002-07-15 09:20:33
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 14 Jul 2002, P.N. wrote:
    [...]
    >+ > Boguslaw
    >+ >
    >+ Bardzo dziękuję za odpowiedź. Czy możliwe jest podanie podstawy prawnej.

    Wygląda na to, że czeka cię lektura obowiązkowa :)
    http://www.infor.pl/dane/index.html?right=aktyprawne
    /right.htm&left=aktyprawne/left.htm&prawo=1
    i tam:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=p2
    Akty znajdziesz jeszcze na www.hoga.pl, rzeczpospolita,...

    Do amortyzacji ŚT w ustawie masz rozdział 4, art. 22a i dalsze.
    Kwota 3500 jest w 22d, czyli zaliczeniu w KUP a nie ŚT:
    "1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników
    majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa,
    określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3 500 zł; wydatki poniesione
    na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu
    oddania ich do używania."

    oraz 22f, czyli amortyzacji jednorazowej:

    "3. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy
    wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej
    w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3 500 zł. W przypadku gdy
    wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3 500 zł, podatnicy, z
    zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych
    zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo - w miesiącu oddania do używania
    tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w
    miesiącu następnym.

    Pozdrowienia, Gotfryd