  • 11. Data: 2010-10-07 10:38:53
    Temat: Re: Nie z?o?ony PIT
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/07/2010 11:12 AM), Piotrek wrote:

    > Generalnie art. 16 KKS.
    >
    > Zauważ, że sam fakt stwierdzenia braku PIT to jeszcze za mało ażeby
    > stwierdzić, że PIT nie został złożony.
    >
    > Tak więc nawet jeśli US ma wiedzę, że nie ma PIT ale jeszcze nie zabrał
    > się za wyjaśnianie dlaczego tego PIT nie ma to IMHO nie ma zastosowania
    > wyłączenie z art. 16 §5 1)

    Też tak kiedyś myślałem, ale US miał inne zdanie, grupa, ze szczególnym
    uwzględnieniem Gotfryda, wytłumaczyła mi że miał rację.

    art 16 par 5 pkt 1 mówi że czynny żal jest bezskuteczny kiedy "organ ma
    już wyraźnie udokumentowaną wiadomość" o tym że nie złożyłeś PITu.

    A ma taką dokumentację. Raz - że dostał PIT od twojego pracodawcy,
    zleceniodawcy, whatever - więc ma udokumentowane że masz obowiązek złożyć.

    Dwa - że ma dokumentację/ewidencję tego jakie PITy zostały złożone. Brak
    wśród tej ewidencji twojego PITu jest dowodem na to że go nie złożyłeś.

    To że jeszcze jednego z drugim nie powiązał i nie podjął jeszcze
    "czynności" nic nie zmienia. Ma już udokumentowane.

    p. m.

  • 12. Data: 2010-10-07 10:51:49
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-07 12:38, mvoicem wrote:
> [...]
    >
    > A ma taką dokumentację. Raz - że dostał PIT od twojego pracodawcy,
    > zleceniodawcy, whatever - więc ma udokumentowane że masz obowiązek złożyć.

    Zgoda.

    > Dwa - że ma dokumentację/ewidencję tego jakie PITy zostały złożone. Brak
    > wśród tej ewidencji twojego PITu jest dowodem na to że go nie złożyłeś.

    Nieprawda. To może być jedynie informacja, że PIT nie wpłynął do US. Co
    jest istotnie różne od faktu nie złożenia PITu.

    Hint: PIT przecież można wysłać listem poleconym i może zaginąć albo
    można złożyć w konsulacie i może "wpaść za szafę", etc.
    W obu przypadkach PIT jest złożony, choć nie zostanie otrzymany przez US.

    > To że jeszcze jednego z drugim nie powiązał i nie podjął jeszcze
    > "czynności" nic nie zmienia. Ma już udokumentowane.

    Tak jak wspomniałem US (do pewnego momentu) może mieć jedynie
    udokumentowane, że *nie otrzymał* PITu a nie , że pit *nie został złożony*.

    A sama wiedza, że PIT nie został *otrzymany* IMHO nie wyczerpuje
    przesłanek do użycia 16.5.1

    Piotrek

  • 13. Data: 2010-10-07 11:15:54
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/07/2010 12:51 PM), Piotrek wrote:

> [...]
    > można złożyć w konsulacie i może "wpaść za szafę", etc.
    > W obu przypadkach PIT jest złożony, choć nie zostanie otrzymany przez US.

    I właśnie tutaj jest kruczek. Wysłanie PITu pocztą, poleconym, jest
    tożsame ze złożeniem w US (bodajże coś w ordynacji podatkowej jest o tym).

    Więc PIT z chwilą złożenia jest już w ewidencji urzędu. Nieistotne że ta
    ewidencja jest prowadzona przez PP. Stąd logiczny wniosek, że brak tego
    PITu w ewidencji PP oraz US jest udokumentowaniem jego niezłożenia.

    Nie wiem jak z konsulatami, ale obawiam się że argumentacja "a skąd
    wiecie że nie nadałem w konsulacie" by nie przeszła, nawet jeżeli
    złożenie w konsulacie nie ma mocy złożenia w urzędzie.

    W każdym bądź razie USy się tego trzymały (przypadek mój i kilka jeszcze
    o których słyszałem). Nie wiem jak jest teraz, ale z drugiej strony nie
    słyszałem o tym żeby US przyjął odmienne stanowisko, albo żeby sprawa
    otarła się o *SA i podatnik wygrał.

    p. m.

  • 14. Data: 2010-10-07 12:02:59
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-07 13:15, mvoicem wrote:
> [...]
    > ewidencja jest prowadzona przez PP. Stąd logiczny wniosek, że brak tego
    > PITu w ewidencji PP oraz US jest udokumentowaniem jego niezłożenia.

    IMHO teza nie do obrony przed sądem. Chociaż z drugiej strony wiadomo,
    że do sądu idzie się po wyrok a nie po sprawiedliwość.

    > Nie wiem jak z konsulatami, ale obawiam się że argumentacja "a skąd
    > wiecie że nie nadałem w konsulacie" by nie przeszła, nawet jeżeli
    > złożenie w konsulacie nie ma mocy złożenia w urzędzie.

    Ale jak US zacznie pytać czy składałeś czy nie to już jest "po ptakach".

    Ja cały czas odnoszę się do sytuacji, kiedy jeszcze nie zostały wszczęte
    jakiekolwiek czynności mające na celu wyjaśnienie czy PIT został złożony
    czy też po prostu "zaginął w akcji".

> [...]
    > o których słyszałem). Nie wiem jak jest teraz, ale z drugiej strony nie
    > słyszałem o tym żeby US przyjął odmienne stanowisko, albo żeby sprawa

    To na pewno mocno zależy od US. Mnie dla odmiany znane są przypadki
    (jedne z autopsji), gdzie czynny żal zadziałał bez najmniejszego problemu.

    Piotrek