  • 31. Data: 2005-06-28 11:30:11
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Cavallino wrote:

    > Za usługę dostaje się wartość netto.
    > VAT dostaje się z tytułu prawidłowego wystawienia faktury.

    Rozumiem, że kupując w osiedlowym sklepiku chleb płacisz cenę netto, a
    VAT dopiero po wystawieniu faktury. Co na to sprzedawcy?

  • 32. Data: 2005-06-28 14:13:01
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ....ode mnie masz nominację do tytułu "najlepszego streszczenia" :)
    > Ja tu kilobajty marnuję, a odpowiedź taka prosta jest !

    no właśnie, bo jak wg niego jest, to zaraz mu ze dwie podeślę
    kasa zawsze się przyda.

  • 33. Data: 2005-06-28 18:16:39
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Ależ nie. Kto ci coś takiego nagadał ?
    > Zobowiązany zapłacić jest *za usługę*.
    > Z definicji (wg KC).
    > I jeśli usługa jest *wykonana* (a to MIAŁO miejsce) - to bezwarunkowo.
    > Bez względu na to czy ktoś mu da fakturę czy nie.

    No to ja mam takie przepisy gdzieś.
    I na straty z ich powodu narażać się nie zamierzam.

    > Proszę uprzejmie - rozróżnij dwa *OCZYWIŚCIE* rożne przypadki:
    >
    > 1. Ktoś ci wystawia fakturę "za nic".
    > Wot, firma się "pomyliła" i wylosowała twoje dane bo w arkuszu
    > kalkulacyjnym komuś się wiersze poprzestawiały.
    > W sposób oczywisty NIC NIKOMU się nie należy. Poza być może
    > przeprosinami pod twoim adresem :)
    >
    > 2. Zawierasz umowę, określasz ile, kiedy i komu masz zapłacić.
    > Ten ktoś umowę REALIZUJE.
    > W tym momencie z samej zasady jemdu się zapłata w ustalonym
    > terminie NALEŻY.
    > I jest to zupełnie odrębna sprawa od faktury

    Dla mnie nie.
    Jeśli nie dostałem faktury, to dana usługa jest o 41% droższa.
    A ja nie mam w zwyczaju płacić więcej niż umówione.

    Usługa wykonywana przez firmę firmie kończy się wystawieniem faktury - psi
    obowiązek wynikający z przepisów podatkowych.

    Koniec, kropka.

    > - za to że nie
    > wystawił ci faktury możesz dać mu w łeb kablując do US.
    > On ZROBIŁ. Więc MA DOSTAĆ (zapłatę).

    No jeśli tak będzie myślał to na pewno jej nie dostanie....

    > Tyle.
    >
    > Jak chcesz żeby faktura była NAJPIERW - to musisz w umowie
    > wyraźnie zastrzeć że zapłata jest od czegoś-tam uzależniona.
    > Od czegoś co realizacją umowy NIE JEST - a wystawienie
    > faktury NIE JEST "realizacją umowy"

    To Twoje zdanie.

    > Być może furtka w prawie cywilnym pt. "przyjęte zwyczaje"

    To nie jest żaden zwyczaj, to obowiązek sprzedawcy.

    > Przecież "z zasady" zapłata należała się za usługę - chocby f-ry nie
    > było...

    IMO się nie należała w wysokości brutto, chyba że strony inaczej się
    umówiły.

  • 34. Data: 2005-06-28 18:17:25
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Widziałeś kiedy "ustawę o cenach" ?

    A widziałeś kiedyś przepisy regulujące PTU?

  • 35. Data: 2005-06-28 18:19:06
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > W takim przypadku jest równie skutecznie wykantowany przez kontrahenta
    > jak w układzie kiedy wystawił prawidłową fakturę i nie dostał zapłaty.
    > Skarbu Państwa guzik obchodzi skąd ma wziąć na odprowadzenie
    > wykazanego (lub nieodliczonego) VATu.
    >
    > W jednym i drugim przypadku może pozwać kontrahenta do sądu o naprawę
    > szkody: w przypadku nieprawidłowej faktury na kwotę VATu (którego nie
    > mógł odliczyć), średniej kwoty podatku dochodowego który musiał
    > nadpłacić (na liniowym prosto - 19% kwoty netto) i odsetek.

    I ma prawo do wstrzymania się z zapłatą do czasu wyrównania jego strat
    (choćby do wysokości strat).
    Niezależnie od pozwania do sądu.

  • 36. Data: 2005-06-28 21:21:58
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Cavallino napisał(a):

    > No to ja mam takie przepisy gdzieś.
    > I na straty z ich powodu narażać się nie zamierzam.

    W zasadzie te dwa zdania wystarczą. Nie mogłes ich na początku wątku
    napisac? Mniej prądu by komputery w Internecie zżarły
    :-P

    M.

  • 37. Data: 2005-06-28 21:39:32
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > W zasadzie te dwa zdania wystarczą.

    Mnie wystarczą.
    Ale interlokutorom nie, a przy okazji sami podsunęli rozwiązanie - skoro nie
    wystawienie prawidłowej faktury powoduje straty u nabywcy, a KC przewiduje
    możliwość zabezpieczenia swojego roszczenia - to i podstawa do niezapłacenia
    41% do czasu otrzymania prawidłowej faktury jest jak najbardziej zgodna z
    prawem.

  • 38. Data: 2005-06-28 21:41:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Jun 2005, Cavallino wrote:
    [...]
    > + I ma prawo do wstrzymania się z zapłatą do czasu wyrównania
    > + jego strat (choćby do wysokości strat).

    Hm... to brzmi przekonujaco.
    Trzeba by jeszcze stosowny zestaw artykułów KC sporządzić
    z którego by owo prawo wynikało: do użycia "po prostu
    art. 498 KC" brakuje mi jednej rzeczy - wykazania że owo
    wyrównanie strat stało się wymagalne...
    Masz koncept ?

    > + Niezależnie od pozwania do sądu.

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 39. Data: 2005-06-28 21:52:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > + > Widziałeś kiedy "ustawę o cenach" ?
    > +
    > + A widziałeś kiedyś przepisy regulujące PTU?

    Widziałem.
    Nie naruszają ustawy o cenach (przypomnę: "cena zawiera
    wszystkie podatki").
    Przypomnę o VAT: "podstawą opodatkowania jest obrót".
    A obrót w rozumieniu ustawy o PTU to cena BRUTTO minus nalezny
    podatek VAT.
    Za usługę dostaje się (w rozumieniu ustawy o PTU) cenę *brutto*
    i od niej odprowadza "należny VAT".
    Mi wyglada że wyjątkowo ktoś się postarał i ujednolicił przepisy,
    mimo że to obowiązek ustawodawcy - nie zawsze jest tak dobrze :)

    Bardzo praktyczny zapis - rozstrzyga IMO jednoznacznie problem
    który "za starej ustawy" bił w podatnika któremu US zakwestionował
    np. zwolnienie z VAT: w myśl "starej" ustawy jeśli na nieprawidłowo
    wystawionej faktury była kwota "1000 zł VAT zw" to podatnik miał[1]
    odprowadzić 220 zł VAT z własnej kieszeni (bo nie miał z reguły
    podstaw zeby owym "przyrostem" obciążyć kupującego).
    Wg nowej treści IMO jednoznaczne jest ze VATu będzie 180 zł
    z groszami - z 819 zł z groszami kwoty netto, obie zapłacone
    przez kontrahenta w ramach ceny stanowiącej "obrót VAT" :)

    [1] a przynajmniej "miał widoki na taką propozycję" :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 40. Data: 2005-06-28 22:05:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Jun 2005, Cavallino wrote:

    > + No to ja mam takie przepisy gdzieś.

    ...masz wyjaśnienie dlaczego zdecydowanie łatwiej o pracowników...

    > + > I jest to zupełnie odrębna sprawa od faktury
    > +
    > + Dla mnie nie.
    > + Jeśli nie dostałem faktury, to dana usługa jest o 41% droższa.

    Ja cię rozumiem.
    Ale to jest "normalna logika", rzecz w podatkach spotykana aczkolwiek
    w miarę rzadko :]

    > + A ja nie mam w zwyczaju płacić więcej niż umówione.

    IMO argument o "potrąceniu strat" z innego twojego postu
    wygladał mi dobrze na gruncie prawa cywilnego.
    Dopiero teraz zacząłem się zastanawiać czy takie "potrącenie"
    nie podpadnie pod VAT i dochodowy...
    Ech... :[

    > + Usługa wykonywana przez firmę firmie kończy się wystawieniem faktury - psi
    > + obowiązek wynikający z przepisów podatkowych.

    Chciałbyś.

    > + Koniec, kropka.

    ...ale to nieprawda. Usługa kończy się wtedy kiedy się kończy
    i wykonawca ma 7 dni na wystawienie faktury... ale owo
    wystawienie nie przesądza nijak o "zakończeniu umowy" - ono
    już miało miejsce...

> [...]
    > + > On ZROBIŁ. Więc MA DOSTAĆ (zapłatę).
    > +
    > + No jeśli tak będzie myślał to na pewno jej nie dostanie....

    Prawdę mówiąc... zapatuje się. Bo żeby pozwać cię do sądu
    musi przedstawić "papiery". I być może sąd uzna że "nie
    dopełnił staranności" (z powodu niewystawienia foktury)
    Ale w przedmiotowej sprawie jest inaczej: dostawca
    nie domagał się jeszcze zapłaty, najpierw rozwiązał umowę :(

    > + > wyraźnie zastrzeć że zapłata jest od czegoś-tam uzależniona.
    > + > Od czegoś co realizacją umowy NIE JEST - a wystawienie
> [...]

    Moje. Nie wypieram się :)

    > + > Być może furtka w prawie cywilnym pt. "przyjęte zwyczaje"
    > +
    > + To nie jest żaden zwyczaj, to obowiązek sprzedawcy.

    Może rozróżnijmy:
    - chodzi o obowiązek zapłaty. Obowiązek zapłaty NIE wynika
    z faktury - wystawionej prawidłowo lub nie
    - oczywiście ma obowiązek wystawienia faktury. Ale bez związku
    z zapłatą.

    > + IMO się nie należała w wysokości brutto, chyba że strony inaczej się umówiły.

    To jest w innych wątkach: nie zgadzam się że "nie należała się
    w wysokości brutto". IMO jak najbardziej należała się (w pełnej
    wysokości).
    Natomiast prawo do potrącenia z tej kwoty kwoty szkody wygląda
    mi na razie na możliwe - tu się nie będę kłócił :)
    Niby "efekt" ten sam, ale nazwa inna ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)