  • 1. Data: 2010-10-29 21:05:33
    Temat: Nowy przedsiębiorca - klient ZUSu
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl>

    Witam ponownie szanowne grono :-)

    Mam drugie pytanie, związane tym razem z byciem klientem ZUS.
    Jako przedsiębiorca będę zobowiązany ubezpieczać się emerytalnie i zdrowotnie.

    Pytanie dotyczy ubezpieczenia zdrowotnego:

    Załóżmy że nie byłem ubezpieczony przez ostatnie 10 lat. Od 1 stycznia zakładam
    DG i opłacam (zaczynam opłacać co miesiąc) ubezpieczenie zdrowotne.

    Czy już [np.] 15 stycznia, czyli ledwie dwa tygodnie od początku opłacania
    składek mogę liczyć na pełny zakres opieki medycznej, na równi z tymi którzy
    opłacali składki na ub. zdrowotne od lat ?
    Czy też muszę sobie dopiero taki status (stałego klienta ZUS) wypracować poprzez
    długotrwałe (np minimum roczne) opłacanie tychże składek ?

    Jeśli to ta druga opcja, to czy można nadrobić "zaległości" w płaceniu składek
    (bo np koniecznie potrzebuję iść do szpitala, bo planuję za parę dni złamać
    nogę..., itp..)

    Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedź
    Michał

  • 2. Data: 2010-10-29 21:15:09
    Temat: Re: Nowy przedsiębiorca - klient ZUSu
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > którzy
    > opłacali składki na ub. zdrowotne od lat ?

    Oczywiscie.

    > Czy też muszę sobie dopiero taki status (stałego klienta ZUS) wypracować
    > poprzez
    > długotrwałe (np minimum roczne) opłacanie tychże składek ?

    Nie.
    Polrocznego okresu wyczekiwania wymaga natomiast ubezpieczenie chorobowe - a
    wiec szpital bedziesz mial "za darmo", ale za caly okres w nim pobytu
    bedziesz musial zaplacic normalny ZUS jak gdyby nigdy nic.
    Jesli przystapisz do chorobowego i pol roku bedziesz je oplacal. to np. 1
    stycznia mozesz sobie isc do szpitala. Za okres pobytu w szpitalu nie
    zaplacisz skladek idodatkowo dostaniesz zasilek chorobowy. (70%
    "unettowionej" podstawy wymiaru ubezpieczenia chorobowego minus podatek).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2010-10-29 21:16:07
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Jesli przystapisz do chorobowego i pol roku bedziesz je oplacal. to np. 1
    > stycznia mozesz sobie isc do szpitala. Za okres pobytu w szpitalu nie

    1 lipca oczywiscie

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2010-10-29 21:28:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Michał wrote:

    > Mam drugie pytanie, związane tym razem z byciem klientem ZUS.

    Wybacz, ale chyba dla większości "bycie klientem ZUS" oznacza raczej
    pobieranie świadczeń- czyli bycie emerytem czy rencistą, ewentualnie jakiś
    zasiłek :-)

> [...]
    > opłacania składek mogę liczyć na pełny zakres opieki medycznej, na
    > równi z tymi którzy opłacali składki na ub. zdrowotne od lat ?

    Składka zdrowotna w żaden sposób się nie kumuluje w systemie
    i jej wysokość nie ma wpływu na jakość świadczeń.

    > Czy też muszę sobie dopiero taki status (stałego klienta ZUS)
    > wypracować poprzez długotrwałe (np minimum roczne) opłacanie tychże
    > składek ?

    Cos podobnego do tego co myślisz, ma miejsce przy innym ubezpieczeniu.
    Dotyczy składki ubezpieczenia chorobowego i ma jakiś tam okres karencji
    (kiedys było 180 dni) - i dotyczy "ochrony finansowej" w okresie choroby -
    tj prawa do zasiłku czy nieopłacania składek za czas choroby.

    > Jeśli to ta druga opcja, to czy można nadrobić "zaległości" w
    > płaceniu składek (bo np koniecznie potrzebuję iść do szpitala, bo
    > planuję za parę dni złamać nogę..., itp..)

    Jeśli tylko planujesz złamać nogę i leczyć się bezpłatnie
    wystarczy zgłoszenie do ubezpieczeń zdrowotnych, zeby być objętym
    powszechnym systemem ubezpieczeń (moga być jakieś drobne
    problemy z żadaniem okazania dowodu wpłaty, którego możesz nie mieć, bo
    za styczeń składki bedziesz opłacał dopiero w lutym,
    ale tę biurokrację da się pokonać albo znajomością przepisów,
    albo zwykła bezczelnością)

  • 5. Data: 2010-10-29 23:12:07
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Wybacz, ale chyba dla większości "bycie klientem ZUS" oznacza raczej
    > pobieranie świadczeń- czyli bycie emerytem czy rencistą, ewentualnie jakiś
    > zasiłek :-)

    Hmmmm - dla mnie klient to ten, od ktorego sie doi kase, a nie ten, ktoremu
    te kase sie wyplaca..

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2010-10-30 07:42:44
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 29-10-2010 23:15, SDD pisze:

    > Polrocznego okresu wyczekiwania wymaga natomiast ubezpieczenie chorobowe(...)

    Aktualnie okres ten wynosi 90 dni.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2010-10-30 08:30:36
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    SDD wrote:

    > Hmmmm - dla mnie klient to ten, od ktorego sie doi kase, a nie ten,
    > ktoremu te kase sie wyplaca..

    Z ciekawości wpisałem
    te frazę do wyszukiwarki i niestety większość stron
    z pierwszego rzutu należy do ZUS i oni za klientów uważają,
    tych których obsługują, a więc w równej mierze przedsiębiorców
    jak i emerytów i rencistów.
    Ostatnio w ZUS naziemnym byłem w 2003 roku i jakoś tak pół sali
    to byli przedsiębiorcy, a drugie pół biorcy świadczeń.
    Tak więc z tą większością nieco przesadziłem.

  • 8. Data: 2010-10-30 09:23:08
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-10-30 10:30, cef pisze:

> [...]
    > z pierwszego rzutu należy do ZUS i oni za klientów uważają,
    > tych których obsługują, a więc w równej mierze przedsiębiorców

    Nie, ZUS traktuje każdego jak petenta - to jest URZĄD.
    Klient ma pewne prawa - np. może zmienić dostawcę. ;)

    --
    spp

  • 9. Data: 2010-10-31 19:35:53
    Od: "Dariusz Domagała" <biuro@no_spam_innersoft.pl>

> [...]
    > a wiec szpital bedziesz mial "za darmo", ale za caly okres w nim pobytu
    > bedziesz musial zaplacic normalny ZUS jak gdyby nigdy nic.

    Jesteś tego pewien, że cały ZUS ?

    Potrącić składki może o czas zwolnienia, nie dostanie tylko zasiłku
    z ubezpieczenia chorobowego.

    Darek

  • 10. Data: 2010-10-31 20:09:57
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Dariusz Domagała wrote:

    > Jesteœ tego pewien, że cały ZUS ?
    >
    > Potršcić składki może o czas zwolnienia, nie dostanie tylko zasiłku
    > z ubezpieczenia chorobowego.

    Nie ma prawa do obniżenia składek, jeśli nie ma prawa do zasiłku.
    Art 18.9 i 18.10