  • 1. Data: 2004-04-17 16:31:18
    Temat: Strata w DG a ubezpieczenie społeczne
    Od: "Benek" <b...@g...pl>

    Witam,
    Jednoosobowa DG, KPiR, VAT.
    Rok był kiepski i po raz pierwszy tak mi się złożyło że w 2003 r odniosłem
    stratę z mojej DG.
    Jednocześnie opłacałem wszystkie składki ZUS'owskie.
    Składki na Fundusz Pracy wpisuję (i wpisywałem) w koszty do KPiR ale składki
    na Ubezpieczenie Społeczne już nie, te zawsze odliczałem w PIT-5. Jednakże
    przez cały 2003 r nie złożyłem PIT-5 bo nie było z czego (przychód był ale
    zawsze za mały).

    Wypełniam teraz PIT-36 i mam problem z odliczeniem składek na Ubezpieczenie
    Społeczne.
    Nie mam dochodu więc nie mogę ich odpisać w cześci "G" nr 144 "Składki na
    ubezpieczenia spoleczne" a przcież są kosztem w mojej DG.

    Czy mogę, w cześci F.1. pozycja 61 wpisać łącznie (jako jedna kwotę) wartość
    przychodu z KPiR (z klumny 9) oraz wszystkich składek na ubezpieczenie
    społeczne z 2003 r ? .... wszak tytuł kolumny "c" w F.1. jest "Koszty
    uzyskania przychodów" :-)

    Inny pomysł jaki mi przychodzi to dopisanie tych wszystkich składek w KPiR
    (bankowe potwierdzenia przelewów) jako dodatkowe pozycje w grudniu 2003 r.

    Prosze o jakąś poradę.
    THX
    Benek

  • 2. Data: 2004-04-17 18:22:04
    Temat: Re: Strata w DG a ubezpieczenie społeczne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Apr 2004, Benek wrote:
    [...]
    >+ Nie mam dochodu więc nie mogę ich odpisać w cześci "G" nr 144 "Składki na
    >+ ubezpieczenia spoleczne" a przcież są kosztem w mojej DG.

    wKF: niekoniecznie. Panuje opinia iż MOŻESZ je uznać za koszt.
    Ale MOŻESZ (w ustawie jest coś "o ile nie zostały zaliczone w koszty")
    je uznać za *odliczenie*.
    O tym czym są decyduje miejsce wpisania !

> [...]
    >+ przychodu z KPiR (z klumny 9) oraz wszystkich składek na ubezpieczenie
    >+ społeczne z 2003 r ? .... wszak tytuł kolumny "c" w F.1. jest "Koszty

    *POZA* KPiR ? Marnie to widzę.
    Znaczy: nierzetelna ta KPiR czy jak ? ;)

    >+ Inny pomysł jaki mi przychodzi to dopisanie tych wszystkich składek w KPiR
    >+ (bankowe potwierdzenia przelewów) jako dodatkowe pozycje w grudniu 2003 r.

    Biorąc pod uwagę:
    >+ przez cały 2003 r nie złożyłem PIT-5 bo nie było z czego

    ...to MI wygląda na prawidłowe... :)
    Jak to Maddy mówi ? - Jak znajdziesz "kwitek" na koszt to niby co
    przeszkadza "uznać" go za koszt *później*, byle we właściwym roku ?

    >+ Prosze o jakąś poradę.

    *ŻE CO* ??
    Weź i skasuj ten post :> !
    Jak to było: "nie wiecie o co prosicie" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (komentujący, dywagujący, pytający - ale NIE doradzający...)

  • 3. Data: 2004-04-17 19:21:42
    Temat: Re: [OT] Strata w DG a ubezpieczenie społeczne
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (komentujący, dywagujący, pytający - ale NIE doradzający...)

    A moze jednak tak? Komentzarz, dobre pytanie i dywagacja to jednak tez
    poradnictwo...

    JG :o)

  • 4. Data: 2004-04-17 19:45:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Apr 2004, Jan Galazka wrote:
    >+ A moze jednak tak? Komentzarz, dobre pytanie i dywagacja to jednak tez
    >+ poradnictwo...

    Nie będę komentować takich dywagacji !
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-04-17 20:17:33
    Od: " Benek" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    >
    > wKF: niekoniecznie. Panuje opinia iż MOŻESZ je uznać za koszt.
    > Ale MOŻESZ (w ustawie jest coś "o ile nie zostały zaliczone w koszty")

    Tak, znalazłem ten zapis z ustawy o podf:
    "Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28-30,
    stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 oraz ust. 4-6 i
    8-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot:
    2) składek, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych:
    a) zapłaconych bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe,
    chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
    jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów"

    > Biorąc pod uwagę:

    > ...to MI wygląda na prawidłowe... :)
    > Jak to Maddy mówi ? - Jak znajdziesz "kwitek" na koszt to niby co
    > przeszkadza "uznać" go za koszt *później*, byle we właściwym roku ?

    Czuję jak miód spływa na me skołatane serce :)

    > *ŻE CO* ??

    No...ten, tego...przejęzyczyłem się ;-)

    > Weź i skasuj ten post :> !

    Próbowałem, myszka po ekranie ale tylko szybę porysowałem ... za słaby w
    uszach jestem na takie sztuczki :)

    > Jak to było: "nie wiecie o co prosicie" ?

    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    Wzajemnie i THX
    >(komentujący, dywagujący, pytający - ale NIE doradzający...)

    oo właśnie , o to mi chodziło :)

  • 6. Data: 2004-04-18 10:12:43
    Od: "GrP" <a...@p...onet.pl>

    ja mam troszkę podobny problem:
    działalność KPiR i praca etatowa, niewielkie dochody na DG (strata bo płacę
    zdrowotne co miesiąc na DG) - czy w rozliczeniu rocznym całe zdrowotne z DG
    wpisuję do Pit i dzięki temu o to zdrowotne obniża mi się podatek z Dg i z
    pracy etatowej? (wtedy miałbym zwrot podatku równego zrrowotnemu z DG nawet
    jeżeli na DG byłaby strata, bo z pracy etatowej jest czysty zysk)

    ______
    pozdr. GrP

  • 7. Data: 2004-04-19 07:16:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Apr 2004, GrP wrote:
    [...]
    >+ zdrowotne co miesiąc na DG) - czy w rozliczeniu rocznym całe zdrowotne z DG

    Źle.
    CAŁE ZDROWOTNE. Płacenie ubezpieczenia zdrowotnego nie wynika ani
    z przepisów podatkowych, ani a prawa gospodarczego i nie jest ono
    dzielone na "rodzaj źródła" :)
    Ustawa określa że w określonych przypadkach masz płacić zdrowotne,
    zaś inna ustawa (podatkowa) określa że możesz 7,75% odliczyć.
    No to:

    >+ wpisuję do Pit i dzięki temu o to zdrowotne obniża mi się podatek

    ...oczywiście :)

    >+ z Dg i z pracy etatowej?

    ..a tu też powyrzekam ;)
    Podatek jest JEDEN, WSPÓLNY, z SUMY różnych źródeł - masz tabelkę
    w PIT z podziałem na źródła, ale to co wyjdzie u spodu to już
    liczy się dalej ŁĄCZNIE :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)