    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odliczenie ryczałtu za dojazd do pracy
    Date: Sat, 26 Apr 2008 09:02:30 +0200

    On Fri, 25 Apr 2008, Marta wrote:

    > Witam,
    > może ktoś poradzi. Czy mogę odliczyć przy rozliczeniu PIT ryczałt za dojazd
    > do miejsca pracy jeśli jest ono poza miejscem zamieszkania jeśli pracuje się
    > na umowę zlecenie?

    1. Na umowę zlecenie się *nie pracuje*.
    To że potocznie część ludzi tak mówi to jedno, to że pracuje się na umowę
    o pracę to drugie.
    2. Ryczałt za dojazd nie jest "odliczeniem", dla nikogo.
    Również dla pracownika ew. koszty dojazdu (zryczałtowane) mogą uprawniać
    do podwyższania koszty uzyskania przychodu.
    W ten sposób obniżają dochód do opodatkowania, a nie dopiero podstawę
    opodatkowania :) - nie krzycz, że "matematycznie" wychodzi to bardzo
    podobnie, ale ustawa wyraźnie rozdziela *koszty* (wydatki poniesione
    w konkretnym celu) i zasady ich rozliczania od *odliczeń* (wydatków,
    które mogą być ponoszone na bardzo różne cele wg zupełnie odrębnych
    zasad).

    3. W przypadku zleceniobiorcy przysługują mu bądź zryczałtowane koszty
    uzyskania przychodu, bądź koszty poniesione, jeśli ma na nie dokumenty.
    Ja bym jednak na Twoim miejscu sprawdził, czy sobie tych kosztów nie
    ująłem na rachunku (przecież to Ty wystawiałaś rachunek, więc chyba
    wiesz co na nim było? ;)). Może jednak już *rozliczyłaś* 20% koszty
    uzyskania, ryczałtowe właśnie?
    Nie przyjmuję do wiadomości sugestii, że myślałaś iż fiskus pozwoli Ci
    ująć jakiś wydatek w kosztach dwa razy!

    pzdr, Gotfryd