  • 1. Data: 2005-03-01 11:11:13
    Temat: Odliczenie w PIT za Internet dla 2 osob
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    Witam. Będąc bardzo małym ISP otrzymałem prośbę od klienta, by od
    marca wystawiać fakturę za dostęp do sieci na 2 osoby (małżeństwo).
    Klient nasz pan (tym się różni mały ISP od dużego...) więc wystawię :)
    ale tak z ciekawości pytam - czy każda z tych 2 osób (korzystających
    z tego samego dostępu do Internetu) może wtedy sobie odliczyć jego
    koszt od podstawy opodatkowania?

    Konkretnie: faktura jest na 50 zł + 22% VAT = 61 zł brutto miesięcznie,
    do końca roku zostało 10 miesięcy - czy oznacza to, że każda z tych 2
    osób odliczy sobie po 610 zł od podstawy opodatkowania (i zaoszczędzą
    rocznie 2 * 0,19 * 610 = 231,80 zł podatku)? Czy może aż tak dobrze nie
    jest i koszt dostępu do Internetu można odliczyć tylko raz, bez względu
    na to ile osób (zamieszkałych pod jednym adresem) z niego korzysta?
    (czyli oszczędność tylko 0,19 * 610 = 115,90 zł rocznie)

    I jeszcze - czy ISP którego klienci coś sobie odliczą w PIT może się
    spodziewać jakiejś kontroli z US, czy faktycznie takie usługi świadczy
    a nie tylko wystawia faktury? Usługi istotnie świadczę, działalność
    jest zgłoszona w URTiP, ale każda kontrola to zawsze dodatkowy stres -
    być może nie wart tych groszy, może lepiej od razu klientowi opuścić
    cenę o 19% i lepiej niech dla świętego spokoju już nic nie odlicza? :)

    pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2005-03-01 12:18:23
    Temat: Re: Odliczenie w PIT za Internet dla 2 osob
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 3/1/2005 12:11 PM, Użytkownik MM napisał:

> [...]
    > na to ile osób (zamieszkałych pod jednym adresem) z niego korzysta?
    > (czyli oszczędność tylko 0,19 * 610 = 115,90 zł rocznie)

    IMO odliczyć może każda osoba w granicach limitu ale suma odliczeń nie
    może przekroczyć wydatku czyli w tym wypadku 610 zł (plus oczywiście
    kwoty za sty i luty) Takie dzielenie ma sens jeżeli roczne koszty łącza
    są wyższe niż 760 zł. No chyba, że mają tak małe dochody, że jedna osoba
    nie "skonsumuje" całego wydatku, ale to musiałby być naprawdę
    mikroskopijne dochody niewiele powyżej tzw kwoty wolnej.

    --
    gefragt

  • 3. Data: 2005-03-01 12:19:59
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    Użytkownik "MM" <s...@a...gda.pl.invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > być może nie wart tych groszy, może lepiej od razu klientowi opuścić
    > cenę o 19% i lepiej niech dla świętego spokoju już nic nie odlicza? :)
    -----------------------
    Odliczenie jest na podatnika i podatnik musi miec fakture.
    Jesli małzonkowie dostaną jedna fakture na dwa nazwiska na kwote 61zł to
    dzielimy to dwa czyli każde z nich odliczy 30,50 .Wiec przy takich kwotach
    opłat miesięcznie nie widze sensu fakturownia na dwie osoby bo i tak miesci
    sie w jednym limicie
    Pozdrawiam Wiola

  • 4. Data: 2005-03-01 12:20:05
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    Użytkownik "Wiola" <p...@s...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dzielimy to dwa czyli każde z nich odliczy 30,50 .Wiec przy takich kwotach
    > opłat miesięcznie nie widze sensu fakturownia na dwie osoby bo i tak

    ale oczywiście, jeśli wydadzą na Internet więcej niż 760 zł to mogą odliczyć
    od dochodu to "więcej" (ale nie więcej niż 2*760).

    pełne odliczenie jest możliwe, jeśli za Internet faktury wynoszą co najmniej
    126,6 zł miesięcznie
    być może będą mieli faktury z innych źródeł jeszcze ..

    A swoją drogą to ciekawe, że teraz wszyscy chcą mieć faktury na dwie osoby,
    a tak dokładnie nie wiedzą nawet co i w jaki sposób odliczyć :)

    --
    pozdrawiam
    plusz ( http://www.plusz.pl )

  • 5. Data: 2005-03-01 12:25:45
    Od: "W.R." <wojciech_WYCINANKA@ratymirski_WYCINANKA.net>

    Dnia 05-03-01 12:11 MM napisal(a), co nastepuje:

> [...]
    > na to ile osób (zamieszkałych pod jednym adresem) z niego korzysta?
    > (czyli oszczędność tylko 0,19 * 610 = 115,90 zł rocznie)

    Szczerze mówić to nie znalazłem (mozliwe że słabo szukałem) podstawy do
    odmowy skorzystania z ulgi każdemu z nabywców usługi - w pełnej wysokości.
    Tylko, że ustawa mówi, iż odliczyc można "wydatki ponoszonye przez
    podatnika z tytułu użytkowania sieci internet". I jeśli faktura opiewa
    na 61 złotych i jest wyszczególnionych dwóch nabywców, to IMHO nie można
    uznać, ze każdy z nich poniósł wydatek w wysokości 61 złotych. Musieliby
    zatem uzgodnić w jakich proporcjach ponosza wydatki i w takich
    proporcjach ustalić wysokość ulgi.

> [...]
    > być może nie wart tych groszy, może lepiej od razu klientowi opuścić
    > cenę o 19% i lepiej niech dla świętego spokoju już nic nie odlicza? :)

    A kto to może wiedzieć - ulga będzie pierwszy raz. Ale w przypadku np.
    ulgi budowlanej, nie słyszałem żeby US sprawdzały u sprzedawców czy dane
    materiały były rzeczywiście sprzedane.
    Ale przecież fakturę i tak będziesz musiał wystawić jeśli sobie zażyczy.
    Jak prawidłowo ewidencjonujesz sprzedaż, to czego się bać :)))
    (żartowałem ;)

  • 6. Data: 2005-03-01 17:54:27
    Od: Black Peter <b...@w...pf.pl>

    MM napisał(a):
> [...]
    > być może nie wart tych groszy, może lepiej od razu klientowi opuścić
    > cenę o 19% i lepiej niech dla świętego spokoju już nic nie odlicza? :)

    Pisalem kiedys, ale przeszlo bez echa ze Infor interpretowal ten przepis
    tak iz kazdy mieszkaniec lokalu niezaleznie czy ma na siebie wystawiona
    fakture czy nie, moze odliczyc koszty _poniesione_ za internet. Pod
    warunkiem ze jest w stanie udokumentowac _poniesienie_ kosztow...
    np. jedne z malzonkow placi polowe roku za internet a drugi placi druga
    polowe i posiadaja dowody wplaty. Oczywiscie ma to sens przy drogim
    internecie ;)

    pozdrawiam

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 7. Data: 2005-03-01 20:04:52
    Od: pps <p...@u...icpnet.pl>

    Black Peter wrote:
> [...]
    > np. jedne z malzonkow placi polowe roku za internet a drugi placi druga
    > polowe i posiadaja dowody wplaty. Oczywiscie ma to sens przy drogim

    Drogi, to znaczy ile? 100zł/mc? 200zł/mc?
    pps

  • 8. Data: 2005-03-01 20:30:45
    Od: Black Peter <b...@w...pf.pl>

    pps napisał(a):

    > Drogi, to znaczy ile? 100zł/mc? 200zł/mc?
    > pps

    Nie bedziemy sie tu klucic co dla kogo jest drogie ;)

    Policz sobie - 152zl za internet miesiecznie czyli 1520zl przez 10
    miesiecy w tym roku dla dwojga malzonkow do odliczenia po 760 zl :)

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 9. Data: 2005-03-02 14:07:10
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 3/1/2005 9:30 PM, Użytkownik Black Peter napisał:

    > Policz sobie - 152zl za internet miesiecznie czyli 1520zl przez 10
    > miesiecy w tym roku dla dwojga malzonkow do odliczenia po 760 zl :)

    A dlaczego "10"? AFAIR rok ma 12 miesięcy.

    --
    gefragt

  • 10. Data: 2005-03-02 14:31:43
    Od: Black Peter <b...@w...pf.pl>

    du hast mich gefragt napisał(a):

    > A dlaczego "10"? AFAIR rok ma 12 miesięcy.

    Bo podwyzka Vat od 1 marca weszla i od tej chwili wiekszosc operatorow
    bedzie wydawalo faktury.

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*