  • 1. Data: 2005-03-01 10:38:38
    Temat: rozliczenie roczne malżonków
    Od: "IceCool" <m...@o...pl>

    witam
    małżeństwem jesteśmy od 2003 roku i chcielibyśmy rozliczyć się razem z żoną
    na jednym druku PIT
    pracujemy na podstawie umowy o prace a ja dodatkowo prowadze DG ryczałt
    ewidencjonowany która to działalność jest zawieszona od 2003 roku
    i w zwiazku z tym mam pytanie czy możemy się wspólnie rozliczyć czy nie ???
    podatku z ryczałtu nie płaciłem przez cały rok, nawet 1 grosza bo jak już
    pisałem DG jest zawieszona
    z góry dzięki za wszelkie info

    Grzegorz

  • 2. Data: 2005-03-02 12:07:34
    Temat: Re: rozliczenie roczne malżonków
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    Użytkownik "IceCool" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ???
    > podatku z ryczałtu nie płaciłem przez cały rok, nawet 1 grosza bo jak już
    ------------------------------
    Mam akurat odpowiedz na zbliżone pytanie w Gofinie wiec wklejam tekst
    wyglada na to że nie możesz sie rozliczyć wspólnie . Oczywiście nie jest to
    żródło prawa ale ja z tych zródeł korzystam czesto .
    ) W latach ubiegłych prowadziłem działalność gospodarczą opodatkowaną
    ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przez ostatnie dwa lata miałem
    zawieszoną działalność i nie uzyskiwałem z tego tytułu żadnych przychodów,
    jednak w terminie do końca stycznia składałem deklarację PIT-28. W tym
    okresie rozliczałem się wspólnie z żoną. Czy postępowałem prawidłowo?

    Niestety nie. Wspólne rozliczenie małżonków nie jest możliwe, gdy chociażby
    do jednego z nich miały zastosowanie przepisy ustawy o zryczałtowanym
    podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
    (art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jeżeli więc
    działalność gospodarcza opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego nie
    została zlikwidowana, to co roku był Pan obowiązany do składania PIT-28,
    nawet gdy obrót z tytułu prowadzonej działalności nie wystąpił. Tym samym
    miała do Pana zastosowanie ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym, co
    powodowało, iż nie mógł Pan korzystać z możliwości wspólnego opodatkowania z
    małżonką.

    Pozdrawiam Wiola

  • 3. Data: 2005-03-02 14:21:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Mar 2005, IceCool wrote:

> [...]
    >+ podatku z ryczałtu nie płaciłem przez cały rok, nawet 1 grosza bo jak już

    Zastrzegam iż piszę zupełnie "z głowy czyli z niczego".
    Ale jak pamiętam w ustawie gdzieś tak w okolicach 2002-2003 wprowadzono
    zmianę z "osiagają przychody opodatkowane ryczałtem" na "podlegają
    opodatkowaniu ryczałtem".
    O ile pamiętam - 'zawieszona DG' (co samo w sobie jest wątpliwe, bo
    statusu "zawieszenia" przepisy nie opisują) nadal "podlega" pod
    opodatkowanie (mimo iż przychód = 0).
    A to wyklucza wspólne rozliczanie.
    Chyba nawet interpretacje były...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-03-03 00:43:09
    Od: "IceCool" <m...@o...pl>

> [...]
    > O ile pamiętam - 'zawieszona DG' (co samo w sobie jest wątpliwe, bo
    > statusu "zawieszenia" przepisy nie opisują) nadal "podlega" pod

    dzięki wielkie za info

    Grzegorz