  • 1. Data: 2009-02-18 09:40:59
    Temat: Opłaty związane z kontem - czy KUP?
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    Mam konto firmowe i w tym samym banku mam też swój osobisty ROR.

    - Czy opłaty za przelewy na mój osobisty ROR są KUP? Przecież nie jest to
    opłata związana z uzyskaniem przychodu?

    - Czy odsetki za debet na koncie firmowym są KUP?

    - Jeśli tak, to czy jak przeleję pieniądze na ROR i zrobię przez to debet,
    to też mogę odsetki za taki debet wrzucić w KUP? Przecież to nieuczciwe.
    Z drugiej strony jednak z mojego osobistego RORu mogę przecież kupić coś na
    DG, choćby płacąc kartą kredytową powiązaną z RORem, jak więc rozgraniczyć,
    czy te środki przelane na osobisty ROR są albo nie są związane z KUP?

    Czy może jest tak, że wszystkie opłaty na koncie firmowym są KUP, bez
    względu na to czego dotyczą ?

    pozdrawiam
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-02-18 22:55:05
    Temat: Re: Opłaty związane z kontem - czy KUP?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, MariuszM wrote:

    > Mam konto firmowe i w tym samym banku mam też swój osobisty ROR.
    >
    > - Czy opłaty za przelewy na mój osobisty ROR są KUP? Przecież nie jest to
    > opłata związana z uzyskaniem przychodu?

    Dla ścisłości: kryterium zaliczenia do "związanych z DG" nie jest
    *przeznaczenie* lecz *wykorzystywanie*.
    Czyli liczy się na które konto płacą kontrahenci :) a w niektórych
    przypadkach (zobowiązanie z ustawy o swobodzie DG) również
    z którego się płaci.

    > - Czy odsetki za debet na koncie firmowym są KUP?
    >
    > - Jeśli tak, to czy jak przeleję pieniądze na ROR i zrobię przez to debet, to
    > też mogę odsetki za taki debet wrzucić w KUP? Przecież to nieuczciwe.

    Przecież to jest zabezpieczone "automatem" - nie opłaca się.
    Nie opłaca się robić "umyślnego" debetu, bo z KUP odzyska się
    grosze z zapłacić trzeba całe odsetki.

    > Czy może jest tak, że wszystkie opłaty na koncie firmowym są KUP, bez względu
    > na to czego dotyczą ?

    A definicję "co jest kosztem uzyskania" znasz? ;)
    (z naciskiem na słowa "w celu" :D)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-02-18 23:49:04
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-18, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > Przecież to jest zabezpieczone "automatem" - nie opłaca się.
    > Nie opłaca się robić "umyślnego" debetu, bo z KUP odzyska się
    > grosze z zapłacić trzeba całe odsetki.

    No nie wiem. Weź dla przykładu konta BRE banku (mbank, multi).
    mBank - KO firmowy - 11.40% - KUP
    mBank - KO osobisty - 11.45% - 15.00%
    Multibank - osobisty: 13.45%
    Multibank - firmowy: 10% - KUP

    Przy ktowach rzędu 10k kredytu odsetki > 50 zł / mc, więc do KUPy
    całkiem sporo można dorzucić. ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2009-02-19 07:12:22
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 18 Feb 2009 10:40:59 +0100, MariuszM napisał(a):

    > - Czy opłaty za przelewy na mój osobisty ROR są KUP? Przecież nie jest
    > to opłata związana z uzyskaniem przychodu?

    Wątpliwe - interpretacje są rozbieżne. Ja wliczam w KUP, ale jak mi
    kontrola wywali, to nie będę się kłócił.

    > - Czy odsetki za debet na koncie firmowym są KUP?

    W racie kontroli zapytają na co wykorzystałeś debet.

    > - Jeśli tak, to czy jak przeleję pieniądze na ROR i zrobię przez to
    > debet, to też mogę odsetki za taki debet wrzucić w KUP? Przecież to
    > nieuczciwe.

    Podatki nie mają nic wspólnego z uczciwością. (No może przesadziłem -
    mają niewiele wspólnego...) Znów jeśli kontroler będzie odpowiednio
    dociekliwe, a kwota debetu odpowiednio duża może ci zacząć analizować czy
    ta kwota nie przekroczyła KUP. W zasadzie żaden przepis nie zabrania cały
    przychód z DG przeznaczać na wydatki osobiste, a koszty DG finansować z
    kredytu.

    > Z drugiej strony jednak z mojego osobistego RORu mogę
    > przecież kupić coś na DG, choćby płacąc kartą kredytową powiązaną z
    > RORem,

    Na ten temat poszukaj w archiwum - panuje tu opinia, że w ten sposób twój
    ROR staje się rachunkiem związanym z DG. A z tego wynikają pewne skutki
    podatkowe.

    Decyduje cel tych wydatków.

  • 5. Data: 2009-02-19 09:26:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Feb 2009, Wojciech Bancer wrote:

    > No nie wiem. Weź dla przykładu konta BRE banku (mbank, multi).
    > mBank - KO firmowy - 11.40% - KUP
    > mBank - KO osobisty - 11.45% - 15.00%
    > Multibank - osobisty: 13.45%
    > Multibank - firmowy: 10% - KUP

    Dobra.
    Ale w ten sposób nie zakładasz "umyślnego" debetu, lecz jedynie debet
    który i tak byś musiał (podkreślam "musiał" - bo komu miałoby się
    opłacić zrobienie niepotrzebnego debetu?) wygenerować.
    Czyli nie masz na jedzenie i prowadzenie DG.
    Skąd wniosek, że masz nie jeść a musisz mieć pieniądze na DG?
    :D

    > Przy ktowach rzędu 10k kredytu odsetki > 50 zł / mc, więc do KUPy
    > całkiem sporo można dorzucić. ;)

    Tak - niecałe 10 zł/mc, całkiem sporo ;)

    pzdr, Gotfryd