  • 1. Data: 2004-03-27 10:37:25
    Temat: PIT 2003 i skladka zdrowotna
    Od: "Mikołajczyki" <o...@p...fm>

    Witam,
    Wypelniam wlasnie PIT 2003 (pit 37) i nadzialam sie na taki problem, ze po
    obliczeniu wychodzi mi, ze podatek jest mniejszy od skladki na ubezpieczenie
    zdrowotne.
    Dokladnie mam tak, ze w poz. 113 mam wartosc 230,11, zas w poz. 114:
    310,05 - a w opisie "jak roziwazywac pita", jest napisane ze poz. 114 nie
    moze byc wieksza od 113, ale przeciez w poz. 114 przepisuje, to co mi wpisal
    pracodawca...
    Wiec co ja mam zrobic? "Zmniejszyc" sobie skladke na ubezpieczenie zdrowotne
    (wpisac co innego niz na pit11), czy moze w poz. 116 - gdzie wychodzi mi
    kwota ujemna wpisac 0?!

    pozdrawiam i z gory dzieki za opowiedz...

    olga

    --------------------------
    www.olga.prv.pl - o kocie Pikusiu, i do Rosji podrozach

  • 2. Data: 2004-03-27 11:44:54
    Temat: Re: PIT 2003 i skladka zdrowotna
    Od: "KG" <e...@w...pl>

    Użytkownik "Mikołajczyki" <o...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > kwota ujemna wpisac 0?!
    >
    > pozdrawiam i z gory dzieki za opowiedz...

    W pozycji 114 wpisujesz kwotę 230,11. Składka na ub.zdr. nie może
    przekroczyć kwoty z 113 - czyli podatku.

  • 3. Data: 2004-03-27 11:48:30
    Od: "KG" <e...@w...pl>

    Najlepiej ściągnij sobie jakiś programik do rozliczania PIT i on już sam Ci
    skoryguje takie rzeczy.

  • 4. Data: 2004-03-27 12:36:36
    Od: "Mikołajczyki" <o...@p...fm>

    > Najlepiej ściągnij sobie jakiś programik do rozliczania PIT i on już sam
    Ci
    > skoryguje takie rzeczy.

    Czyli nie sugerowac sie tym co wpisane jest w PIT 11?!
    Ale tak naprawde to pracowdawca pobral za duze skladki - czy ja moze zle
    rozumuje??
    Nie mozna wiec jakos tego odebrac?

    olga

  • 5. Data: 2004-03-27 13:05:22
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Mikołajczyki napisał:

    > Ci

    > Czyli nie sugerowac sie tym co wpisane jest w PIT 11?!

    Sugerować sie jak najbardziej. Ale PIT-11 to dane "wejściowe". Trzeba je
    odpowiednio przetworzyć.
    Na PIT-11 masz podane co zostało pobrane i w związku z tym co MOŻNA
    odliczyc o ile inne warunki (całkowita wysokośc dochodu, podatku) na to
    pozwolą.

    > Ale tak naprawde to pracowdawca pobral za duze skladki - czy ja moze zle
    > rozumuje??

    Nie tyle za duże składki co za duże zaliczki na podatek.
    Na PIT-11 na pewno składka jest nie większa od podatku, bo tylko taką
    sie pobiera. Żeby pobrac za duże składki i żeby potem na PIT rocznym
    wyszła to jak Tobie to musialby pobrac najpierw za duzo podatku.

    Ale ciekawi mnie jaki jest powód tego że wyszedł podatek mniejszy od
    pobranej składki?
    Czy odliczalaś może skladkę zdrowotna z DG a nie miałaś tyle podatku z
    działalności żeby ją pokryć?
    Miałas jakies odliczenia od dochodu, poza ub. społecznymi od umowy o pracę?
    A może wziełas z PIT-11 do odliczenia składkę potrącona a nie odliczoną?

    > Nie mozna wiec jakos tego odebrac?
    Jeżeli składka jest większa od podatku wyliczonego wg. skali to nie mozna.
    Ale lepiej najpierw wyjaśnić dlaczego tak wyszło - przy jednym źrodle
    dochodu jednynym powodem który mi przychodzi do głowy jest to, że
    pracodawca policzył Ci za duże zaliczki na podatek i w związku z tym
    pobrał węcej składki zdrowotnej niz powinien.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-03-27 13:24:06
    Od: "Mikołajczyki" <o...@p...fm>

    Hej to moze opisze caly problem
    PIT 11 pochodzi z urzedu pracy i dotyczy stazu absolwenckiego mojego brata.
    Dochod i przychod = 4000,60
    Pobrana zaliczka = 96,20
    Skladki na ubezpieczenie zdr. fakt. odliczone = 310,05

    W tej sytuacji obliczenie podatku jest wdl mnie proste (bo nie ma np. niz na
    ubez. emerytalne), obliczam to tak (bez koncowek groszowych):
    4000,60 * 19% - 530 = 230 - 530 to oczywiscie kwota wolna od podatku
    i to 230 powinnam wpisac w poz. 113
    w poz. 114 powinnam wpisac skladki na ubez. zdrowotne, czyli 310,05
    i tu mam problem???

    Wiec skad to wynika? Zle obliczyl urzad???
    Co gorsza podobna sytuacje mam na PIT-ie kolezanki, ktora tez bardzo krotko
    pracowalo w szkole i sytucja jest podobna???!!! Szkola ja zle obliczyla?

    pozdrawima
    olga

  • 7. Data: 2004-03-27 13:47:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]

    > pracowalo w szkole i sytucja jest podobna???!!! Szkola ja zle obliczyla?

    No i masz wyjasnienie - od wynagrodzenia odliczane jest co miesiąc 1/12
    kwoty obniżenia zaliczki.
    Jezelii nie przepracujesz pełnego roku to od wynagrodzenia odliczone
    zostaje 1/12 ulgi x ilośc przepracowanych miesięcy. Ale w rozliczeniu
    rocznym masz prawo do calej kwoty ulgi.
    A więc okazuje sie, że w ogolnym rozrachunku musisz zaplacic mniej
    podatku niż zostało pobranych zaliczk a co zatym idzie może go nie
    starczyc na składke zdrowotną.

    Pracodawca pobrał, patrząc z perspektywy roku, za duże zaliczki na
    podatek. Ale pobrał je zgodnie z przepisami!
    A od wysokości zaliczek zależy pośrednio wysokośc zdrowotnego - jeżeli
    jest wyższe iż zaliczka na podatek, to ogranicza sie je do wysokości
    zaliczki. Ale kiedy zaliczka jest "zawyżona" to i ubezpiczenie zdrowotne
    może być (w niektórych przypadkach) większe. Niestey, ubezpieczenia nie
    mozna skorywogwac, bo rozlicza sie je miesiecznie i ustawa mówi że nie
    może byc wyższe od ZALICZEK na podatek. Od podatku ogółem niestety może.

    Róznica która Ci wyszał pomiędzy wynika z techniki obliczania zaliczek
    na podatek dochodowy od wynagrodzenia oraz odliczania ub. zdrowotnego -
    oblicza sie je miesięcznie, bez ogladania sie na to co może wyjść w
    rozliczeniu rocznym. Technikę tą pracodawca MUSI stosowac bo tak mu
    nakazuje ustawa.

    Niestety, nadmiaru składek zdrowotnych nie da sie odzyskać.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2004-03-27 13:57:31
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

> [...]
    > i to 230 powinnam wpisac w poz. 113
    > w poz. 114 powinnam wpisac skladki na ubez. zdrowotne, czyli 310,05

    musisz wpisac kwote rowna obliczonemu podatkowi
    (230), wowczas do zwrotu masz nadplacona zaliczke na podatek w wysokosci
    96,20

    > Wiec skad to wynika? Zle obliczyl urzad???

    urzad policzyl dobrze, nie zapomnij o tym, ze Ty od podatku odliczasz cale
    530 zl, a urzad 1/12 tej kwoty kazdego miesiaca, wowczas podatek pozwala na
    pobranie skladki w wysokosci 7,75%, co na rozwazanym picie stanowi kwote
    310,05 (7,75% z kwoty 4000,60)
    Z moich dywagacji wynika ze zasilek nie byl pobierany przez caly 2003 rok,
    prawda?

    Gdyby osoba, ktorej rozliczasz pita pracowala jeszcze w danym roku zapewne
    "starczylo by jej zaliczki odprowadzonej na odliczenie calej skladki
    zdrowotnej. Tak nie bylo , zatem odliczasz zaliczke tylko w wysokosci
    naleznego podatku.

    > Co gorsza podobna sytuacje mam na PIT-ie kolezanki, ktora tez bardzo
    krotko
    > pracowalo w szkole i sytucja jest podobna???!!! Szkola ja zle obliczyla?

    Pewnie dobrze policzyli, sytuacja jest podobna, bo okres zatrudnienia nie
    opiewa na caly rok kalendarzowy, zaklad pracy nie zdazyl odliczyc calej
    kwoty zwolnionej od podatku, a Ty rozliczajac pita to wlasnie robisz (i
    slusznie, oczywiscie), w efekcie koncowym otrzymujesz nizszy podatek
    (mniejszy o kwote wolna , ktorej zaklad nie odliczyl) i moze podatku na cala
    zaliczke zdrowotna nie starczyc....

    > pozdrawima
    > olga

    jak zamotalam, pytaj, a najlepiej wrzuc dane do programiku PIT 2003 i
    pamietaj ze zaliczka zdrowotna wpisywana w rozliczeniu <=podatku naleznego

    pozdrawiam

    Ewa (Krakow)

    *to co powyzej to prywatna opinia o zabarwieniu malo obiektywnym*

  • 9. Data: 2004-03-27 13:58:46
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

    no to sie spoznilam, Maddy byla szybsza, hihihi

    pozdrawiam z zasniezonego Krakowa
    Ewa

    *to co powyzej to prywatna opinia o zabarwieniu malo obiektywnym*

  • 10. Data: 2004-03-27 17:51:24
    Od: "Mikołajczyki" <o...@p...fm>

    To jak tam pieknie mi odpisujecie, to jeszcze sie upewnie w innej
    sprawie...brata juz rozliczylam, teraz zostaje mi kobieta mojego brata :-)
    Sytuacja podobna, tym że ona ma dochowy z 3 źródel (umowy zlecenia + praca
    przez 4 miesiace).
    Po rozliczeniu wyszlo mi, ze ma do zwrotu caly zaplacony podatek, co wyszlo
    az 411 zl - to chyba jest tez dobrze?
    Jej natomiast pobrali nie dosc ze ubez. zdrowotne to jezscze i emerytalne.
    To chyba tak moze byc nie???

    pozdrawiam
    olga