  • 1. Data: 2009-04-29 14:41:21
    Temat: Podatek Belki po raz kolejny
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Witam
    O podatku Belki wiele razy już było, ale nie znalazłem informacji na
    nurtujące mnie pytania. Sprawa dotyczy podatku np. od odsetek z lokat
    bankowych.
    Wyczytałem, że bank powinien potrącać podatek w chwili kapitalizacji
    odsetek. Czy tak rzeczywiście jest? Czy te odsetki nie są sumowane i
    opodatkowane na koniec roku? Jeśli to możliwe to prosiłbym o podanie
    podstawy prawnej bo takiej nie znalazłem.

    --
    Pozdrawiam,
    Szymon

  • 2. Data: 2009-04-29 14:43:47
    Temat: Re: Podatek Belki po raz kolejny
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-04-2009 o 16:41:21 Szymon <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > opodatkowane na koniec roku? Jeśli to możliwe to prosiłbym o podanie
    > podstawy prawnej bo takiej nie znalazłem.

    Nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie na wyciągach nie ma pozycji "pobranie podatku",
    co oznacza że dopisane odsetki już są pomniejszone o belkowe.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-04-29 14:45:44
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie na wyciągach nie ma pozycji "pobranie
    > podatku",
    > co oznacza że dopisane odsetki już są pomniejszone o belkowe.

    Wszyscy wiedzą, że tak jest ale nikt nie potrafi podać podstawy prawnej, a o
    nią mi się głównie rozchodzi :-) Ale dzięki za zainteresowanie tematem

    --
    Pozdrawiam,
    Szymon

  • 4. Data: 2009-04-29 14:51:07
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-04-2009 o 16:45:44 Szymon <s...@o...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wszyscy wiedzą, że tak jest ale nikt nie potrafi podać podstawy prawnej, a o
    > nią mi się głównie rozchodzi :-) Ale dzięki za zainteresowanie tematem

    Nie znam "nikta", za to podstawa prawna znajduje się w okolicach art. 30 updof
    (+- 1,2 art.)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-04-29 14:54:53
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    > Nie znam "nikta", za to podstawa prawna znajduje się w okolicach art. 30
    > updof
    > (+- 1,2 art.)

    O tej podstawie prawnej wiem, ale nie ma w niej mowy o łączeniu bądź nie
    łączeniu ze sobą przychodów i opodatkowaniu ich albo od razu po
    kapitalizacji odsetek albo zbiorczo na koniec roku

  • 6. Data: 2009-04-29 15:07:13
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-04-2009 o 16:54:53 Szymon <s...@o...pl> napisał(a):

    > O tej podstawie prawnej wiem, ale nie ma w niej mowy o łączeniu bądź nie
    > łączeniu ze sobą przychodów i opodatkowaniu ich albo od razu po
    > kapitalizacji odsetek albo zbiorczo na koniec roku

    Wszytsko masz w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-04-29 15:51:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Szymon wrote:
> [...]
    > łączeniu ze sobą przychodów i opodatkowaniu ich albo od razu po
    > kapitalizacji odsetek albo zbiorczo na koniec roku

    art 41.4

    Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany
    podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych
    do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów
    .... oraz art 30a.

    Podatek pobiera się w momencie zaistnienia zdarzenia podlegającemu
    opodatkowaniu.

    To jest podatek, w przeciwieństwie do zaliczki na podatek o której
    myślisz. Chociaż zaliczkę też pobiera się w momencie zaistnienia
    zdarzenia, czyli wypłaty.

    Zaliczka to zaliczka, czyli podatek rozliczasz sam na postawie
    informacji o pobraych zaliczkach.
    A podatek to podatek. Jeszcze na dodatek zryczałtowany. Naliczony,
    pobrany, odprowadzony. Reszta twoja.

  • 8. Data: 2009-05-05 13:28:58
    Od: "tadeusz" <t...@o...pl>

    W Banku PKO BP podatek jest pobierany w momencie dopisywania odsetek.
    Podawana jest kwota odprowadzonego podatku.

    Jednak jest kilka spraw które mnie denerwują.
    Należało by chyba zebrać się do kupy i coś z tym zrobić.

    Pierwsza sprawa to coraz większe koszty posiadania konta, które w oczywisty
    sposób obniżają dochód z oprocentowania a nie są uwzględniane.
    Właściwie to mam stratę na koncie a podatek belki obliczany jest od jakiegoś
    teoretycznego oprocentowania.
    Czy prawo nie mówi o rzeczywistym oprocentowaniu?
    Czy nie można sobie odliczyć na koniec roku kosztów uzyskania dochodu
    podobnie jak z giełdy?

    Drugą sprawą jest zaokrąglanie potrącanego podatku do pełnych złotych (z
    reguły w górę) co przynajmniej w moim przypadku powoduje, że płacę od kilku
    lat nie 20% a dużo więcej.

    tadeusz

  • 9. Data: 2009-05-05 13:32:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    tadeusz pisze:
> [...]
    > Czy prawo nie mówi o rzeczywistym oprocentowaniu?
    > Czy nie można sobie odliczyć na koniec roku kosztów uzyskania dochodu

    Nie można.

    > Drugą sprawą jest zaokrąglanie potrącanego podatku do pełnych złotych (z
    > reguły w górę) co przynajmniej w moim przypadku powoduje, że płacę od kilku
    > lat nie 20% a dużo więcej.

    To ma też drugą stronę medalu - od pewnych kwot odsetek możesz nie
    płacić podatku w ogóle, albo mniej niż wynosi procentowa stawka.
    Zaokrąglanie bowiem jest wykonywane zarówno w górę, jak i w dół. Na
    przykład przy kwocie odsetek 2,49zł podatek nie jest pobierany w ogóle.

    --
    Liwiusz