  • 11. Data: 2009-09-14 11:42:44
    Temat: Re: Podatek od spadku i zgoda w rodzinie
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 13:38:11 +0200, Ryszard G napisał(a):

    > wszelkie darowizny przed upływem 10 lat zalicza się do masy spadkowej.

    Ale to nie znaczy, że trzeba je powtórnie opodatkować.

  • 12. Data: 2009-09-14 11:49:16
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 14 Wrz, 13:38, Ryszard G <w...@s...pl> wrote:

    > wszelkie darowizny przed upływem 10 lat zalicza się do masy spadkowej.

    1) to nie była darowizna, tylko znieniesienie wspolwlasnosci po matce,
    w taki sposób, ze córka ma wszystko - w roku 2004 takie coś było
    zwolnione od podatku. taki zapis jest w sporzadzonym akcie notarialnym
    wraz z informacja, ze takie przeksztalcenie nie podlega opodatkowaniu

    2) mozemy tez rozwazyc wariant, gdyby darowizna bylaby wczesniej -
    wiecej niz 10 lat - taka jest istota pierwotnego pytania wraz z
    innymi okolicznosciami powyzej

  • 13. Data: 2009-09-14 13:01:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ryszard G wrote:

    > wszelkie darowizny przed upływem 10 lat zalicza się do masy spadkowej.

    ale masz jakieś poparcie na to co napisałeś?

  • 14. Data: 2009-09-14 15:06:19
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    witek pisze:

    > ale masz jakieś poparcie na to co napisałeś?

    ustawa.
    Jest to ważne przy ustalaniu zachowku.

  • 15. Data: 2009-09-14 19:50:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Sep 2009, Ryszard G wrote:

    > ustawa.
    > Jest to ważne przy ustalaniu zachowku.

    O ile pamiętam, chodziło o darowiznę od matki?

    Pomijając uboczność wątku (skoro nie ma innych spadkobierców),
    pozostaje mi wskazać że w archiwach .prawo ("głównej") leżą
    gdzieś dyskusje wskazujące, że literalne brzmienie przepisu
    wykazuje ograniczenie wobec ograniczenia do 10 lat.
    Znaczy że ograniczenie "wliczania" darowizn do 10 lat
    dotyczy tylko wybranej grupy osób (nawet, jak jest
    "niepoliczalna" :P), czyli osób "obcych".

    Dwa przecinki między "dokonanych przed więcej niż dziesięciu
    laty" a "darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami"
    powodują wątpliwości interpretacyjne (znaczy że to pośrodku
    może być "wtrąceniem").
    Mi się zapis nie podoba, mógłby być jaśniejszy, ale trzeba
    wskazać iż początek art.1000 wskazuje, że "zamiar" ustawodawcy
    był taki właśnie: ograniczenie do 10 lat doliczania do spadku
    darowizn na rzecz osób "obcych", nie objętych zachowkiem,
    a zaakceptowanie takiego brzmienia art. 994.2:
    "ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty
    (,licząc wstecz od otwarcia spadku,)
    darowizn na rzecz osób
    (nie będšcych
    (spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku))"
    ...w tym układzie wydaje się być prawdopodobne.
    Przypomnę: jeśli litera prawa nie jest jednoznaczna (jak np.
    z zakresie opodatkowania *każdego* nieodpłatnego świadczenia :P)
    to owszem, później rozważa się *cel* regulacji.

    A cel opisany w art.1000 pasuje do takiej interpretacji...

    pzdr, Gotfryd