  • 1. Data: 2005-01-10 10:32:29
    Temat: Praca wykonana, zapłacone ale bez umowy i co dalej ?
    Od: "zapytanie" <z...@o...pl>

    Witam Szanownych grupowiczów,
    sytuacja jest taka:
    zleceniodawca - osoba prawna (regon)
    zleceniobiorca - osoba fizyczna( normalnie zatrudniona na pod. umowy o prace
    w jakiejś tam firmie) czyli JA

    przedmiot zlecenia (ustnego) wykonanie ulotki reklamowej

    termin wykonania - pracę skończono w styczniu 2004 roku (dwa tyś. czwartego
    roku)
    zapłata nastąpiła przelewem na wskazane konto bankowe w stycznu 2004 roku

    Pytanie:
    -czy musze posiadać umowę zlecenie (o dzieło, i która stosowniejsza) czy
    mogę sobie darować i nie ujawniać tego dochodu ? (przepraszam jeśli to
    pytanie brzmi dziwnie)

    -jesli spisać to czy data na umowie powina być wcześniejsza od daty przelewu
    (zapłaty) na konto - w przypadku gdy US będzie chciał coś sprawdzić? W myśl
    zasady: najpierw umowa i wykonanie a potem zapłata, czy tez umowa może być
    spisana np. 20 grudnia 2004, pojawia się tu chyba kwestia odprowadzenia
    podatku (z jaka datą)

    - czy US ma prawo do wglądu na moje konto bankowe w przypadku gdy nie będzie
    spisana umowa a ze strony US pojawi się (czy może) pytanie skąd ta wpłata
    (jesli w tytule przelewu jest "za wykonanie ulotki" (gdzie umowa?)

    - bardzo istotne chyba - czym robiłem ta ulotkę - narzedziami i programammi
    które udostępnił mi zlecający?

    bardzo dziękuje za odpowiedź
    pozdrawiam serdecznie

    Tomek

  • 2. Data: 2005-01-10 18:16:07
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia zapytanie <z...@o...pl>
    wystukał[a]:
> [...]
    > -czy musze posiadać umowę zlecenie (o dzieło, i która stosowniejsza)
    > czy mogę sobie darować i nie ujawniać tego dochodu ? (przepraszam

    Umowa o zlecenie/dzieło może być również w formie ustnej, tylko teraz
    się zastanawiam na jakiej podstawie firma dokonała przelewu, przecież
    musiała to jakoś zaksięgować.
    Jak to była umowa zlecenia /a ty nie jesteś studentem/ to przynajmniej
    składki zdrowotne musiały być odprowadzone (czyli powinni cię
    zarejestrować w zusie). Wykonanie ulotki reklamowaj bardziej pasuje na
    umowę o dzieło (wykonanie jakiegoś dzieła tu następuję) - wtedy żadnych
    składek nie ma.
    To firma miała obowiązek rozliczyć się z Urzędem Skarbowym, tzn pobrać
    zaliczkę (na podstawie wystawionego przez pana rachunku).

    A co w firmie mówią? Może gdzieś trzymają twoją umowę. Do końca lutego
    powinni wystawić ci pita 8B.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-01-10 20:15:32
    Od: Ewelina<e...@o...pl>

    Upomnij się delikatnie o rozliczenie roczne, to , że Ty nie masz umowy
    zlecenia nie jest jeszcze tragedią. Najważniejsze, czy firma rozliczyła
    się z Urzędem tzn czy zapłaciła za Ciebie podatek do 20-stego
    następnego miesiąca po dokonaniu wypłaty. Firma na logikę powinna
    Ciebie wykazać bo zapłata nastąpi.la przelewem czyli ślad pozostaje.
    Jeśli nie - będzie miała kłopoty. Ponadto jeśli już wykazała to umowa,
    czyli realizacja powinna być przed datą otrzymania zapłaty. Chyba , że
    wynagrodzenie było wykazane tak niskie ze nie wystąpił obowiązek
    zapłaty podatku, ale pit 11/8B do 15.02.2004 powinni złożyc w US a
    Tobie do końca roku 2005. Jak masz jeszcze jakieś pytania
    GG8649843

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2005-01-11 00:38:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Jan 2005, Nikiel ;-) wrote:
    [...]
    >+ Umowa o zlecenie/dzieło może być również w formie ustnej, tylko teraz
    >+ się zastanawiam na jakiej podstawie firma dokonała przelewu, przecież
    >+ musiała to jakoś zaksięgować.

    IMHO (zaraz mi będą kładli do głowy że nie ;)) - dowodem księgowym
    jest rachunek. Umowy na piśmie może nie być....
    (tak, wiem, można domniemam że rachunku też nie było :) ale ty
    chcesz *umowy* :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-01-11 08:06:55
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    > IMHO (zaraz mi będą kładli do głowy że nie ;)) - dowodem księgowym
    > jest rachunek. Umowy na piśmie może nie być....
    > (tak, wiem, można domniemam że rachunku też nie było :) ale ty
    > chcesz *umowy* :))

    ależ on właśnie nie_chce umowy ;-).
    padatek już poszedł zapewne, bo zaliczke mieli obowiazek [chyba ze to byloby
    to - ale nie jest? - w ramach twojej dzialalnosci gosp. - to wtedy: art 41
    ust.2 pit.]

    takie umowy [nie z pracodawca] nie sa uzusowione.

    wiec 'na moje' brak umowy ciebie nie ratuje.
    pozdr.hanka

  • 6. Data: 2005-01-11 09:41:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Jan 2005, hanna wrote:
    [...]
    >+ ależ on właśnie nie_chce umowy ;-).

    :)
    Miałem na myśli pytania ("oryginalnego postu") od drugiego i trzeciego
    myślnika w których "zapytanie" przejmuje się *umową* właśnie.
    A nie rachunkiem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-01-11 10:16:00
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

    [...]
    > Miałem na myśli pytania ("oryginalnego postu") od drugiego i trzeciego
    > myślnika w których "zapytanie" przejmuje się *umową* właśnie.
    > A nie rachunkiem :)

    aaa, prawdaż.

    zapytanie powinno mieć umowę tylko wtedy, gdy - o ile o tym pomyślało -
    zażyczyło sobie 50% kup. a tak to luz, rachunek jaknajbardziej.

    hanka