  • 1. Data: 2004-11-26 07:19:33
    Temat: Pracownik na umowie o dzieło
    Od: "SlyCom" <smadej_NOSPAM@_NOSPAM_slycom.net>

    Witam,

    Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie tworzenia oprogramowania. Chcę
    zatrudnić osobę na umowę o dzieło na wykonanie pewnej części oprogramowania.
    Czas pracy wynosi 2 miesiące. Czy oprócz odprowadzenia podatku za niego
    powinnienem zapłacić jeszcze ZUS za niego? (osoba ta nie jest nigdzie
    zatrudniona)

  • 2. Data: 2004-11-26 10:12:44
    Temat: Re: Pracownik na umowie o dzieło
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2004, SlyCom wrote:

    >+ Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie tworzenia oprogramowania. Chcę
    >+ zatrudnić osobę na umowę o dzieło na wykonanie pewnej części oprogramowania.

    Przyjmijmy,

    >+ Czas pracy wynosi 2 miesiące.

    Dwa błędy formalne :)
    - nie "czas" a "termin wykonania (dzieła)".
    Ciebie NIE OBCHODZI ile czasu on to będzie robił, ciebie obchodzi
    NA KIEDY ma być zrobione. Mi się zdaje że to jest powód do nieobjęcia
    ZUSem dzieł - właśnie dlatego że przy UoD *nie ma* "okresu podlegania".
    Wykonawca może to zrobić w pół dnia, ale przez 3 miesiące będzie
    czekało w kolejce... :] więc czas od zawarcia umowy do jej wykonania
    nie określa niczego :)
    - nie "pracy" a "wykonania". Ty mu NIE PŁACISZ za to że coś robi: za
    "przyjście do pracy" to zapłata należy się przy *umowie o pracę*,
    za "rzetelne wykonanie" zapłata należy się przy umowie *zlecenia*,
    zaś przy umowie o dzieło NIE płaci się "za pracę" ! Nijak ! To
    czy się narobił czy nie narobił nie ma wpływu na wysokość
    wynagrodzenia... liczy się EFEKT.

    >+ Czy oprócz odprowadzenia podatku za niego
    >+ powinnienem zapłacić jeszcze ZUS za niego? (osoba ta nie jest nigdzie
    >+ zatrudniona)

    ...o ile wiem z powodu wyżej wymienionych warunków - nie :)

    Po prawdzie ustawodawca wprowadził ZUS od umow o dzieło z pracodawcą
    (jeśli ktoś JEDNOCZEŚNIE jest pracownikiem oraz wykonawcą umowy o dzieło)
    łamiące przedstawioną logikę :] pewnie w oparciu o argument że w takim
    układzie "czas realizacji" jest nieistotny (z p. widzenia ubezpieczeń
    pracownik MA ubezpieczenie "cały czas" z umowy o pracę, zaś "dzieło" jest
    traktowane jako "dodatek do pensji" :>) ale dla "pozostałych przypadków"
    owa logika nadal AFAIK obowiązuje :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-26 10:20:18
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    jest
    > traktowane jako "dodatek do pensji" :>) ale dla "pozostałych przypadków"

    ajezeli ktos nie jest moim pracownikime a robi dla mnie na umowe zlecenie,
    to jakie skladki place?

    P.

  • 4. Data: 2004-11-26 13:08:02
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

> [...]
    > Czas pracy wynosi 2 miesiące. Czy oprócz odprowadzenia podatku za niego
    > powinnienem zapłacić jeszcze ZUS za niego? (osoba ta nie jest nigdzie

    nie, ale jesli umowa ma rzeczywiscie charaktery umowy o dzielo, jesli
    odpowiedni urzad doszuka sie, ze mimo naglowka umowa ma charakter umowy
    zlecenia, zus powinien byc zaplacony

  • 5. Data: 2004-11-26 22:43:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2004, Przemek R. wrote:
    [...]
    >+ > Po prawdzie ustawodawca wprowadził ZUS
    >+ > od umow o dzieło z pracodawcą
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [...]
> [...]
    >+
    >+ ajezeli ktos nie jest moim pracownikime a robi dla mnie na umowe zlecenie,

    "Normalne" ? :)
    Tj - *jeśli* nie ma innej podstawy ubezpieczenia to płaci składki
    *obowiązkowo*, zaś jeśli *ma* taką "zwalniajacą" podstawę - to
    dobrowolnie. Lista podstaw do zwolnienie z ozusowania wynika
    z ustawy :)

    Umowa zlecenia polega na "prowadzeniu czynności" lub (przez wskazanie
    w K.C.) "świadczeniu usług", więc *z założenia* opisana jest "okresem
    realizacji".
    Tenże "okres" z zasady bardzo dobrze kwalifikuje się do objęcia
    obowiązkiem ZUS :) co ustawodawca skrzętnie wykorzystał.

    Ja odnosiłem się tylko do faktu iz z założenia umowa o dzieło NIE MA
    przypisanego "okresu realizacji" - jest TERMIN wykonania. A tenże
    termin może wynikać z 734 różnych :) powodów które NIE wynikają
    z faktu "robienia czegokolwiek" :) - więc *nie ma* podstawy aby
    wskazać *jakikolwiek* okres, który przy UoD byłby "okresem ubezpieczenia".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)