  • 1. Data: 2011-01-13 15:15:11
    Temat: Przejście na zwolnieni podmiotowe - VAT-R, sekcja C.3
    Od: Fenix <f...@y...com>

    Firmę założyłem 04.10.2009, a VATowcem unijnym jestem od 15.10.2009.
    Przejdę wkrótce na zwolnienie podmiotowe VAT (z tym, że dalej chcę być
    VATowcem unijnym).

    Wypełniam VAT-R i dochodzę do sekcji:
    "C.3. INFORMACJE DOTYCZĄCE WYKONYWANIA TRANSAKCJI
    WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWYCH"

    Do mnie tyczy się pole 61. Ponieważ jednak ja już jestem
    zarejestrowanym podatnikiem VAT UE od 15.10.2009, to czy to pole 61
    zaznaczać?
    Jaką wpisać datę w polu 62? 15.10.2009, czy 18.10.2011 (czyli datą z
    którą przejdę na złożenie podmiotowe i w tym dniu złożę też ten VAT-
    R)? Pole 61 to przewidywana data - a przecież ja tu nic nie
    przewiduję, bo już jestem zarejestrowanym podatnikiem VAT UE :-)

    Jakoś bram mi w tym logiki.

  • 2. Data: 2011-01-13 23:46:01
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Jaki sens ma być vatowcem unijnym, ale nie krajowym? Przecież musisz ten VAT
    zapłacić później w Polsce, ale tutaj jest zwykle wyższy niż w UE. Będziesz
    do tyłu.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 3. Data: 2011-01-14 12:13:21
    Od: Fenix <f...@y...com>

    On 14 Sty, 00:46, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:
    > Jaki sens ma by vatowcem unijnym, ale nie krajowym? Przecie musisz ten VAT
    > zap aci p niej w Polsce, ale tutaj jest zwykle wy szy ni w UE.  B dziesz
    > do ty u.
    >
    > --
    > Jan Werbi ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
    > Prywatnahttp://www.janwer.com/
    > Nasza siechttp://www.fredry.net/

    Do tej pory byłem podatnikiem VAT krajowym czynnym i unijnym.
    Sprzedawałem usługi do kraju Unii Europejskiej - wystawiałem więc
    fakturę ze stawką "np" i nie płaciłem VATu. Czy jako podatniki VAT
    unijny (ale w kraju podatnik VAT zwolniony) powinienem płacić VAT z
    tytułu sprzedaży tych usług?

  • 4. Data: 2011-01-14 12:41:24
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (14.01.2011 13:13), Fenix wrote:
> [...]
    > fakturę ze stawką "np" i nie płaciłem VATu. Czy jako podatniki VAT
    > unijny (ale w kraju podatnik VAT zwolniony) powinienem płacić VAT z

    Czy mógłby mi ktoś naświetlić w kilku żołnierskich słowach co to takiego
    ten "podatnik VAT unijny"? Czy chodzi o podatnika VAT z euronipem, czy
    też w międzyczasie pojawił się jakiś ponadpaństwowy VAT i przegapiłem?

    p. m.

  • 5. Data: 2011-01-14 13:02:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-14 13:41, mvoicem pisze:

    > Czy mógłby mi ktoś naświetlić w kilku żołnierskich słowach co to takiego
    > ten "podatnik VAT unijny"? Czy chodzi o podatnika VAT z euronipem, czy
    > też w międzyczasie pojawił się jakiś ponadpaństwowy VAT i przegapiłem?

    W kwestii formalnej: "w międzyczasie" powstało państwo o nazwie Unia
    Europejska, a Polska, itd. są teraz... prowincjami? Nie wiem, ale na
    pewno nie państwami, ponieważ nie są suwerenne.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-01-14 13:04:52
    Od: Fenix <f...@y...com>

    On 14 Sty, 13:41, mvoicem <m...@g...com> wrote:
    "Czy chodzi o podatnika VAT z euronipem"

    Mi o to wlasnie chodzi.

  • 7. Data: 2011-01-15 03:34:21
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "Fenix" <f...@y...com> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...
> [...]

    fakturę ze stawką "np" i nie płaciłem VATu. Czy jako podatniki VAT
    unijny (ale w kraju podatnik VAT zwolniony) powinienem płacić VAT z
    ============

    Ja to rozumiem tak. Może się mylę?

    Podatnik VAT unijno polski płaci VAT od sprzedaży w Polsce, a w UE jest
    stawka zero czy zwolniony. Kupując w Polsce odlicza naliczony, a za granicą
    kupuje bez VAT, ale go musi w Polsce wykazać i niby zapłacić.

    Niepłatnik VAT UE i Polskiego kupuje za granicą i w Polsce z VAT, sprzedaje
    i tu i tam bez VAT. Jego koszty są powiększone o VAT naliczony.

    Podatnik VAT unijny, nie będący podatnikiem VAT w Polsce sprzedaje do UE i
    Polski bez VAT zupełnie tak samo jak niepłatnik. Kupuje w Polsce tak samo
    jak niepłatnik. Kupuje za granicą bez VAT np 19% ale musi go zaraz zapłacić
    w Polsce z WYŻSZĄ STAWKĄ 23%. Jego koszty tak samo są powiększone o VAT
    naliczony. Gdzie tu sens i logika? Po co płacić więcej i komplikować życie
    deklaracjami?

  • 8. Data: 2011-01-15 10:04:26
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 15.01.2011 04:34, Jan Werbinski wrote:
> [...]
    > stawka zero czy zwolniony. Kupując w Polsce odlicza naliczony, a za
    > granicą kupuje bez VAT, ale go musi w Polsce wykazać i niby zapłacić.

    Mniej więcej

> [...]
    > zapłacić w Polsce z WYŻSZĄ STAWKĄ 23%. Jego koszty tak samo są
    > powiększone o VAT naliczony. Gdzie tu sens i logika? Po co płacić więcej

    A tutaj namieszałeś - importując usługę musisz zawsze naliczyć polski
    VAT (przeczytaj art. 113.13 uptu), ale jeśli nie masz nipu unijnego
    sprzedawca doliczy jeszcze swój VAT. To tak w dużym uproszczeniu.

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2011-01-15 11:12:34
    Od: Fenix <f...@y...com>

    On 15 Sty, 04:34, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:
> [...]
    > i tu i tam bez VAT. Jego koszty s powi kszone o VAT naliczony.
    >
    > Podatnik VAT unijny, nie b d cy podatnikiem VAT w Polsce sprzedaje do UE i
    > Polski bez VAT zupe nie tak samo jak niep atnik. Kupuje w Polsce tak samo
    > jak niep atnik. Kupuje za granic bez VAT np 19% ale musi go zaraz zap aci
    > w Polsce z WY SZ STAWK 23%. Jego koszty tak samo s powi kszone o VAT
    > naliczony. Gdzie tu sens i logika? Po co p aci wi cej i komplikowa ycie
    > deklaracjami?
    >
    > --
    > Jan Werbi ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

    Odpowiem jak ja to widzę.

    Ograniczę się może tylko do usług, a nie do towarów.

    Podatnik VAT czynny w kraju, który ma numer NIP europejski:
    - sprzedaż usług do krajów UE - wystawia fakturę ze stawką "np" - nie
    płaci podatku VAT należnego do US
    - sprzedaż usług do krajów spoza UE - wystawia fakturę ze stawką "np"
    - nie płaci podatku VAT należnego do US
    - import usług - nie płaci podatku VAT do US (wiem, że coś tam się
    księguje zarówno w ewidencji sprzedaży VAT jak i w ewidencji zakupów
    VAT - ale ostatecznie wychodzi na zero i podatku się nie płaci do US)

    Podatnik VAT zwolniony w kraju, który ma numer NIP europejski:
    - sprzedaż usług do krajów UE - wystawia rachunek - nie płaci podatku
    VAT należnego do US
    - sprzedaż usług do krajów spoza UE - wystawia rachunek - nie płaci
    podatku VAT należnego do US
    - import usług - i tutaj jest właśnie różnica - taki podatnik zapłaci
    podatek VAT do US - więc zgadzam się, że jest to minus przejścia na
    zwolnienie

    Ja też nie mam pewności czy prawidłowo rozumuje, więc - czy się mylę?

  • 10. Data: 2011-01-15 14:38:14
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (przeczytaj art. 113.13 uptu), ale jeśli nie masz nipu unijnego sprzedawca
    > doliczy jeszcze swój VAT. To tak w dużym uproszczeniu.

    Tylko usługę? Towary też?
    Jak nie będący płatnikami VAT naliczają ten podatek od zakupów? Muszą
    składać deklaracje?