  • 1. Data: 2016-04-17 14:20:04
    Temat: Realizacja usługi na przełomie roku
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Jak powinno być księgowane zrealizowanie usługi na przełomie roku
    (zasady ogólne, KPiR, VAT)? Przykładowo: podpisujemy w roku X umowę,
    dostajemy zaliczkę 30%. Od zaliczki odprowadzamy VAT. Realizacja się
    przeciąga. W roku X+1 dostajemy kolejną zaliczkę 30%, znów odprowadzamy
    VAT. Kwoty netto zaliczek nie są jeszcze przychodem (do czasu
    zakończenia realizacji umowy), ale czy na przełomie roku trzeba jeszcze
    coś zrobić z zaliczką z roku X - no nie wiem, np. ująć w remanencie ;-))

    Próbowałem sobie coś takiego zasymulować w Małej Księgowości RP, ale mam
    wrażenie, że się nie da. Przykładowo: zamówienie i zaliczka w 2015 nie
    przenoszą się do kolejnego roku. Dodanie kolejnej zaliczki w 2016 nie
    jest więc możliwe, bo zamówienia z 2015 (nawet nie zrealizowane) nie są
    widoczne w nowym roku. Zaliczka z 2015 zostaje więc "zapomniana", chyba
    że ktoś sobie o niej sam przypomni. Oczywiście można spróbować przepisać
    zamówienia/zaliczki do nowego roku, ale mogą pojawić się problemy z
    datami (nie będą przyjmowane daty zeszłoroczne w nowym roku). Ktoś
    próbował coś takiego robić przy użyciu w/w lub innego programu z
    pozytywnym skutkiem?

    Maciek

  • 2. Data: 2016-04-21 12:29:57
    Temat: Re: Realizacja usługi na przełomie roku
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-04-17 o 14:20, Maciek pisze:
    > Próbowałem sobie coś takiego zasymulować w Małej Księgowości RP, ale mam
    > wrażenie, że się nie da.
    Dobra - sam sobie odpowiem. Miałem jakąś starą MK jeszcze z płyty z RP i
    tam rzeczywiście nie dawało się dodać zaliczki otrzymanej w nowym roku
    (wszystko musiało być w bieżącym). W nowszej wersji już to zostało
    naprawione, więc nie ma tematu.
    Podsumowując: z zaliczkami nic się nie robi na przełomie roku. Księguje
    się je dopiero po wykonaniu usługi.

    Maciek