  • 1. Data: 2013-08-18 13:55:50
    Temat: Rodzinny przekaz działki budowlanej.
    Od: universis <u...@w...pl>

    Witam wszystkich. Niedługo dostanę od mojej ciotki / siostra mojej matki / - działkę
    budowlaną. Nie wiem na jakich zasadach mamy to zrobić tak żeby było dobrze z jednej
    strony i podatek od tej działki - powiedzmy umiarkowany. Na prawie się kompletnie nie
    znam. Proszę o pomoc w temacie.

  • 2. Data: 2013-08-18 17:05:46
    Temat: Re: Rodzinny przekaz działki budowlanej.
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    universis wrote:
> [...]
    > od tej działki - powiedzmy umiarkowany. Na prawie się
    > kompletnie nie znam. Proszę o pomoc w temacie.

    Najpierw darowzina z ciotki na matkę, a następie z matki na syna.
    Wtedy nie ma podatku od daroziwn. Może być nawet w jednym akcie
    notarialnym ujęte - dwie umowy darowizny.
    Wadą będzie to że Twoje rodzeństwo może doliczyć taką darowiznę
    do spadku po matce i zażądać zachowku od Ciebie albo też ta
    darowizna wyczerpie Tobie należny zachowek po matce.

  • 3. Data: 2013-08-18 17:06:42
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    universis wrote:
> [...]
    > od tej działki - powiedzmy umiarkowany. Na prawie się
    > kompletnie nie znam. Proszę o pomoc w temacie.

    Najpierw daroizna z ciotki na matkę, a następnie z matki na syna.
    Wtedy nie ma podatku od darowizn. Może być nawet w jednym akcie

  • 4. Data: 2013-08-18 19:50:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    poszukiwacz wrote:

    > Najpierw darowzina z ciotki na matkę, a następie z matki na syna.

    Nie działa. Przerabiane wiele razy.
    Podatek bedzie jak sie tylko US skapnie o co biega w podwojnej darowiznie.

    > Wtedy nie ma podatku od daroziwn. Może być nawet w jednym akcie
    > notarialnym ujęte - dwie umowy darowizny.

    ta jeszcze lepiej.
    Może od razu na poczatku aktu napisac ze intencją podwojnej darowizny
    jest chec ominiecia podatku.

  • 5. Data: 2013-08-18 19:52:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    universis wrote:
> [...]
    jednej strony i podatek od tej działki - powiedzmy umiarkowany. Na prawie się
    kompletnie nie znam. Proszę o pomoc w temacie.

    Iść do notariusza i sporządzic akt notarialny. I nie kombinowac z
    darowiznami bo sie przejedziesz.

    Policz podatek i zastanów się czy warto.
    Ile ta działka jest warta?

  • 6. Data: 2013-08-19 00:07:47
    Od: universis <u...@w...pl>

    [..]

    No tak w ogóle nie napisałem że ma być to darowizna, i tak w ogóle moja mama zginęła
    w wypadku komunikacyjnym. Nie wiem ile jest warta działka - jest w podwarszawski
    Nadarzynie -jakieś 650 m2
    [..]

  • 7. Data: 2013-08-19 01:59:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    universis wrote:
    > [..]
    >
    > No tak w ogóle nie napisałem że ma być to darowizna,

    to napisz co to ma być.

    możesz to dostać w darowiznie,
    możesz to ewentualnie kupic. nawet za złotówkę.
    tylko podatek bedzie od realnej wartości.
    to też jakies rozwiązanie.

    Nie wiem ile jest warta działka - jest w podwarszawski Nadarzynie
    -jakieś 650 m2
    > [..]

    ja też nie.

  • 8. Data: 2013-08-19 18:14:40
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    witek wrote:
    > Nie działa. Przerabiane wiele razy.
    > Podatek bedzie jak sie tylko US skapnie o co biega w podwojnej darowiznie.

    W mojej rodzinie było to "przerabiane" tylko jeden raz ale
    działa! Minęło już 5 lat więc mam pewność że urząd skarbowy nie
    zamierzał kwestionować "realności" darowizn pomimo tego że były w
    jednym akcie notarialnym. Nie widzę problemu w takim stosowaniu
    prawa.

  • 9. Data: 2013-08-19 18:38:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    poszukiwacz wrote:

    > W mojej rodzinie było to "przerabiane" tylko jeden raz ale działa!

    Nie działa. Po prostu ci sie udało.

    > Minęło już 5 lat więc mam pewność że urząd skarbowy nie zamierzał
    > kwestionować "realności" darowizn pomimo tego że były w jednym akcie
    > notarialnym. Nie widzę problemu w takim stosowaniu prawa.

    US problem widzi w samej definicji darowizny. I niestety ma rację.

  • 10. Data: 2013-08-20 10:25:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Aug 2013, poszukiwacz wrote:

> [...]
    > Minęło już 5 lat więc mam pewność że urząd skarbowy nie zamierzał
    > kwestionować "realności" darowizn pomimo tego że były w jednym

    Prawdopodobnie nikt tego nie sprawdził.
    Skarbówka przecież nie jest w stanie rzetelnie sprawdzić 100%
    składanych deklaracji, "niedasię".

    > Nie widzę problemu w takim stosowaniu prawa.

    Jest taki dowcip o ślepym koniu, który prawdę mówi :)

    Z definicji darowizny jest tak:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,6624
    ,20120428,darowizna.html
    +++
    Art. 888.
    § 1. Przez umowę darowizny darczyńca zobowišzuje się
    do bezpłatnego œwiadczenia
    na rzecz obdarowanego
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kosztem swego majštku.
    ---

    W orzecznictwie jest z kolei ustalone pojęcie "czynności pozornej",
    oparte o art.65 tegoż KC:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,6203
    ,20120428,przepisy-ogolne.html
    +++
    Art. 65.
    § 1. Oœwiadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagajš
    ze względu na okolicznoœci, w których złożone zostało, zasady
    współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron
    i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
    ---

    pzdr, Gotfryd