  • 1. Data: 2004-06-17 13:01:54
    Temat: UMOWY O DZIELO BEZ VAT.
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    Temat byl walkowany, ale chyba nie zostal rozwalkowany
    Jezeli w umowie zlecenia/o dzielo zapisze nastepujace punkty

    PRAWNE WIEZY CO DO WARUNKOW WYKONANIA UMOWY
    generalnie czego umowa bedzie dotyczyc
    WYNAGRODZENIA
    np ze za zlecenie zaplace 100 PLN
    ODPOWIEDZIALNOSCI
    za zle wykonane zlecenie zleceniobiorca zaplaci umowna kare zleceniodawcy w
    wysokosci 100 PLN

    To moge swobodnie przekraczac magiczna kwote 10 000 EUR takimi zleceniami
    bez VAT??
    Tylko czy nie sa to przyapdkiem cechy umowy o prace?
    Pozdrawiam i sorka za skroty myslowe.
    Adam

  • 2. Data: 2004-06-18 22:20:40
    Temat: Re: UMOWY O DZIELO BEZ VAT.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jun 2004, Adamski wrote:

    >+ Temat byl walkowany, ale chyba nie zostal rozwalkowany

    Nie był. Ale:

    [...]
> [...]
    >+ ODPOWIEDZIALNOSCI
    >+ za zle wykonane zlecenie zleceniobiorca zaplaci umowna kare zleceniodawcy w

    ...weź ty ustawę, poczytaj powoli i DOKŁADNIE że ustawa dla zwolnienia
    wymaga odpowiedzialności zlecenioDAWCY (DAWCY, nie BIORCY !) - a już
    będziesz wiedział dlaczego napędzaliśmy gigantyczne ilości elektronów
    rozważaniami nad tym odpowiedzialność WOBEC KOGO miał na myśli
    ustawodawca: wykonawcy czy klienta końcowego.... a może jeszcze kogoś
    innego...

    >+ Tylko czy nie sa to przyapdkiem cechy umowy o prace?

    Cechami umowy o pracę wedłu MOJEJ nalepszej wiedzy są:
    1. podległość słuzbowa ("praca pod nadzorem")
    2. miejsce wykonywania (z czego wynika iz telepraca jest zakazana,
    i mamy kolejną bzdurę prawną w imię "przymusowej ochrony praw
    pracowniczych")
    3. określenie czasu pracy ("w każdy wtorek od 8..16 oraz w pozostałe
    dni robocze oprócz soboty od 7..15")

    I SN też był w przeszłości tego zdania ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-06-18 22:36:04
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Adamski napisał(a) w wiadomości: ...
    >Jezeli w umowie zlecenia/o dzielo zapisze nastepujace punkty
    >
    >PRAWNE WIEZY CO DO WARUNKOW WYKONANIA UMOWY
    >generalnie czego umowa bedzie dotyczyc
    >WYNAGRODZENIA
    >np ze za zlecenie zaplace 100 PLN

    To i tak powinno być w umowach dotychczas podpisywanych.

    >ODPOWIEDZIALNOSCI
    >za zle wykonane zlecenie zleceniobiorca zaplaci umowna kare
    >zleceniodawcy w wysokosci 100 PLN

    W ustawie jest o "odpowiedzialności zleceniodawcy" a nie -biorcy,
    prawdopodobnie wobec osób trzecich (klientów), bo jeżeli wobec
    zleceniobiorcy to gorzej... bo może chodzić o odpowiedzialność za
    wypadki przy realizacji zlecenia (jak np. w umowie o pracę)

    >To moge swobodnie przekraczac magiczna kwote 10 000 EUR takimi >zleceniami
    >bez VAT??

    Od maja do końca roku to już tylko ok 6600 euro. Kwota była już
    gdzieś podana oficjalnie.

    >Tylko czy nie sa to przyapdkiem cechy umowy o prace?
    W umowie o pracę nie ma kar umownych - za ew. szkody można potrącić
    do równowartości 3 pensji i to odpowiednio rozłożone w czasie. Chyba,
    że coś zmieniono w KP.

    Ustawodawcy chodziło pewnie o to, aby VAT nie objął umów będących
    de facto przedłużeniem umowy o pracę z własnym pracodawcą - to
    pracodawca ew. dolicza VAT do towaru/usługi. No i aby VATowcy z DG
    nie omijali VATu biorąc umowy-zlecenia/o dzieło na to samo. Miało
    wyjść dobrze, wyszło jak zwykle...
    Czekam na odważnego, któremu US odpowie na podst. art 14. Ordynacji
    Podatkowej. A propos: w radio usłyszałem, że min. finansów zabiega o
    to, aby interpretacje US nie były wiążące i zastosowanie się do nich
    nie chroniło przed karami.
    --
    Arek