  • 1. Data: 2005-12-24 03:49:02
    Temat: Ulepszenie? Nie wiem jak ugryźć wymianę komputerów
    Od: Daniel Wieszczycki <d...@N...pl>

    Witam przedświątecznie, a raczej już wiglijnie :)

    Zrodził mi się oto taki problem.
    Dla przypomnienia - DG, VAT, KPiR.

    Mam w EŚT dwa zestawy komputerowe. Cena zakupu zestawów <3500, ale
    wprowadziłem. W zeszłym roku dokupiłem "na wymianę za stare" nowe monitory
    do obydwu zestawów. Był to więc remont. Monitory "poszły" bezpośrednio w
    koszty. Chyba (tak jak teraz czytam posty Godfryda) zrobiłem błąd i nie
    wpisałem tych monitorów do RW, ale to inna sprawa.
    No i teraz przechodzę do sedna. Komputery są stare i w zasadzie do niczego
    się nie nadają - jeden chłodzę wiatrakiem stacjonarnym, gdyby się ktos
    pytał o sens wymiany na nowe :)

    Mam zamiar zakupić nowe jednostki - jedną >3500 drugą <3500.
    Co teraz zrobić? Jak to potraktować - jako nowe zestawy?
    A stare "zniszczyć" protokołem lub sprzedać? Co w taki razie z monitorami,
    bo one będą używane z nowymi zestawami...

    Ale to jeszcze nie koniec - systemy operacyjne OEM kupione z myszami, razem
    z tymi myszami przełożę do nowych komputerów - co z tym?

    Nie miałem kłopotów przed Świętami, to się za ulepszanie komputerów
    zabrałem... Jak ktoś jeszcze zagląda do kompa zamiast siedzieć z rodziną i
    świętować, to czekam :)

    Spokojnych i Wesołych Świąt, i żeby US trzymały się od naszych działalności
    jak najdalej :)

    --
    Daniel Wieszczycki
    DataSec Consulting - www.datasec.pl

  • 2. Data: 2005-12-24 05:38:08
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Daniel Wieszczycki wrote:
    > Ale to jeszcze nie koniec - systemy operacyjne OEM kupione z myszami, razem
    > z tymi myszami przełożę do nowych komputerów - co z tym?

    Teoretycznie raz zainstalowany OEM nie można przenosić na inny komputer,
    nieważne z czym się toto kupiło. Więc windowsy sprzedaj ze starymi
    komputerami, bo tylko tam będą zgodnie z licencją

  • 3. Data: 2005-12-24 08:06:40
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Teoretycznie raz zainstalowany OEM nie można przenosić na inny komputer,

    A co to jest komputer?
    Wymiana dysku, płyty czy obudowy powoduje utratę licencji?

  • 4. Data: 2005-12-24 08:41:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Dec 2005, Daniel Wieszczycki wrote:

    > A stare "zniszczyć" protokołem lub sprzedać? Co w taki razie z monitorami,
    > bo one będą używane z nowymi zestawami...

    ...tak kombinuję że "odłączenie" (ustawowe, w rozumieniu WP ST) mogłoby
    mieć zastosowanie - czyż nie ? I tam zapisano co zrobić jak się taką
    "odłączoną" część "przyłącza" do nowego ST :)
    art.22g.20 i .21...

    > Ale to jeszcze nie koniec - systemy operacyjne OEM kupione z myszami, razem
    > z tymi myszami przełożę do nowych komputerów - co z tym?

    Nie masz prostszych pytań ? ;)
    Do OEM do jednolicie jest niejednolite stanowisko :) włącznie z owym
    stanowiskiem US każącym je uznać za część ST (przyznam że nadal nie
    rozumiem dlaczego system OEM ma być częścią ST "komputer" a nie
    na odwrót - "komputer" częścią WNiP pt. "system operacyjny",
    w końcu programom i użytkownikowi działający OS jest niezbędny
    a nie dodatek w postaci działającego kompa ;)).

    BTW: z tymi myszami to nie wiem czy jest dobrze. Rozumiem
    że chodzi o OS Microsoftu ? - oni chyba uznają że OEM staje
    się częscią tego kompa do którego pierwszy raz dołączono mysz.
    To znaczy uznawali - bo teraz wprost przyjęli zasadę że OEM
    może kupić end user, ale w roli producenta - który przyłączy
    na trwale daną sztukę OEM do konkretnego kompa.
    Bez możliwości "przeniesienia".
    No ale ja się nie znam :) i nie twierdzę że M$ ma rację pod
    względem prawnym.

    > Nie miałem kłopotów przed Świętami, to się za ulepszanie komputerów
    > zabrałem...

    ...he, he :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-12-24 08:47:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Dec 2005, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał

    > A co to jest komputer?
    > Wymiana dysku, płyty

    ...niewątpliwie wymiana na *taki sam model* będzie "remontem" ;) i nie
    spowoduje. Natomiast w razie zamiany na coś innego zdaje się że
    Microsoft (dla przykładu) takie stanowisko przyjął.
    Czyjąś opinię że jak się nawrzeszczy to zaakceptują wymianę
    również np. płyty głównej już gdzieś widziałem :) (owszem,
    to jest sprawdzalne on-line - wystarczy korzystać z WindowsUpdate
    które odmówi automatycznej aktywacji kompa z XP w którym dokonano
    "dużych" zmian !)

    > czy obudowy powoduje utratę licencji?

    Hm... masz namyśli bezpowrotną (w założeniu) utratę nalepki
    wskutek pozostania na obudowie ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-12-24 10:17:20
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Cavallino wrote:

    > A co to jest komputer?
    > Wymiana dysku, płyty czy obudowy powoduje utratę licencji?

    Akurat w tym przypadku nie ma problemu, bo wszystko jest nowe.

  • 7. Data: 2005-12-24 10:34:15
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > ...niewątpliwie wymiana na *taki sam model* będzie "remontem" ;) i nie
    > spowoduje. Natomiast w razie zamiany na coś innego zdaje się że
    > Microsoft (dla przykładu) takie stanowisko przyjął.

    Znaczy że przy padzie dysku i niemożliwości zastąpienia go analogicznym masz
    Windowsa od nowa kupować?
    Ciekawe czy przed którymkolwiek sądem by to wygrali..

    > Hm... masz namyśli bezpowrotną (w założeniu) utratę nalepki
    > wskutek pozostania na obudowie ?

    Nie, bo nalepka nie jest niezbędna.
    Raczej utratę (zdaniem MS) prawa do korzystania z tego Windowsa po wymianie
    czegoś tam.

  • 8. Data: 2005-12-24 10:34:47
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Akurat w tym przypadku nie ma problemu, bo wszystko jest nowe.

    Moje pytanie zmierzało do ustalenia jak to zrobić, żeby było nowe a
    formalnie pozostało stare.;-)

  • 9. Data: 2005-12-24 11:44:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Dec 2005, Cavallino wrote:

    > Znaczy że przy padzie dysku i niemożliwości zastąpienia go analogicznym masz
    > Windowsa od nowa kupować?

    Faktyczne ograniczenia związane z aktywacją pozwalając zmienić
    dysk - nie pamiętam ile razy.
    To co M$ twierdził... zmieniało się w czasie :]

    > Ciekawe czy przed którymkolwiek sądem by to wygrali..

    To jest osobna sprawa: pierwszy problem to "problem lepszego
    adwokata", a drugi to czy w takim razie *w ogóle* OEM ma
    sens jako licencja.
    Dyskusji sporo było na .prawo, kilka lat temu sam się wmieszałem ;),
    pamiętam iż w Niemczech M$ przegrał przed sądem sprawę w której
    zarzucił użytkownikowi nielegalne korzystanie z OEMa (a podobnoż
    sytuacja prawna w .pl jakoś drastycznie się nie różni).
    Jeśli chodzi o mnie to owszem - uważam iż zapisy o "egzemplarzu"
    w ustawie przeczytać umiem :) i wniosek byłby taki iż jedyna rzecz
    czym "OEM" różni się od "normalnej" licencji to... brak supportu.

    Czy ktoś w .pl taką sprawę wygrał (albo przegrał) - nie wiem.
    Jest wysoce prawdopodobne iż firmy bazujące na "własnych warunkach
    licencjonowania" faktycznie zastraszają tych użytkowników których
    można zastraszyć, a jeśli ktoś naprawdę gotów jest iść "na noże"
    to odstępują (aby nie zaryzykować przegrania) - ale tego też nie
    wiem.
    Brak wyroków wskazywałby na to że może tak się dziać - oczywiście
    pomijając wyroki w przypadkach kiedy ktoś nie miał ŻADNEJ licencji.
    I AFAIK to nie Microsoft narzuca najostrzejsze warunki, ktoś
    wspominał że Borland *w ogóle* zabrania odsprzedaży swojego
    programu (kupiłeś to się męcz, sprzedać ci nie wolno).
    A to już w ogóle gryzie się z przepisem stanowiącym iż poza
    zakazem najmu/dzierżawy/użyczenia ograniczeń na "obrót egzem-
    plarzem" ograniczeń kłaść nie wolno.

    No i zarzut co do "plakietkologii" (wszelkich hologramów, domagania
    się f-r zakupu itp) też jest taki sobie: czy z faktu iż takie
    wymagania firma "X" prezentuje na szkoleniu dla policjantów wynika
    iż ona są obowiązującym prawem ?
    Dla mnie to nic a nic jasne nie jest ;>

    [...obudowa...]

    > Nie, bo nalepka nie jest niezbędna.

    Ja tam nie mam zamiaru się sprzeciwiać :>
    To też zdaje sie było "zdaniem M$").

    > Raczej utratę (zdaniem MS) prawa do korzystania z tego Windowsa po wymianie
    > czegoś tam.

    Owo zdanie obejmowało AFAIK listę rzeczy stanowiących "niezbędną
    część komputera", myszkę pamiętam :> ale obudowy... chyba nie!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-12-24 11:46:16