  • 1. Data: 2007-07-11 05:48:12
    Temat: Umowa o dzielo a VAT
    Od: a...@o...fuw.edu.pl

    Witam

    Prosze o lopatologiczne wytlumaczenie laikowi kilku kwestii zwiazanych
    z VAT-em. Przegladalem gugla i grupy i znalezione informacje nie
    odnosily sie wprost do mojego problemu. Przepraszam jesli bedzie zbyt
    dlugo, ale wole uniknac niedomowien.
    Swiadcze uslugi pewnej firmie (nazwijmy ja A) na podstawie umowy o
    dzielo (nie mam DG w znaczeniu ustawy o DG, nie jestem zarejestrowanym
    VAT-owcem). W wolnych chwilach moge swiadczyc uslugi (sporadycznie)
    jeszcze innej firmie (niech sie nazywa B). Firma B chce, zebym
    wystawial im FV. Teoretycznie nie byloby z tym problemu, bo jak sie
    dowiedzialem moge zarejestrowac sie jako platnik VAT bez "DG w
    znaczeniu DG". Ze wzgledu na wartosc uslug nie przekroczylbym 10.000
    euro rocznie, wiec moglbym byc zwolniony z bycia "czynnym" VAT-owcem.
    I teraz moje pytania:
    - Czy oplaca mi sie zwolnienie z VAT, czy lepiej "na upartego" go
    oplacac ? Nie jest dla mnie priorytetem prostota rozwiazania, bardziej
    interesuje mnie zawartosc kieszeni.
    - Czy po przejsciu na VAT zmieni sie cos w rozliczeniach z firma A ?
    Ile moge na tym stracic/zyskac ?
    - Podobno bedac platnikiem VAT mozna odliczac VAT od zakupow
    zwiazanych bezposrednio z wykonywana "DG w znaczeniu VAT". Na czym to
    polega w praktyce i czy jest to rozwiazanie godne uwagi ze wzgledow
    finansowych ?
    - Na jakiej zasadzie powinienem swiadczyc uslugi firmie B ? Umowa o
    dzielo ? Jakis inny rodzaj umowy ? Domyslam sie, ze dla B rozliczanie
    sie z VAT-owcem jest bardziej atrakcyjne od rozliczen z nie-VAT-owcem.
    Wiec chyba umowa o dzielo odpada, bo gdyby kombinacja UoD+FV byla
    korzystna dla zleceniodawcy, to w takim wypadku dla firmy A tez byloby
    korzystne zadanie ode mnie FV.

    Pozdrawiam

    Artur

  • 2. Data: 2007-07-11 06:23:36
    Temat: Re: Umowa o dzielo a VAT
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 11-07-2007 o 07:48:12 <a...@o...fuw.edu.pl> napisał:

    > - Czy oplaca mi sie zwolnienie z VAT, czy lepiej "na upartego" go
    > oplacac ? Nie jest dla mnie priorytetem prostota rozwiazania, bardziej
    > interesuje mnie zawartosc kieszeni.

    To zależy. jeśli dla firmy A i B nie będzie problemem że do dotychczasowej
    ceny swojej usługi dodasz 22% VAT to VAT ci się opłaca (zarabiasz tyle
    samo co
    do tej pory a zyskujesz zwrot naliczonego VAT od swoich wydatków).
    Jeśli natomiast miałbyś zachować dotychczasową cenę końcową, to będziesz
    zarabiał mniej o ten 22% VAT wpłacony do US czyli nie opłaca się.

    Piotr

  • 3. Data: 2007-07-11 08:14:41
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2007 o 07:48:12 <a...@o...fuw.edu.pl> napisał(a):

> [...]
    > znaczeniu DG". Ze wzgledu na wartosc uslug nie przekroczylbym 10.000
    > euro rocznie, wiec moglbym byc zwolniony z bycia "czynnym" VAT-owcem.

    Uściślijmy - zwolniony jesteś defaultowo już teraz jesteś zwolniony
    podmiotowo z opłacania VATu(chyba że świadczysz np. usługi rzeczoznawcze,
    wtedy jesteś czynnym vatwcem tylko jeszcze o tym nie wiesz).
    Jeśli się chcesz zarejestrować, to znaczy że chcesz zrezugnować ze
    zwolnienia
    podmiotowego(bo nie podejrzewam że się chcesz zarejestrować jako zwolniony
    - a jest taka możliwość dla masochistów którzy chcą mieć papierek :) )

> [...]
    > zwiazanych bezposrednio z wykonywana "DG w znaczeniu VAT". Na czym to
    > polega w praktyce i czy jest to rozwiazanie godne uwagi ze wzgledow

    To jest jedyny wariant w którym zyskujesz, jeśli nie masz za dużo
    VATu w zakupach ściśle powiązanych z wykonywanymi dziełami,
    bądź jeśli te umowy o dzieło to przykrywka dla czegoś innego,
    to nic nie odliczysz i stracisz tylko czas i nerwy na papiery i kontrole.

    > - Na jakiej zasadzie powinienem swiadczyc uslugi firmie B ? Umowa o
    > dzielo ? Jakis inny rodzaj umowy ? Domyslam sie, ze dla B rozliczanie
    > sie z VAT-owcem jest bardziej atrakcyjne od rozliczen z nie-VAT-owcem.

    Dla VATowca nie ma znaczenia czy kupuje na fakture VAT czy nie - co
    najwyżej
    na fakturę VAT będzie mu niewygodnie, bo zapłaci podatek, nie będzie miał
    od czego odliczyć i udzieli fiskusowi nieoprocentowanego kredytu.
    Także bycie VATowcem jest korzystne tylko wtedy, jeśli możesz
    odliczyć VAT z zakupów.

    > Wiec chyba umowa o dzielo odpada, bo gdyby kombinacja UoD+FV byla
    > korzystna dla zleceniodawcy, to w takim wypadku dla firmy A tez byloby
    > korzystne zadanie ode mnie FV.

    Jeśli nie masz zakupów z których mógłbyś odliczyć VAT,
    to nie masz co myśleć o rezygnacji ze zwolnienia.

  • 4. Data: 2007-07-11 17:59:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jul 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    > podmiotowego(bo nie podejrzewam że się chcesz zarejestrować jako zwolniony
    > - a jest taka możliwość dla masochistów którzy chcą mieć papierek :) )

    Hm...
    A co powiesz na protest, mój konkretnie, podnoszący taką sprawę że
    umowy wykonywane osobiście z mocy przepisu kwalifikować się mogą
    pod niepodleganie pod VAT?
    Sprawa wygląda tak:
    - jak mamy DG w rozumieniu DG :) i ustawy o PDoOD, to wszyscy mamy
    jasność w sprawie VATu i jest jak piszesz
    ...ALE...
    - jeśli jakiś dochód z mocy przepisów o PDoOD jest przychodem uzyskiwanym
    osobiście, to bo długich bojach że oVATowywanie umów osobistych jest
    absurdem, zmieniono zapisy ustawy o VAT tak, że jak ktoś nie ponosi
    "odpowiedzialności wobec osób trzecich", to wylatuje z podlegania
    pod VAT.
    Art.15.1.3 (ustawy o VAT)

    Jak dla mnie, nie jest oczywiste czy w dzisiejszym stanie prawnym nie
    jest czasem tak, że o ile w 2004 USy mogły się czepiać i żądać
    opodatkowaniem VAT, to dziś nie będą miały okazji do "wywalania
    z VAT".
    Tak źle i tak niedobrze.
    Przepis do kitu, zgoda.
    Sygnalizuję z mojej strony, że "widzę problem": nie bardzo można
    swobodnie powiedzieć, że "umowa o dzieło jest oVATowana bo
    tak chcę".
    Idzie o tzw. "ustalanie stanu faktycznego" :)

    Zaznaczam: idzie o *niepodleganie pod VAT*, a nie o zwolnienie z VAT!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-07-11 18:50:36
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2007 o 19:59:34 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Zaznaczam: idzie o *niepodleganie pod VAT*, a nie o zwolnienie z VAT!

    No to rozwiązanie jest proste - co szkodzi prowadzić sobie na boku
    ewidencję sprzedaży
    na wszelki wypadek - jeśli nie podlega to ma spokój, jeśli podlega
    to ma ewidencję :)

  • 6. Data: 2007-07-11 19:28:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jul 2007, t...@o...pl wrote:

    > No to rozwiązanie jest proste - co szkodzi prowadzić sobie na boku ewidencję
    > sprzedaży
    > na wszelki wypadek - jeśli nie podlega to ma spokój, jeśli podlega
    > to ma ewidencję :)

    Co racja to racja :), ale raczej protestowałem przeciw sugestii, że
    *jak chce* to może się opodatkować.
    A tu już tak dobrze nie wygląda - bo jak korzysta ze zwolnienia, to
    owszem, można zrezygnować.
    Ale jak się nie podlega, to żadnej swobody nie ma :(

    Moim zdaniem, jak najbardziej uzasadniony byłby przepis, który by
    określał że "przy wykonywaniu umów osobistych na potrzeby *czynnego
    podatnika VAT* *wykonawca może* wybrać podleganie pod VAT"
    W sumie dla budżetu żadna różnica, jeśli chodzi o opodatkowanie
    zarobków (i innych zwolnionych kosztów)!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-07-11 20:43:22
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2007 o 21:28:07 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > W sumie dla budżetu żadna różnica, jeśli chodzi o opodatkowanie
    > zarobków (i innych zwolnionych kosztów)!

    To tak jak z tym art. 88 ust 3a pkt 2 (bodajże) ustawy o vat - jeśli
    na fakturze zostanie wykazany VAT od dostawy zwolnionej, to nabywca
    może odliczyć pod warunkiem że sprzedawca zapłacił - i wszyscy są
    zadowoleni.

    Niestety planowana nowelizacja ma nam to zabrać...

  • 8. Data: 2007-07-12 05:36:27
    Od: a...@o...fuw.edu.pl

    On 11 Lip, 19:59, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > - je li jaki dochód z mocy przepisów o PDoOD jest przychodem uzyskiwanym
    > osobi cie, to bo d ugich bojach e oVATowywanie umów osobistych jest
    > absurdem, zmieniono zapisy ustawy o VAT tak, e jak kto nie ponosi
    > "odpowiedzialno ci wobec osób trzecich", to wylatuje z podlegania
    > pod VAT.
    > Art.15.1.3 (ustawy o VAT)

    No OK. Zgoda.
    Problem jest tego typu, ze firma B chce, zebym im wystawial FV. A to
    moge zrobic
    tylko jako podatnik VAT.
    Co wtedy ? Zakladanie DG mija sie z celem, bo ZUS zezre znaczna czesc
    dochodu.
    Od strony prawnej AFAIK nie *musialbym* rejestrowac DG, a skoro bym
    nie musial
    - to bym nie chcial z powodu j.w. Czy rozwiazaloby sprawe takie
    skonstruowanie
    umowy (jakiej ? o dzielo ? jakiejs innej ?), ze ja ponosze
    odpowiedzialnosc wobec
    "osob trzecich" ?

  • 9. Data: 2007-07-12 07:28:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 11 Jul 2007 22:43:22 +0200, t...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > zadowoleni.
    >
    > Niestety planowana nowelizacja ma nam to zabrać...

    Dwa tygodnie temu było w Rzeczypospolitej. To "zabranie" wynika z wyroków
    ETS, który uznał, że w takim wypadku prawa do odliczenia nie ma.

  • 10. Data: 2007-07-12 07:33:52

    Dnia 12-07-2007 o 09:28:01 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    napisał(a):

    > Dwa tygodnie temu było w Rzeczypospolitej. To "zabranie" wynika z wyroków
    > ETS, który uznał, że w takim wypadku prawa do odliczenia nie ma.

    Wiem, tylko po co słuchać eurosojuza w niekorzystnych sprawach