  • 1. Data: 2011-06-02 15:28:18
    Temat: Umowa zlecenie bez wynagrodzenia
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, zamierzam rozpocząć
    działalność, do której prowadzenia są wymagane dwie osoby, w tym jedna może
    być na umowę-zlecenie. Mam kolegę, który chętnie by mi pomagał nieodpłatniei
    właśnie z nim chciałbym taką umowę podpisać.
    Czy po podpisaniu takiej umowy któraś ze stron będzie musiała coś płacić do
    US lub ZUS ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2011-06-03 18:38:16
    Temat: Re: Umowa zlecenie bez wynagrodzenia
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Z jednej strony nie ma przeszkód, aby umowa zlecenia była nieodpłatna
    > (KC zezwala, wprost).
    > Z drugiej, art.11 nie odwołuje się do "legalności" (prawnej
    > prawidłowości) lub jej braku, lecz do korzyści w porównaniu
    > ze świadczeniem odpłatnym.
    > Wychodzi, że w takim przypadku:
    > - zleceniodawca ma "nieodpłatny przychód" (jednak)
    > - trzeba sprawdzić słowo w słowo od czego zależy ZUS i zdrowotne...
    > (czy od wysokości wynagrodzenia, czy od wartości świadczenia)

    Czyli bezpieczniej ustalić jakąś symboliczną kwotę, chociażby 20 zł na
    miesiąc ?
    W takim przypadku pewnie zleceniobiorca musiałby sobie doliczyć ten dochód
    przy składaniu PIT-u a co ze zleceniodawcą - musi coś opłacać ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 3. Data: 2011-06-03 21:12:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jun 2011, Marek wrote:

> [...]
    [...]
    > Czyli bezpieczniej ustalić jakąś symboliczną kwotę, chociażby 20 zł na
    > miesiąc ?

    Przeczytaj ten art.11 PDoOF. Z naciskiem na słowo "częściowo".
    Z drugiej strony, sprawa wysokości wynagrodzenia rzeczywiscie jest
    sprawą umowną :)
    Niestety, trzeba wybrać :]

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-06-04 23:28:10
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Marek" <brak@email_no_spam> napisał w wiadomości

> [...]
    > W takim przypadku pewnie zleceniobiorca musiałby sobie doliczyć ten dochód
    > przy składaniu PIT-u a co ze zleceniodawcą - musi coś opłacać ?

    Nie musialby - do 200 jest ryczalt.
    Ty bys musial po perrwsze odprowadzac ryczalt od takiej umowy

    Po drugie musisz zarejestrowac taka osobe w ZUSie do odpowiednich
    ubezpieczen.

    Napisz cos wiecej, czy kolega ma ukoczone 26 lat, czy si euczy, czy pracuje
    gdzies.
    Ty czy jstes na zasadach ogolnych, czy masz ryczalt?

    W pewnych przyopadkach bowiem kalkuluje sie taka umowe podpisac - im na
    wyzsza kwote, tym bardziej sie oplaca ;)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-06-05 14:15:52
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Marek" <brak@email_no_spam> napisał w wiadomości

    Generalnie, gdy jestes na ryczalcie badz karcie - umowa na zadna niezerowa
    kwote Ci si eneie oplaci.

    Gdy jestes na zasadach ogolnych, to:
    - gdy kolega ma do 26 lat i sie uczy w szkole lub studiuje, to umowa na
    kazda kwote powyzwej 200 zl (nie bierzemy pod uwage astronomicznych kwot
    skutkujacych zaliczeniem Twego kolego do gornego progu) Wam sie oplaca, bo

    przykladowo umowa na 1000 zl - od jesli umowy nie ma, to placicie (Ty
    placisz) 180 lub 190 (liniowy) podatku od tego zarobionego 1000, jesli umowa
    jest to "placicie" (Ty placisz za kolege jako jego platnik 144 zl) - czyli
    na dziendobry zostaje Wam 36 lub 46 zl.
    Jesli kolega nei ma innych dochodow, te 1444 odzyskuje za rok w zeznaniu
    rocznym

    - gdy kolega pracuje na etacie na co najmniej minimalna krajowa, liub na
    innej w pelni ozusowanej umowie zlecenie:
    od umowy na 1000 zl, placicie (Ty za kolege jako platnik) 90 zl zdrowotnego
    + 67 zl podatku: 29 lub 39 zl na dzien dobry w kieszeni a 67 do zwrotu.

    W innym przypadku, gdy umowe trzeba calkiem uZUSowac to sie nei oplaca,
    chyba, ze kolega "chorowity" i po 3 miesiacach stan jego zdrowia znacznie
    sie pogorszy :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2011-06-05 14:17:52
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

[...]

    przykladowo umowa na 1000 zl - jesli umowy nie ma, to placicie (Ty
    placisz) 180 lub 190 (liniowy) podatku od tego zarobionego 1000, jesli umowa
    jest to "placicie" (Ty placisz za kolege jako jego platnik 144 zl) - czyli
    na dziendobry zostaje Wam 36 lub 46 zl.
    Jesli kolega nei ma innych dochodow, te 144 odzyskuje za rok w zeznaniu
    rocznym

    - gdy kolega pracuje na etacie na co najmniej minimalna krajowa, lub na

  • 7. Data: 2011-06-06 09:57:24
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...pl> napisał

    > Nie musialby - do 200 jest ryczalt.
    > Ty bys musial po perrwsze odprowadzac ryczalt od takiej umowy
    >
    > Po drugie musisz zarejestrowac taka osobe w ZUSie do odpowiednich
    > ubezpieczen.

    Dziękuję za konkretne odpowiedzi.
    Chciałbym wkrótce sprzedać i serwisować kasy fiskalne, jednak abym mógł to
    robić autoryzację musi przejść conajmniej dwóch pracowników firmy.
    Jako, że moja firma jest jednoosobowa, dystrybutor podsunął mi pomysł na
    podstawie innych firm, aby zatrudnić kogoś na umowę-zlecenie.
    Mam kolegę, który chętnie by mi pomógł i to nieodpłatnie (ja pomagam mu w
    innej branży), choć generalnie może się tak zdarzyć, że przez rok nie
    musiałby wykonywac żadnej pracy, gdyż nie przewiduję wielkiego ruchu i
    wszystko ogarnąłbym sam.
    Dlatego szukam rozwiązania, w którym nie musiałbym opłacać żadnych składek
    bo po prostu mi się to nie opłaci.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 8. Data: 2011-06-06 13:03:24
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Dlatego szukam rozwiązania, w którym nie musiałbym opłacać żadnych składek
    > bo po prostu mi się to nie opłaci.

    Na ryczalcie jestes? Bo jak zasady ogolne to sie to wlasnei oplaci - nie
    namawiam to szwindli podatkowych :) - ale w razie czego duuuuuuuzo
    bezpieczniej i "bezproblemowiej" wyglada umowa za kase niz za friko. A ze w
    wielu przypadkach i podatkowo sie oplaca umowa to tym bardziej radzilbym sie
    zastanowic nad taka opcja.
    Skoro pomagasz koledze w jakiejs tam branzy, to znaczy ze on tez ma DG -
    wiec ozusowany jest, czyli spoleczne skladki od zlecenia Ci nie groza.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2011-06-06 13:13:30
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

> [...]

    > Skoro pomagasz koledze w jakiejs tam branzy, to znaczy ze on tez ma DG -
    > wiec ozusowany jest, czyli spoleczne skladki od zlecenia Ci nie groza.

    Rozliczam się na zasadach ogólnych, a kolega niestety nie prowadzi żadnej
    działalności, ma 25 lat i jest zatrudniony na umowę o pracę.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 10. Data: 2011-06-06 13:22:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Rozliczam się na zasadach ogólnych, a kolega niestety nie prowadzi żadnej
    > działalności, ma 25 lat i jest zatrudniony na umowę o pracę.

    No to jak zarabia nie mniej niz najnizsza krajowa to placisz tylko zdrowotne
    i generalnie "Wam" sie umowa za kase oplaci ;)
    To groszowe sprawy - ale sie bardziej oplaci - i w razie czego mniej
    zdecydowanie mniej to podejrzanie wyglada.
    Po prostu Panstwo sie bardziej ucieszy z tych 157 zl za kolege niz ze 180
    (lub 190 jesli masz "liniowke) od Ciebie :)

    Pozdrawiam
    SDD