  • 11. Data: 2011-06-06 15:30:30
    Temat: Re: Umowa zlecenie bez wynagrodzenia
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...pl> napisał

    > No to jak zarabia nie mniej niz najnizsza krajowa to placisz tylko
    > zdrowotne i generalnie "Wam" sie umowa za kase oplaci ;)
    > To groszowe sprawy - ale sie bardziej oplaci - i w razie czego mniej
    > zdecydowanie mniej to podejrzanie wyglada.
    > Po prostu Panstwo sie bardziej ucieszy z tych 157 zl za kolege niz ze 180
    > (lub 190 jesli masz "liniowke) od Ciebie :)

    Jeszcze raz dziękuję za konkretną pomoc, ale teraz nasunął mi się jeszcze
    inny pomysł. Niestety jestem zielony w tej kwestii, więc pytania mogą
    wydawać się dziwne.
    Powiedzmy, że zatrudniłbym siostrę (zarabia powyżej najniższej) na
    umowę-zlecenie za kwotę powiedzmy 1000 zł brutto miesięcznie.
    Rzomumiem, że tą wypłatę mógłbym wciągac w koszty prowadzenia własnej
    działalności i płaciłbym zdrowotne za siostrę.
    Jak powinienem to rozliczać z ZUS a jakie obowiązki rozliczania przypadną
    siostrze ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 12. Data: 2011-06-06 15:58:30
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > działalności i płaciłbym zdrowotne za siostrę.
    > Jak powinienem to rozliczać z ZUS a jakie obowiązki rozliczania przypadną

    Siostra zamieszkuje we wspolnym gospodarstwie? - jesli nie, to luz

    Rejestrujesz siostre po podpisaniu umowy zlecenia w ciagu 7 dni na ZUS-ZZA
    - w ten psosob awansujesz do grona platnikow rozliczajacych wiecej niz tylko
    siebie, a zatem w kolejnym miesiacu do 15 skladasz deklaracje DRA + raporty
    imienne - za Ciebie (jesli masz pelny ZUS: ZUS-RCA i za siostre ZUS-RZA)
    za siostre wplacasz do 15 dnia miesiaca lacznie ze swoim zdrowotnym 90 zl
    jej zdrowotnego a do 20. wplacasz 67 podatku za nia.

    - i tak co miesiac. U siebie 1000 zl wpisujesz w stosowna kolumne KPiR.

    Siostre nic to nei interesuje, formalnosci zadnych (poza podpisaniem sie na
    ZUS-ZZA i wystawianiem rachunkow) nie zalatwia.

    Jak zakonzycie zlecenie - wyrejestrowujesz siostree na ZUS-ZWUA - poczawszy
    od meisiaca nastepujacego po oplaceniu ostatniej skladki za zleceniobiorce,
    jesli znow zostales jedynym ubezpieczonym, ZUS placisz i deklaracje skladasz
    ponownie do 10. kazdego meisiaca :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 13. Data: 2011-06-06 16:06:25
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Marek" <brak@email_no_spam> napisał w wiadomości
    najniższej) na

    > Jak powinienem to rozliczać z ZUS a jakie obowiązki rozliczania przypadną
    > siostrze ?

    No i do 31 stycznia do US zlozysz PIT-4R z wykazanymi zaliczkami pobranymi
    za zleceniobiorce,
    Do 28 lutego: PIT-11 siostrze i jej US-owi - na PIT 11 wyszczegolniasz
    przychod, koszty, zaplacone zaliczki i skladki zdrowotne w wysokosci 7,75%
    podstawy

    Pozdrawiam
    SDD

  • 14. Data: 2011-06-06 16:07:28
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > siostrze ?

    No i do 31 stycznia do US zlozysz PIT-4R z wykazanymi zaliczkami pobranymi
    Do 29 lutego: PIT-11 siostrze i jej US-owi - na PIT 11 wyszczegolniasz

  • 15. Data: 2011-06-07 08:33:02
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Mon, 6 Jun 2011 17:58:30 +0200, SDD napisał(a):

    > Siostra zamieszkuje we wspolnym gospodarstwie? - jesli nie, to luz

    Samo zamieszkiwanie nie wystarcza do wyczerpania definicji "pozostaje we
    wspólnym gospodarstwie domowym". Oczywiście siostra MOŻE mieszkać w jednym
    mieszkaniu z Markiem i nie być "osoba współpracującą".
    Wystarczy że prowadzić będzie ODDZIELNE gospodarstwo domowe :)
    W tej sprawie wypowiedział się Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do wyroku z
    dnia 2 lutego 1996 r., sygn. akt II URN 56/95

    Dlatego kluczowym jest w pierwszej kolejności odpowiedzenie sobie na
    pytanie czy sistra "będzie osobą współpracującą" czy nie będzie.

  • 16. Data: 2011-06-07 09:07:53
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-06-07 10:33, Kamil wrote:
> [...]
    > W tej sprawie wypowiedział się Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do wyroku z
    > dnia 2 lutego 1996 r., sygn. akt II URN 56/95

    Są też bardziej aktualne wyroki - na przykład II UK 134/8.

    Uzasadnienie dostępne choćby tu:
    Click --> http://static.e-prawnik.pl/pdf/orzeczenia/3_II_UK_08
    _134.pdf

    Piotrek

  • 17. Data: 2011-06-07 10:00:31
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Kamil" <a...@a...com> napisał w wiadomości
    > Dnia Mon, 6 Jun 2011 17:58:30 +0200, SDD napisał(a):

    > Dlatego kluczowym jest w pierwszej kolejności odpowiedzenie sobie na
    > pytanie czy sistra "będzie osobą współpracującą" czy nie będzie.

    No tak, gdybym tak napisal, to majacy zerowe pojecie o zawieraniu umow
    zlecen i US-owo ZUS-owej papierkologii, Marek na pewno wiedzialbym o co
    chodzi.
    Byc moze siostra jest "juz duza" i nie zamieszkuje, a moze to Marek nie
    zameiszkuje i bez wnikania w ZUS-owe zawilosci stwierdzamy istnienei
    pozytywnej przeslanki zawarcia UZ z siostra :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 18. Data: 2011-06-07 10:05:39
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości

    > Są też bardziej aktualne wyroki - na przykład II UK 134/8.

    I moze nawet beda kolejne i rownie korzystne dla ubezpieczonych. I wlasnie
    dlatego, jesli ktos nie chce sie z ZUSem bujac po wszystkich instancjach (bo
    np. ma duzo pracy w DG i nie ma na to czasu), musi uwazac na zatrudnianie
    osoby zamieszkujacej pod tym samym adresem :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 19. Data: 2011-06-07 10:56:09
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-06-07 12:05, SDD wrote:
> [...]
    > np. ma duzo pracy w DG i nie ma na to czasu), musi uwazac na zatrudnianie
    > osoby zamieszkujacej pod tym samym adresem :)

    Zgadzam się co do zasady, że nie warto kopać się z koniem.

    Ale z drugiej strony chora była sytuacja, kiedy zawierałeś z dorosłym,
    dzieckiem umowę zlecenie na przykład na posprzątanie biura i dziecko
    automatycznie było to traktowane jak osoba współpracująca - ze
    wszystkimi tego (zus-owskimi) konsekwencjami.

    Tak więc IMHO dobrze, że ktoś próbuje to wyprostować. Natomiast szkoda,
    że sprawa nie jest dostatecznie nagłośniona.

    Piotrek

  • 20. Data: 2011-06-07 11:19:23
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Tue, 07 Jun 2011 11:07:53 +0200, Piotrek napisał(a):

    > Są też bardziej aktualne wyroki - na przykład II UK 134/8.

    Tyle że tu wchodzi w rachubę małżeństwo (bez separacji, bez rozwodu etc),
    które z natury rzeczy prowadzi wspólne gospodarstwo - pierwszy z
    obligatoryjnych warunków by wyczerpać znamiona art. 8 ust. 2 ustawy o
    systemie ubezpieczeń społecznych, a mianowicie:
    - pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym ze współmałżonkiem
    prowadzącym działalność gospodarczą.

    O statusie osoby współpracującej decyduje współpraca przy prowadzeniu
    działalności gospodarczej, ścisła więź rodzinna z osobą prowadzącą tę
    działalność oraz prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego. Przez
    prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego rozumie się wspólne
    zamieszkiwanie tych osób wraz ze wspólnym zaspokajaniem potrzeb życiowych.
    W sporadycznych przypadkach zdarza się, że współmałżonek osoby prowadzącej
    pozarolniczą działalność nie pozostaje z nią we wspólnym gospodarstwie
    domowym. Wtedy podlega ubezpieczeniom jako pracownik, a nie jako osoba
    współpracująca.

    W poruszanym tutaj wątku, w "rachubę wchodzi" siostra naszego Marka. Jeżeli
    siostra jest dorosłą osobą, ma swój pokój - to nie widzę problemu by ona
    "prowadziła wspólne gospodarstwo domowe" z Markiem. Wówczas nie są
    spełnione kryteria ustawy o której wspominałem wyżej, i siostra będzie
    traktowana jak zwykły "pracownik", w pełni tego słowa znaczeniu i
    konsekwencjami składkowo-podatkowymi oraz około-płacowymi, czyli składki
    jak za pracownika, jego wynagrodzenie będzie KUP itp etc itd ;)