  • 1. Data: 2008-03-11 08:40:33
    Temat: WSA atakuje - faktury w PDF
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    http://www.gazetaprawna.pl/?action=showNews&dok=2172
    .220.0.39.10.1.0.1.htm

  • 2. Data: 2008-03-11 10:26:44
    Temat: Re: WSA atakuje - faktury w PDF
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    t...@o...pl wrote:
    > http://www.gazetaprawna.pl/?action=showNews&dok=2172
    .220.0.39.10.1.0.1.htm

    Wyrok, z tego co pamiętam, jest z zeszłego roku.
    Tak więc czas reakcji GP nie rzuca na kolana.

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-03-11 10:44:04
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-03-2008 o 11:26:44 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    .220.0.39.10.1.0.1.htm

    > Wyrok, z tego co pamiętam, jest z zeszłego roku.
    > Tak więc czas reakcji GP nie rzuca na kolana.

    Aha :) Myślałem że to jakieś nowe, potwierdzające "lynię orzecznictfa".

    pozdr,
    tommyz

  • 4. Data: 2008-03-11 21:48:23
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Piotrek wrote:

> [...]
    .220.0.39.10.1.0.1.htm

    > Wyrok, z tego co pamiętam, jest z zeszłego roku.
    > Tak więc czas reakcji GP nie rzuca na kolana.

    Pewne sformułowania także:

    "Zwłaszcza że ze względu na brak obowiązku umieszczania podpisu na fakturze
    dokument po wydrukowaniu u odbiorcy nie różnił się od dokumentu, który mógł
    być fizycznie doręczony mu pocztą czy kurierem. Obecnie sytuacja
    diametralnie się zmieniła."

    Ciekaw jestem co się diametralnie zmieniło? Nagle dokument po wydrukowaniu u
    odbiorcy zaczął się róznić od "dokumentu, który ...." ? :)

    p. m.

  • 5. Data: 2008-03-12 21:45:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Mar 2008, mvoicem wrote:

> [...]
    > być fizycznie doręczony mu pocztą czy kurierem. Obecnie sytuacja
    > diametralnie się zmieniła."
    >
    > Ciekaw jestem co się diametralnie zmieniło?

    Przepis. Znaczy pojawił się. Nie było a jest.

    > Nagle dokument po wydrukowaniu
    > u odbiorcy zaczął się róznić od "dokumentu, który ...." ? :)

    Tak, stosowana zasada prawna nazywa się a contrario. W cytacie wyciąłeś
    najważniejsze słowa: "Do dnia wydania rozporządzenia w sprawie e-faktur".

    IMO (jak rozumiem: "również IMO", bo o ile rozumiem to miał na myśli
    autor artykułu) dopóki nie było przepisu, podstawy do żądania "papieru
    wystawionego przez sprzedawcę" były mniejsze.
    BTW: podtrzymuję tezę, że dotąd nikt nie postawił sądowi pytania
    o przypadek wystawienia f-ry przez osobę trzecią (swojego pracownika
    na przykład), a w szczególności przez kupującego (na odpowiedzialność
    sprzedawcy rzecz jasna, na podstawie zawartej umowy *o wystawienie
    faktur*).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-03-12 22:36:46
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Przepis. Znaczy pojawił się. Nie było a jest.

    To jest przyczyna zmian, a ja się pytam o skutek :).

    > Tak, stosowana zasada prawna nazywa się a contrario. W cytacie wyciąłeś
    > najważniejsze słowa: "Do dnia wydania rozporządzenia w sprawie e-faktur".

    Wycięcie bez znaczenia :). Bo dalej leci "w praktyce często stosowano
    wysyłanie faktury w formie elektronicznej e-mailem" (w domyśle: graficznego
    wzoru do wydrukowania faktury).

    I dalej podtrzymuję że może autor miał co innego na myśli, ale napisał że
    diametralnie się zmieniło to co opisuje, czyli "w praktyce często
    stosowano..." lub "po wydrukowaniu u odbiorcy nie różnił się od dokumentu".
    Czyli tak jakby przepis zmienił praktykę (a przecież nie zmienił :) ), lub
    magicznie wpłynął na cechy urządzeń drukujących że zaczęły
    drukować "faktury mailem" rózne od tego co odbiorca dostałby
    pocztą/kurierem.

> [...]
    > na przykład), a w szczególności przez kupującego (na odpowiedzialność
    > sprzedawcy rzecz jasna, na podstawie zawartej umowy *o wystawienie

    Trzeba odważnego który takie pytanie postawi :). Czy ktoś się orientuje z
    jakim kosztem czasowym/finansowym i organizacyjnym trzebaby się liczyć żeby
    przejśc przez całą ścieżkę zadawania pytania aż do najwyższej instancji?

    p. m.

  • 7. Data: 2008-03-13 07:38:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Mar 2008, mvoicem wrote:

    > Wycięcie bez znaczenia :). Bo dalej leci "w praktyce często stosowano
    > wysyłanie faktury w formie elektronicznej e-mailem" (w domyśle: graficznego
    > wzoru do wydrukowania faktury).

    Sugerujesz że brakuje słowa "nadal"? No to się zgadzam i już rozumiem.
    :)
    Owszem, reklamę "elektronicznej faktury" widziałem ostatnio w telepunkcie
    (czy jak oni to nazywają) TPSa.

> [...]
    > magicznie wpłynął na cechy urządzeń drukujących że zaczęły
    > drukować "faktury mailem" rózne od tego co odbiorca dostałby

    Tu się zgadzam, bo nie mam wyboru!
    Zmieniło się, czy można się do tego przyznać :P

    > Trzeba odważnego który takie pytanie postawi :)

    IMVHO jest jeszcze jeden czynnik, który będzie u co bardziej świadomych
    księgowych/zarządów/doradców powodował opór przez zadaniem takiego
    pytania.
    Otóż przyjęcie iż "faktura internetowa" będzie działać tak jak piszę,
    spowoduje nie tylko konieczność zawarcia pisemnej umowy (co jak
    podejrzewam ma miejsce tu i ówdzie), ale wyjaśnia również kto ponosi
    odpowiedzialność za taką "fakturę": w 100% sprzedawca.
    Bo to jego przedstawiciel dokonuje wystawienia.

    BTW: czy ktoś ma namiar na opis/wyrok w sprawie (jeśli taka była,
    a powodów dla których nie mogłaby się zdarzyć nie widać) ew.
    nadużycia (w postaci wystawiania "lewych" faktur) przez
    pracownika (a nie właściciela, zarząd lub wspólnika)?
    Byłoby jasne, czego ew. sprzedawca może się spodziewać :)

    I dwa pytania na przykładzie:
    - czy TPSA oferuje "elektroniczną fakturę" również firmom? (nie chce mi
    się specjalnie iść spytać :))
    - czy w takim przypadku (istnienia pisemnej umowy) miał miejsce przypadek
    pociągnięcia sprzedawcy do odpowiedzialności (i w jakiej formie), skoro
    łamie on (sprzedawca) obowiązek wystawiania f-r w obrocie gospodarczym?

    pzdr, Gotfryd