  • 1. Data: 2013-07-13 19:04:53
    Temat: Wedlug organow skarbowych... (cross, FUW)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    (crosspost, FUT warning)

    W sumie tak mnie zastanawia: czy twórca owej notki:
    http://www.tvp.pl/publicystyka/programy-informacyjne
    /wiadomosci/dzis-w-wiadomosciach/fiskus-chce-sie-zab
    rac-za-napiwki/7393276

    ...ma jakiś cel w "oskarżaniu" skarbówki?

    Cytuję:
    +++
    Według organów skarbowych napiwek to też dochód i powinien być opodatkowany.
    ---

    Toć to nie "według organów", a według polskiego Sejmu!
    Według WIELU polskich Sejmów, w dowolnej konfiguracji rządowej,
    bo wszystkie wprowadzały poprawki do PIT i *żaden* nie zastosował
    wyłączeń w tej materii, choć niektóre dopisały *zwolnienia*,
    chyba np. PiS razem z darowiznami zwolnił świadczenia dla rodziny,
    mam na myśli świadczenia niezależne od obowiązków ustawowych,
    tych np. KRiO.
    Przepis jest prosty, jasny i czytelny: jeśli coś nie jest darowizną
    (a wyjątkowo łatwo, aby nie było), nie pochodzi z "czynu niezgodnego
    z prawem" ani reszty krótkiej listy "odwiecznych" wyłączeń to należy
    wykazać przychód na PIT i tyle.
    Nie wiem ile powinna sobie dopisać staruszka przeprowadzona przez
    jezdnię, ale zdaniem Sejmu powinna (raz jeszcze: w odróżnieniu
    od darowizn NIE MA kwot wolnych i podobnych wyłączeń jak przy
    PCC lub darowiznach, grosz też kwota!)

    Czy autor napisałby "według kierowców na czerwonym należy się
    zatrzymywać"? Czy może dla kierowców zostawiłby wyłącznie wersję
    aby się NIE zatrzymywać (co owszem, np. na zielonej strzałce
    jest całkiem częste), zostawiając "słuszną" wersję zasługom
    ustawodawcy? :>

    "Taki obowišzek nakładajš przepisy dotyczšce podatku dochodowego
    od osób fizycznych"

    No właśnie.
    Skarbówki jak dotąd po prostu (z przyczyn różnych) nie stosują
    khem... "mądrego inaczej" prawa, nie wnikając czy akurat bardziej
    słuszne jest udawanie że nie widzą napiwków czy złośliwego
    przypadku z przeprowadzeniem staruszki. Przypomnę, że dość
    sławny "piekarz z Legnicy" bardzo skutecznie wykorzystał propagandowo
    fakt iż US *musiał* mu dowalić podatkiem od "chleba dla ubogich",
    bo dostał dane na tacy i nie mógł nie zająć stanowiska, co jest
    zupełnie ODRĘBNE od całej reszty sprawy, dowodzi jedynie że
    ze względu na public relation skarbówki i inne organa niechętnie
    pchają się w "zwyczajowo" nie opodatkowane rejony, kiepsko
    wyglądające medialnie.
    Szczytem hipokryzji były niektóre dyskusje sejmowe np. nad
    ulgami "budowlanymi" na materiały z tytułu wzrostu VAT,
    uzasadniane "budową z pomocą sąsiedzką" :> (przecież wedle
    ustawy za coś takiego możnaby nazbierać kwotę przekraczającą
    limit przestępstwa, a nie tylko wykroczenia skarbowego).

    Wrrr....

    A zupełnie osobna sprawa, to fakt że konieczność wyciskania z budżetu
    (tam chyba nie bez powodu jest na stronie o konieczności nowelizacji)
    może spowodować że rzadkie dotąd przypadki czepiania się o różne formy
    dochodu do opodatkowania po prostu będą częstsze :>

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2013-07-13 20:32:30
    Temat: Re: Wedlug organow skarbowych... (cross, FUW)
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

> [...]
    > http://www.tvp.pl/publicystyka/programy-informacyjne
    /wiadomosci/dzis-w-wiadomosciach/fiskus-chce-sie-zab

    A dlaczego napiwek nie miałby być darowizną?
    Można wprowadzić jako domyślną, albo wydrukowaną na odwrocie rolki z
    paragonami formułkę "ja, klient tej knajpy, którego dane identyfikuje
    transakcja kartą płatniczą darowuję panu kelnerowi, którego
    identyfikator jest na paragonie kwotę (tu wygłosić)".
    Mało prawdopodobne, że jeden kelner od jednego klienta uzbiera te 5k
    przez 5 lat.

    Rabunkowi (i chamstwu w życiu) należy się przeciwstawiać siłom i
    kulturom osobistom!

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 3. Data: 2013-07-13 20:40:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    sqlwiel wrote:

    /wiadomosci/dzis-w-wiadomosciach/fiskus-chce-sie-zab
    rac-za-napiwki/7393276

    > A dlaczego napiwek nie miałby być darowizną?

    bo brakuje " bezpłatnego świadczenia"

    wszak napiwek jest za dobrą obsluge, a nie za nic.

    Owszem bylalby to darowizna, gdbys wszedl z ulicy i dal klenerowi kase,
    za nic, wczesniej nie bedac w tej kajpie obslugiwany.

    To jest i wylacznie kwestia intencji dlaczego dajesz.
    Ciezka do udowodnienia, ale jednak zwykle napiewek nie jest za nic.

> [...]
    > identyfikator jest na paragonie kwotę (tu wygłosić)".
    > Mało prawdopodobne, że jeden kelner od jednego klienta uzbiera te 5k

    taka formulka nie ma wartosci, bo jest to po prostu pozorna umowa.
    Twoja intencje nie byla darowizna lecz chec wynagrodzenia kelnera za
    dobra obsluge.

  • 4. Data: 2013-07-13 21:22:38
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-07-13 19:04, Gotfryd Smolik news wrote:
    > (crosspost, FUT warning)
    >
    > [...]

    Jak na pręga to z pięć razy za długi. Nie poleci :-(

    Piotrek

  • 5. Data: 2013-07-14 18:05:27
    Od: "hiki o!" <h...@a...pl>

> [...]
    > może spowodować że rzadkie dotąd przypadki czepiania się o różne formy
    > dochodu do opodatkowania po prostu będą częstsze :>

    Mozeby najpierw opodatkowali (mafijnych) żebraków?

    Nie? Za trudne?

    Zajebiste zas w TV slyszalem - za niewykazanie napiwkow przez np.
    barmana (czyli, ze nie wpisze, nie odprowadzi podatku) kare ma zaplacic
    pracodawca.

    zen.aspx

  • 6. Data: 2013-07-15 18:30:34
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-07-13 20:40, witek pisze:

    /wiadomosci/dzis-w-wiadomosciach/fiskus-chce-sie-zab
    rac-za-napiwki/7393276

    > bo brakuje " bezpłatnego świadczenia"

    Przecież jest. Za co niby kelnerowi płacę "napiwkiem"?
    Przecież za wyszynk i obsługę - zapłaciłem wg paragonu.

    > wszak napiwek jest za dobrą obsluge, a nie za nic.

    Nie. Za obsługę jest wliczone w cenę dania.

    > Owszem bylalby to darowizna, gdbys wszedl z ulicy i dal klenerowi kase,
    > za nic, wczesniej nie bedac w tej kajpie obslugiwany.

    A dlaczegóż to? Dlaczego moje "bycie w knajpie" ma wykluczać kelnera
    spośród potencjalnych obdarowanych?

    A jeśli będę w gościnie u mojego syna, po czym przeleję mu 50k, to już
    nie będzie darowizna "za nic"?

    Czy Ty jesteś może płatnym klakierem Vincenta?

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 7. Data: 2013-07-15 18:40:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    sqlwiel wrote:

    /wiadomosci/dzis-w-wiadomosciach/fiskus-chce-sie-zab
    rac-za-napiwki/7393276

    > Przecież jest. Za co niby kelnerowi płacę "napiwkiem"?

    za obsluge. w szczegolnosci za ponadstandardowa obsluge

    > Przecież za wyszynk i obsługę - zapłaciłem wg paragonu.

    nie, nie ma na paragonie pozycji obsluga.
    na paragonie masz tylko to co zjadles i wypiles.

    > Nie. Za obsługę jest wliczone w cenę dania.

    jak kalkulowana jest cena dania i co jest w to wliczone to jest
    wewnetrzna sprawa knajpy.
    Cena, ktora zaplaciles jest za danie.

    > A dlaczegóż to? Dlaczego moje "bycie w knajpie" ma wykluczać kelnera
    > spośród potencjalnych obdarowanych?

    Nie wyklucza, ale rodzi ryzyko, ze dostal kase za obsluge a nie za nic.

    Oczywiscie, ze mozesz cos dac kelnerowi, ktory cie wczesniej kiedys tam
    obslugiwal, ale staraj sie robic wrazenie, ze nie jest to za
    wczesniejsza obsluge. Inaczej po prostu wpedzisz go w klopoty

    > A jeśli będę w gościnie u mojego syna, po czym przeleję mu 50k, to już
    > nie będzie darowizna "za nic"?

    jak wyzej.
    staraj sie "robic wrazenie", ze nie jest to za obsluge.
    Bo jak mu zostawisz stowe na stoliku to on moze miec klopot w wykazaniu,
    ze to nie jest napiwek.

    Oczywiscie przy 50K wykazanie , ze to nie jest napiwek jest raczej
    oczywiste, chyba ze nazywasz sie abramowicz.

    > Czy Ty jesteś może płatnym klakierem Vincenta?

    Nie, ale staram sie patrzec na przepisy w sposob w jaki moga zostac
    zinterpretowanie, niekoniecznie zgodnie z tym jakbysmy my chcieli zeby
    zostaly zinterpretowane.

  • 8. Data: 2013-07-15 18:55:36
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 15.07.2013 18:40, witek pisze:
    > nie, nie ma na paragonie pozycji obsluga.
    > na paragonie masz tylko to co zjadles i wypiles.

    A na paragonie ze sklepu masz bułki, mleko etc. Nie masz dowiezienia do
    sklepu, przechowywania i chłodzenia (np. mleka), oświetlenia sklepu,
    podania z półki, skasowania...

    > jak kalkulowana jest cena dania i co jest w to wliczone to jest
    > wewnetrzna sprawa knajpy.
    > Cena, ktora zaplaciles jest za danie.

    A w cenie dania są koszty działalności. Nie bardzo rozumiem płacenia
    osobnego obsłudze w restauracji.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 9. Data: 2013-07-15 19:02:46
    Od: "hiki o!" <h...@a...pl>

    On 15.07.2013 18:40, witek wrote:

    /wiadomosci/dzis-w-wiadomosciach/fiskus-chce-sie-zab
    rac-za-napiwki/7393276

    > za obsluge. w szczegolnosci za ponadstandardowa obsluge

    Niech barmani podciagaja napiwek za zarobek z nierzadu ;)

    > nie, nie ma na paragonie pozycji obsluga.
    > na paragonie masz tylko to co zjadles i wypiles.

    czyli jak nie dam napiwka to mnie nie obsluza?

    sprawdz.

    jednak obsluza.

    ;)

    zen.aspx

  • 10. Data: 2013-07-15 20:23:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > A na paragonie ze sklepu masz bułki, mleko etc. Nie masz dowiezienia do
    > sklepu, przechowywania i chłodzenia (np. mleka), oświetlenia sklepu,
    > podania z półki, skasowania...

    No nie masz

    No i?

    > A w cenie dania są koszty działalności. Nie bardzo rozumiem płacenia
    > osobnego obsłudze w restauracji.

    To nie jest placenie obsludze. Obsluge masz powiedzmy za darmo
    wkalkulowana w cene produktu.

    To jest sposob wyrazenia twojego zadowolenia z jakosci obslugi.