  • 1. Data: 2013-07-15 00:01:26
    Temat: Pozyczka dla wspolnika zamiast dywidendy
    Od: PJ <p...@n...noname>

    Jak mozna wyprowadzic pieniadze ze spolki dla udzialowca w inny sposob
    niz za pomoca dywidendy? Czy pozyczka dla wspolnika powoduje jakies
    skutki podatkowe? Czy mozna taka pozyczke splacic nastepna pozyczka w
    efekcie omijajac podatek dochodowy od dywidendy?

  • 2. Data: 2013-07-16 00:15:39
    Temat: Re: Pozyczka dla wspolnika zamiast dywidendy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 14 Jul 2013, PJ wrote:

    > Jak mozna wyprowadzic pieniadze ze spolki dla udzialowca w inny sposob niz za
    > pomoca dywidendy?

    Mogłeś już napisać jakiej spółki, tak dla porządku.

    > Czy pozyczka dla wspolnika powoduje jakies skutki
    > podatkowe?

    Pożyczka od kogo, od innego wspólnika, od spółki?

    Odpowiedź brzmi "powoduje", ale nie można wykluczyć, że mogą być
    różne w zależności od konfiguracji.
    Np. wspólnik spółce z o.o. może udzielić "dopłaty", która
    będąc zdefiniowaną czynnością cywilnoprawną pożyczki nie
    stanowi (formalnie dopłata powinna być zarządzona dla
    wszystkich wspólników, ale chyba nie ma sankcji za "częściowe
    wykonanie" tylko przez niektórych).

    > Czy mozna taka pozyczke splacic nastepna pozyczka w efekcie
    > omijajac podatek dochodowy od dywidendy?

    Powoli.
    Spółka udziela wspólnikowi pożyczki.
    Chwilowo abstrahujemy od konieczności zapłacenia podatku
    dochodowego (od odsetek, również a nawet szczególnie jeśli
    NIE zostały naliczone, tudzież PCC lub ew. innych danin).
    I co, *spółka* spłaca tę pożyczkę, czy może jednak *wypłaca*
    pieniądze wspólnikowi, aby spłacił pożyczkę?
    Bo chyba perpetuum mobile chcesz uruchomić, tudzież wpasować
    się w nurt PRLowych dowcipów o wymianie handlowej: "my im
    dajemy węgiel, a oni za to biorą nasze statki" :D

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-07-19 22:32:14
    Od: PJ <p...@n...noname>

    On 18/07/2013 10:28, s...@s...com.pl wrote:

    > [...]
    >
    > Jasne.
    > No to IMO oprócz PCC od pożyczki w rachubę wchodzi podatek dochodowy
    > od należnych odsetek.
    > Albo spółka od odsetek zapłaconych i otrzymanych, albo wspólnik
    > od "nieodpłatnego świadczenia" w wysokości "odsetek rynkowych".
    > Ze względu na "powiązanie US ma prawo do określenia "wartości
    > rynkowej" z sufi... wróć, "danych rynkowych".
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Tak, jestem tego swiadomy. Zawsze to jednak lepiej zaplacic PIT od
    odsetek jako swiadczenia nieodplatnego (powiedzmy, ze stawka rynkowa to
    25% - od tego PIT nawet niech bedzie wg wyzszej stawki, tj. 32%, to daje
    efektywna stope podatkowa 8,0%).

    PCC nie ma zastosowania, bo udzielenie pozyczki przez spolke to czynnosc
    opodatkowana VAT, a w takim przypadku jest zwolnienie z PCC.

  • 4. Data: 2013-07-19 23:36:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Jul 2013, PJ wrote:

    > PCC nie ma zastosowania, bo udzielenie pozyczki przez spolke to czynnosc
    > opodatkowana VAT, a w takim przypadku jest zwolnienie z PCC.

    O, thx, już zapodałem googlowi i wyszło mi coś takiego:

    http://www.vat.pl/pozyczki_ppc_czy_vat_komentarz_vat
    _interpretacje_274.php
    +++
    Podkarpacki Urząd Skarbowy, 7 listopada 2005r., PUS.II/443/75/2005/MM
    Znaczenie ma tutaj częstotliwoœć udzielania pożyczek.
    Jeżeli bowiem firma udziela pożyczek sporadycznie i w dodatku
    z własnych œrodków, a nie ze œrodków w tym celu gromadzonych
    to nie wypełnia warunków by sklasyfikować tę czynnoœć jako usługę
    w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług
    [...]
    Sporadyczne udzielanie pożyczek z własnych œrodków nie może więc zostać
    uznane za œwiadczenie usług poœrednictwa finansowego a w zwišzku z tym
    nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
    Za to umowa pożyczki jest wtedy opodatkowana PCC.
    ---

    I co powiesz na to dictum, z którym się w zupełności zgadzam?
    Nie widziało mi się traktowanie pożyczki "z własnych środków"
    jako usługi :)
    Przecież taka interpretacja prowadziłaby do wniosku, że od
    odsetek od opóźnionych płatności nalezy pobierać VAT.
    A "obrót pieniężny" (szeroko rozumiany, w tym papierami
    wartościowymi, włączając weksle) to po prostu "zapłata",
    wcześniej lub później, co może generować przychody należne
    do opodatkowania, ale cech "usług" nie ma.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-07-21 12:16:36
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    PJ wrote:

> [...]
    >
    > PCC nie ma zastosowania, bo udzielenie pozyczki przez spolke to
    > czynnosc opodatkowana VAT, a w takim przypadku jest zwolnienie z PCC.

    No dobra, bo ja chyba czegos nie łapię:
    a kto i jak i kiedy spłaca pożyczkę?
    I co jest jakąś ekstrakorzyścią w tej kombinacji?
    Bo są prostsze i obciążone tylko zwykłym PITem
    sposoby wyciągnięcia pieniędzy ze spółki.

  • 6. Data: 2013-07-21 23:05:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Jul 2013, cef wrote:

> [...]

    Abstrahuję od tego, bo zastrzeżenie i wątpliwość wyraziłem osobno.

    > No dobra, bo ja chyba czegos nie łapię:
    > a kto i jak i kiedy spłaca pożyczkę?

    Na dziś - nie wiadomo.
    Formalnie podatnik czeka, aż do władzy dorwie się JKM albo
    inna partyja, która zapoda zwolnienie z PIT pieniędzy
    przeznaczonych na spłatę kredytów ;>
    W najgorszym razie, spłatą zostaną "obdarowani" spadkobiercy.

    > I co jest jakąś ekstrakorzyścią w tej kombinacji?

    Brak PIT.

    > Bo są prostsze i obciążone tylko zwykłym PITem

    No ale pytający nie reflektuje na płacenie PIT :D
    Poza tym, czy "zwykły PIT" oznacza "PIT wg skali"?
    Jeśli tak, to w przypadku jak podatnik ma niezależnie
    inne wysokie "skalowe" dochody, dokładanie kolejnej
    kwoty opodatkowanej 40% PIT wychodzi średnio.
    19%CIT (#) 19% ryczałtowego PIT z dywidendy wyjdzie
    niższy. Pożyczając pieniądze ze spółki podatnik "spycha"
    problem PIT na później: a nuż mu się inne dochody
    skończą, to i PIT wyjdzie niższy (w niższym progu
    skali).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-07-22 07:17:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Brak PIT.

    > No ale pytający nie reflektuje na płacenie PIT :D
    > Poza tym, czy "zwykły PIT" oznacza "PIT wg skali"?

    Możliwy minimalny - 18-19% i tak jest mniejszy niż dywidenda po CIT.

    > Pożyczając pieniądze ze spółki podatnik "spycha"
    > problem PIT na później: a nuż mu się inne dochody
    > skończą, to i PIT wyjdzie niższy (w niższym progu
    > skali).

    Jak podatnik chce wyciagać jakieś grosze,
    że opodatkowuje się wg skali, to faktycznie jest problem.
    Sytuacja z oddalaniem PIT w czasie jest o tyle ciekawa, że
    przepychanie spłacania do przodu w czasie
    (czy spłacania tego kolejną pożyczką) może kogoś zainspirować do
    postawienia zarzutu czynności fikcyjnych czy wykonywanych w celu
    unikania opodatkowania i wtedy jest kłopot.
    Ale jak uchwalą jakąś abolicję, to jest się do przodu.
    Może autor coś wie :-)

  • 8. Data: 2013-07-22 15:30:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Jul 2013, cef wrote:

    > Możliwy minimalny - 18-19% i tak jest mniejszy niż dywidenda po CIT.

    Ale minimalny wymaga liniowego, a to niesie za sobą
    dalsze implikacje. Zakładałem do rozważań, że podatnik
    ma dochody "skalowe" (np. z pracy) na tyle duże, że
    wykorzystuje niższe progi, a do tego dochody ze spółki.

    > Jak podatnik chce wyciagać jakieś grosze,
    > że opodatkowuje się wg skali, to faktycznie jest problem.

    Nienie.
    Obstawiałem że "grosze ze skali" podatnik dawno już
    wykorzystał :)

> [...]
    > postawienia zarzutu czynności fikcyjnych czy wykonywanych w celu
    > unikania opodatkowania i wtedy jest kłopot.

    Niby może, ale przecież uzasadnienie nie jest podatkowe.
    Podatnik nie chce wypłacić dywidendy, bo interesuje go
    wykazanie dobrego stanu majątkowego spółki: jak spółka
    pożyczy komuś ćwierć miliona, to ma nadal ćwierć miliona
    w aktywach, a jak wypłaci dywidendę, to tej ćwiartki
    brakuje.
    AFAIR skarbówki usiłują "ugryźć" podobną konstrukcję
    w przypadku S.K. i zdaje się na razie bezskutecznie,
    chyba że nowelizacja będzie (na razie PIT należy się
    po uchwale o wypłaceniu udziałów czy jakoś tak, a nie
    tylko dlatego że istnieją "zarobione pieniądze" do
    podziału).

    > Ale jak uchwalą jakąś abolicję, to jest się do przodu.
    > Może autor coś wie :-)

    Też możliwe :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-07-26 01:24:43
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 22 Jul 2013 15:30:27 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > AFAIR skarbówki usiłują "ugryźć" podobną konstrukcję
    > w przypadku S.K.

    S. K.-A.

    > i zdaje się na razie bezskutecznie,

    Niestety już lepią ustawę, która ma to zlikwidować

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl