  • 1. Data: 2010-09-22 20:47:34
    Temat: Wprowadzenie do DG auta używanego od kilku lat na cele prywatne
    Od: "Zygmunt" <...@o...eu>

    Mam stary samochód (a raczej moja wspólnota małżeńska posiada) używany od
    lat w celach prywatnych
    i po przeczytaniu kilka artykułów o korzyściach z wprowadzenia go do DG na
    środek trwały i amortyzacji, a
    następnie sprzedaży

    http://www.dalc.com.pl/aktualnosci/jak_amortyzowac_s
    tary_pojazd/9631/
    i postanowiłem tak też zrobić.

    W skrócie chodzi o możliwość wprowadzenia używanego prywatnie samochodu
    do DG z wartościa początkową taką za ile kilka lat temu ten samochód kupiłem
    a następnie odpisywanie amortyzacji a na koniec kiedy go sprzedam w efekcie
    po
    dużo niższej cenie to jeszcze wygeneruje w mojej DG sporą stratę.

    Ale wolałem sie też upewnić czy po tych arykułach coś się w prawie nie
    zmieniło i
    zapytałem niezależnie dwójkę księgowych. Oboje stwierdzili, że by jednak tak
    nie zrobili jak w tych artykułach piszą (i ministerstwo napisało) bo to
    wygląda na jakąś lewiznę,
    i że oprócz samych paragrafów jest zasada ostrożności i rzetelności w
    księgowości, która
    wymagałaby przyjęcia realnej rynkowej wartości początkowej ST (samochodu) z
    dnia
    wprowadzenia do środków trwałych a nie oparcia się na fakturze z przed kilku
    ładnych lat..

    No i sam nie wiem co z tym zrobić, kto ma rację i czy będę miał probelmy z
    US, czy
    w tej materii US mają taką samą wytyczną?
    Czy ktoś ma praktyczną wiedzę w tym temace?

    Samochód jest już stary więc różnica wartości kusi.....

    Pozdrawiam
    Zygmunt

  • 2. Data: 2010-09-22 21:20:05
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 22-09-2010 22:47, Zygmunt pisze:

    > Samochód jest już stary więc różnica wartości kusi.....

    Jezeli masz dowod zakupu, to wynikajaca z niego cene przyjmujesz jako
    podstawe do amortyzacji. Nie ma znaczenia, ze samochod zakupiony kilka
    lat temu i aktualnie jego wartosc drastycznie spadla.

    Jezeli go sprzedasz np. w kilka miesiecy po wprowadzenmiu do EŚT, to
    jeszcze sobie ladna strate wygenerujesz, zeby zaliczek na podatek
    dochodowy przez jakis czas nie placic.

    Prawo bilansowe sobie, a podatkowe sobie. W PDoF jest taki, a nie inny
    sposob wyceny, wiec jezeli masz dowod zakupu, to wynikajaca z niego cene
    masz przyjac jako podstawe do amortyzacji (+ ewnetualne dodatkowe koszty).

    --
    Adam

  • 3. Data: 2010-09-26 21:58:58
    Od: "Zygmunt" <...@o...eu>

> [...]
    > masz przyjac jako podstawe do amortyzacji (+ ewnetualne dodatkowe koszty).

    Czyli interpretacje aktualne i bez obaw
    Dzięki

    Zygmunt