  • 1. Data: 2005-02-17 14:27:31
    Temat: Wymagana pelna ksiegowosc dla malego dostawcy Internetu?
    Od: "netmax" <n...@o...pl>

    Art. 55 ustawy z dnia: 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne:
    (http://ks.sejm.gov.pl/proc4/ustawy/2637_u.htm)

    "1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny udostępniający publiczne sieci
    telekomunikacyjne lub świadczący publicznie dostępne usługi
    telekomunikacyjne jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych,
    sporządzania rocznych sprawozdań finansowych, poddawania ich badaniu przez
    biegłego rewidenta i ogłaszaniu, bez względu na wielkość zatrudnienia,
    wysokość przychodów oraz sumę aktywów bilansu, a take formę organizacyjną
    tego przedsiębiorcy.
    2. Do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania, badania i ogłaszania
    sprawozdań finansowych, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio
    przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości."

    Wniosek jestesmy zmuszeni od stycznia prowadzic pełna księgowość (nie na
    zasadzie księgi przychodów i rozchodów).??

    Udało mi się ustalić u bardzo miłego Pana w URTiP, ze art. 55 jest
    konsekwencją: art. 13 ustęp 2 Dyrektywy Unijnej 202/21/WE ( tzw. dyrektywa
    ramowa ).
    Artykuł 55 jest nadinterpretacją tej dyrektywy.
    Dyrektywa jest dostępna w Biurze Prasowym URTiP oraz pod adresem
    www.mi.gov.pl/prezentacje/jednostki/1/dokumenty/dyre
    ktywa_2002.21.we.doc
    jest to wersja z widocznymi poprawkami w trybie edycji worda - można
    prześledzić jak
    powstawało polskie tłumaczenie.

    W URTIP rozumieją że jest to ZAPIS BŁĘDNY, ALE PRAWO JEST PRAWEM ....
    Całe środowisko jeżeli chce coś zrobić to musi ruszyć swoja D i rozpocząć :
    1. pismo do ministerstwa infrastruktury
    2. pismo do URTIP
    3. informacja dla dziennikarzy
    4. informacja dla polityków
    4. w imieniu środowiska powinna wystąpić jakieś
    stowarzyszenie do MI oraz URTIP
    Pisma powiny do tych instytucji nadsyłane drogą pisemną jak i e-mailem

  • 2. Data: 2005-02-17 19:54:45
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    netmax napisał(a):
> [...]
    >
    > Wniosek jestesmy zmuszeni od stycznia prowadzic pełna księgowość (nie na
    > zasadzie księgi przychodów i rozchodów).??

    Nie jest to chyba temat na grupę o podatkach, więc krótko - problem
    rozbija się o sformułowanie "publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne".

    Po więcej zapraszam na priv.

    M.

  • 3. Data: 2005-02-17 21:01:51
    Od: "ania" <a...@e...pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek"

    > Nie jest to chyba temat na grupę o podatkach, więc krótko - problem
    > rozbija się o sformułowanie "publicznie dostępne usługi
    telekomunikacyjne".

    a czemu nie na te grupe?
    z ustawy wynika, ze faktycznie kazdy dostawca uslug, podlegajacy ww ustawie
    jest zobowiazany do prowadzenia pelnej ksiegowosci - a czytajac ustawe od
    poczatku rozumiec mozna, ze raczej dotyczy to jedynie tych "o znaczacej
    pozycji rynkowej", ale art 55 nagle zapomina o uscisleniu do tych
    "znaczacych" i naklada na wszystkich - wiec jak ktos ma pomysl jak to
    interpretowac korzystnie dla tych malych, bedacych na ksiazce, to czemu ma
    nie dotyczyc tej grupy?

    wiec zamiast na priv - to moze podziel sie wiedza z ogolem:-)

    --
    ania ----------------------------
    www.aem.pl GG: 1145538

  • 4. Data: 2005-02-18 08:17:26
    Od: "netmax" <n...@o...pl>

    Mam nowe fakty:
    Pełen cytat dyrektywy EU: (niestety w POlsce zapomniali dodac ze dana firma
    moze zostac zwolniona z tego obowiazku jezelu jej obrot w coagu roku nie
    przekracza 50mln euro!!!!! - ja z pewnoscia takiego obrotu nie mam!!!)

    Artykuł 13

    Rozdzielność księgowa i sprawozdania finansowe

    1. Państwa Członkowskie nałożą na przedsiębiorstwa udostępniające publiczne
    sieci łączności lub świadczące publicznie dostępne usługi łączności
    elektronicznej, które posiadają specjalne lub wyłączne prawo świadczenia
    usług w innych sektorach w tym samym lub w innym Państwie Członkowskim,
    obowiązek:

    (a) prowadzenia rozdzielnej księgowości dla działalności związanej z
    udostępnianiem sieci lub usług łączności elektronicznej, w takim zakresie, w
    jakim byłoby to niezbędne, gdyby ta działalność prowadzona była przez różne
    podmioty prawa, dla potrzeb identyfikacji wszystkich elementów kosztów i
    przychodów, wraz z podstawą ich kalkulacji oraz wskazaniem zastosowanych
    metod ich uzyskania, związanych z działalnością polegającą na udostępnianiu
    sieci lub usług łączności elektronicznej, w tym wyszczególnienie podziału
    aktywów i kosztów strukturalnych, lub

    (b) wprowadzenia strukturalnego rozdziału działalności związanej z
    udostępnianiem sieci lub usług łączności elektronicznej.

    Państwa Członkowskie mogą zrezygnować z zastosowania wymogów, o których mowa
    w pierwszym akapicie, wobec przedsiębiorstw, których roczny obrót z
    działalności związanej z sieciami i usługami łączności elektronicznej w
    Państwie Członkowskim nie przekracza 50 milionów euro.

  • 5. Data: 2005-02-19 20:45:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Feb 2005, Maciej Bebenek wrote:

    > + netmax napisał(a):
    [...]
    > + > Wniosek jestesmy zmuszeni od stycznia prowadzic pełna księgowość (nie na
    > + > zasadzie księgi przychodów i rozchodów).??
    > +
    > + Nie jest to chyba temat na grupę o podatkach,

    IMHO - przesadzasz :)
    Przecież problem podatkowy (a jest taki) może mieć uzasadnienie
    w prawie cywilnym, karnym, budowlanym...

    > + więc krótko - problem rozbija
    > + się o sformułowanie "publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne".

    Acha.

    > + Po więcej zapraszam na priv.

    Jakby o mnie chodziło to apelowałbym żeby na grupie.
    Mi potrzebne nie jest to szukał nie będę, ale gdzieś mi dzwoni
    (pamiętam z dyskusji na grupie .prawo :)) że jest różnica w kategoriach
    usług w ustawie - poszło kiedyś o to czy włodarz budynku (spółdzielnia,
    wspólnota,...) może nie zgodzić się - lub stawiać warunki - kładącym
    sieć komputerową.
    I wyszło iż na pewno to odmówić nie może jedynie świadczącym właśnie
    owe "publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne" czy jakoś tak...
    I że 'teleoperatorzy' takimi są a "Wacek i Placek dostęp do internetu"
    już niekoniecznie...
    Dobrze mi się kojarzy :) ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-02-19 20:50:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Feb 2005, netmax wrote:

    >+ 1. Państwa Członkowskie nałożą na przedsiębiorstwa udostępniające publiczne
    >+ sieci łączności lub świadczące publicznie dostępne usługi łączności

    ...może Maciej zechce opisać jak to dokładnie jest (w przepisach)
    ale "publicznie dostępne" usługi to mi się kojarzą z kimś kto MUSI
    zawrzeć - o ile nie ma "obiektywnych przeszkód technicznych lub
    prawnych" umowę... tak jak ktoś kto zadeklaruje (napisem "sklep"
    itede) że prowadzi "sprzedaż publiczną" nie może powiedzieć że
    "mi nie sprzeda" (nawet obowiązuje nadal przepis o ukrywaniu
    towaru przed klientem :) co ktoś na .prawo wyciągnął :))

    MUSISZ zawrzeć ze mną umowę ? To może skorzystam ?
    ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-02-19 23:17:55
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Jakby o mnie chodziło to apelowałbym żeby na grupie.

    niech będzie, ale proszę mnie później nie ganiac za offtopiki :-P

> [...]
    > owe "publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne" czy jakoś tak...
    > I że 'teleoperatorzy' takimi są a "Wacek i Placek dostęp do internetu"

    Dokładnie. Z tym, że ten, który "musi" to świadczy usługi powszechne,a
    dodatkowo jeszcze "operator wyznaczony" - cały rodział II PT. W skrócie
    dotyczy to:

    1) przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji
    abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej
    "ISDN";

    2) utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci, o którym mowa w
    pkt 1, w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;

    3) połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci
    ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz
    transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;

    4) udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie
    spisów abonentów;

    5) świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;

    6) świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.

    A tak po kolei:

    Problem usługi powszechnie dostępnej wprawia naszych wielkich w
    zakłopotanie (podobnie jak zmiana VATu na Internet ;-) Nie jest
    jednoznacznie powiedziane, jaka usługa czy tez jak swiadczona jest
    usługa powszechnie dostepna. Ostatnio MI probowalo kontaktowac sie m.in.
    z brytyjskim Ofcomem, zeby ustalic, o czym mowi nasza polska ustawa....

    Podchodzac do rzeczy tzw. zdroworozsadkowo:

    - uslugi o charakterze powszechnym sa na pewno swiadczone przez
    operatorow ogolnokrajowych (TPSA, Netia, DIalog, Energis, Tele2,
    Polkomtel, PTC czy Centertel)
    - tak samo jest w przypadku np. lokalnych operatorow, chociazby Telenet
    czy Szeptel, bo chociaz nie dzialaja na terenie calego kraju, to w tych
    rejonach, gdzie sa, podlacza kazdego chetnego
    - nie sadze, że by pod obowiazki ustawowe podpadały takie organizacje,
    jak TKTelekom czy Exatel - zasieg uslugi ograniczony terytorialnie do
    scisle wskazanych miejsc
    - jezlei ktos swiadczy uslugi dostepu do Internetu poprzez antenki WiFi
    i przylacza kazdego do swojej sieci na terenie gminy Pacanów czy Wólka
    Górna - to raczej mówimy, że sa to usługi powszechnie dostepne
    - jezeli jest to siec znajomych w bloku - zdecydowanie nie

    Teraz dalej - szukajac zwiazkow z p.s.p.p. ;-) Prowadzenie pelnej
    rachunkowosci jest potrzebne po to, aby moc oszacowac udzial w rynku i
    koszty zwiazane z konkretna dzialalnoscia. Prawo wymaga, żeby usługi
    telekomunikacyjne nie były crosssubsydiowane, czyli np. z dostępu do
    Internetu nie finansować rozmów lokalnych (czy odwrotnie).

    W kwestii pełeej ksoięgowości. Przypominam, z e istnieje jeszcze
    chociazby taki zapis

    Art. 97. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni, których przychód z
    działalności telekomunikacyjnej w roku kalendarzowym, za który
    przysługuje dopłata do usługi powszechnej, przekroczył 4 miliony
    złotych, są obowiązani do udziału w pokryciu dopłaty.

    I jak, nie mając księgowości, koledzy prowadzący sklep spożywczy,
    warsztat samochodowy i dostep do Internetu chca wykazać, z czego był ten
    przychod?? Nikt faktur czytać nie bedzie.

    To w skrócie chyba wszystko. Kolegom prowajderom i opertaorom zalecam
    staranna lekture PT i rozporządzeń. MOże sie jeszcze czegoś ciekawego
    dowiedzą...

    M.