  • 1. Data: 2006-08-04 12:27:11
    Temat: Wynajem mieszkania DG i VAT od tego
    Od: "ABC" <n...@e...com>

    Czy wynajmując mieszkanie osobie prowadzącej działalność gospodarczą, z
    myślą o tym , że w tym mieszkaniu by prowadziła tą DG i mieszkała muszę
    zapłacić jakiś dodatkowy podatek z tego tytułu (VAT ?) ?

    Bedę wdzięczny za pomoc

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-08-04 22:33:57
    Temat: Re: Wynajem mieszkania DG i VAT od tego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Aug 2006, ABC wrote:

    > Czy wynajmując mieszkanie osobie prowadzącej działalność gospodarczą, z myślą
    > o tym , że w tym mieszkaniu by prowadziła tą DG i mieszkała muszę zapłacić
    > jakiś dodatkowy podatek z tego tytułu (VAT ?) ?

    Wynajem "na działalność" podlega pod VAT.
    Ale podleganie nie oznacza że VAT będzie płacony - podatnik może przecież
    wybrać zwolnienie z VAT, o ile nie przekroczy limitu :) (uwaga: limit
    na 1. rok jest "proporcjonalny do okresu sprzedaży"!)
    inna rzecz że jak "prowadzący" jest VATowcem ze sprzedażą oVATowaną to
    sobie ów VAT odliczy.
    A jeszcze inna rzecz, to czy opisywane wynajęcie byłoby "na działalność".
    Skoro będzie tam *mieszkać*...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-08-05 07:11:28
    Od: ...@...c

    Dnia Sat, 5 Aug 2006 00:33:57 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > sobie ów VAT odliczy.
    > A jeszcze inna rzecz, to czy opisywane wynajęcie byłoby "na działalność".

    Czym mógłbyś rozwinąć tę myśl? Mam podobną sytuację tj. wynajmowanie
    mieszkania (konkretnie pokoju) na DG od osoby nieprowadzącej DG. Możesz
    zaproponować rozwiązanie powodujące z jednej strony możliwość wrzucania w
    koszty + ew. odpisywanie VAT o ile to możliwe u mnie i z drugiej strony
    minimalne narzuty podatkowe dla właściciela mieszkania. Dodam że kwoty nie
    są duże tj. ok 600 - 800 miesięczne (z mediami+ internet). Słyszałem o
    kwocie zwolnionej z VAT i o jakiejś dużej kwocie rocznej (30 000 ?) dla
    właścicieli którzy wynajmują mieszkanie bez rejestracji DG.

    --
    pozdrawiam,

  • 4. Data: 2006-08-05 07:57:01
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 05-08-2006 o 00:33:57 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    > sobie ów VAT odliczy.
    > A jeszcze inna rzecz, to czy opisywane wynajęcie byłoby "na

    Ja wynajmuję mieszkanie pod mieszkanie, do tego mam punkcik w umowie
    że wynajmujący zgadza się żebym miał zarejestrowaną DG na ten adres.
    Ciężko mi sobie wyobrazić żeby to było wynajmowanie "na działalność"?

  • 5. Data: 2006-08-05 12:02:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Aug 2006 ...@...c wrote:

    > Czym mógłbyś rozwinąć tę myśl?

    Przeczytaj komentarz "t".
    Coś takiego miałem na myśli.

    > zaproponować rozwiązanie powodujące z jednej strony możliwość wrzucania w
    > koszty + ew. odpisywanie VAT

    "wrzucania" czego?
    Wydatków "związanych z lokalem"? - no toż opisano w rozp. o KPiR jak
    ma być, przy czym IMHO może być problem z jednoczesnym twierdzeniem
    że w połowie lokalu się mieszka ale wydatki są "na DG": ja nie odliczam
    kosztów i już.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-08-05 12:56:22
    Od: "ABC" <n...@e...com>

    > Ja wynajmuję mieszkanie pod mieszkanie, do tego mam punkcik w umowie
    > że wynajmujący zgadza się żebym miał zarejestrowaną DG na ten adres.
    > Ciężko mi sobie wyobrazić żeby to było wynajmowanie "na działalność"?

    Czy taka umowa najmu czyli: na "zamieszkanie przez Wynajmującego" z punktem
    w umowie, w którym Najemca zgadza się na prowadzenie DG przez Wynajmującego
    w tym mieszkaniu, umożliwia Wynajmującemu rozliczanie tej DG (podatków
    PIT,VAT) w mieście tego najmu (jeżeli Wynajmujący aktualnie prowadzi DG w
    mieście A i przeprowadza się do miasta B, w którym wynajmuje mieszkanie na
    taką umowę) ?

  • 7. Data: 2006-08-05 13:55:15
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 05-08-2006 o 14:56:22 ABC <n...@e...com> napisał:

> [...]
    > DG (podatków PIT,VAT) w mieście tego najmu (jeżeli Wynajmujący aktualnie
    > prowadzi DG w mieście A i przeprowadza się do miasta B, w którym

    PIT wg miejsca zamieszkania, VAT wg proweadzenia działalności.
    Jeżeli mieszkasz w wynajętym mieszkaniu to PIT masz w US wg tego adresu,
    jeśli działalność też w tym mieszkaniu to VAT tak samo.

  • 8. Data: 2006-08-05 18:08:12
    Od: "ABC" <n...@e...com>

    > PIT wg miejsca zamieszkania, VAT wg proweadzenia działalności.
    > Jeżeli mieszkasz w wynajętym mieszkaniu to PIT masz w US wg tego adresu,
    > jeśli działalność też w tym mieszkaniu to VAT tak samo.

    Czyli wystarczy umowa najmu imienna (nie na DG) z adnotacją o zgodzie na
    prowadzenie DG i można z tym udac sie do US i zaczac rozliczac DG (PIT,VAT)
    wg miejsca najmu ?

    Czy to zmianę zglaszam to w macierzystym US czy w nowym (wg miejsca najmu) ?
    czy w obydwu ?

    Bede bardzo wdzieczny jak mi to doprecyzujesz

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-08-05 20:50:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Aug 2006, ABC wrote:
    [...komuś...]

    > Czyli wystarczy umowa najmu imienna (nie na DG) z adnotacją o zgodzie na
    > prowadzenie DG i można z tym udac sie do US i zaczac rozliczac DG (PIT,VAT)
    > wg miejsca najmu ?

    Chyba coś przeoczyłeś: jeśli zmieniasz miejsce zamieszkania i wiąże się
    to ze zmianą US, to za wyjątkiem kilkunastu największych miast mających
    po kilka US oznacza to że zmieniłeś gminę w której byłbyś przedsiębiorcą.
    A to oznacza że zaczyna się od zmiany wpisu w EDG (czyli zniknięcia
    z 1. miasta/gminy i pojawienie się w 2.), dalej GUS....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-08-05 22:33:17
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 05-08-2006 o 20:08:12 ABC <n...@e...com> napisał:

    > Czyli wystarczy umowa najmu imienna (nie na DG) z adnotacją o zgodzie na
    > prowadzenie DG i można z tym udac sie do US i zaczac rozliczac DG
    > (PIT,VAT) wg miejsca najmu ?

    Dokładnie

    > Czy to zmianę zglaszam to w macierzystym US czy w nowym (wg miejsca
    > najmu) ? czy w obydwu ?

    Standardowy NIP-1 w nowym US. Stary US olewasz.

    No i weź pod uwagę to co napisał Gitfryd jeśli zmieniasz miejscowość.