  • 1. Data: 2006-08-03 19:55:35
    Temat: amortyzacja srodka trwalego a ryczalt???
    Od: "gregor" <g...@w...pl>

    witam
    chcialem zapytac o taka sytuacje...wprowadzilem maszyne zakupiona na fakture
    Vat o wartosci 10tys na stan jako ŚT...
    odliczylem vat od zakupu i zostala mi kwota netto do amortyzacji...
    jestem na ryczalcie ewidencjonowanym...i mam pytanie jak sie ma to do
    amortyzacji?tzn czy mam prawo ta maszyna amortyzowac i jak to sie
    oblicza...a jesli nie to co sie stanie jesli bede chcial ja wyprowadzic z
    firmy?
    tzn
    -jak okreslic jej wartosc po 2 latach??
    -jaki podatek zaplacic ewentualnie vat??
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-08-03 20:15:22
    Temat: Re: amortyzacja srodka trwalego a ryczalt???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Aug 2006, gregor wrote:

    > jestem na ryczalcie ewidencjonowanym...i mam pytanie jak sie ma to do
    > amortyzacji?tzn czy mam prawo ta maszyna amortyzowac

    IMHO to działa na odwrót: jest OBOWIĄZEK policzenia amortyzacji, ale
    dopiero w momencie kiedy będzie to konieczne, na przykład przy
    przejściu na KPiR albo PK.
    Na ryczałcie kosztów nie ma więc i problemu nie ma.
    Przecież przy ryczałcie amortyzacja działa na niekorzyść podatnika!
    (po przejściu na zasady ogólne ma już "przejedzoną" część kosztów).

    > i jak to sie
    > oblicza...a jesli nie to co sie stanie jesli bede chcial ja
    > wyprowadzic z firmy?

    W razie ZBYCIA jej wartość jest przychodem.
    W razie *przekazania na cele niegospodarcze* nie ma podatku również na
    KPiR i PK :)
    Zależy na czym ma polegać "wyprowadzenie", jak widać!

    *UWAGA*: Przy przekazaniu "na cele osobiste" albo np. przy darowiźnie
    VAT należy się od wartości *nabycia*. Kiedyś było o wartości "rynkowej"
    ale pod pozorem dbania o podatnika zmieniono.

    Kilka razy pisałem co o tym myślę - ale tak jest.

    Mimo że kilkuletni sprzęt to złom, trzeba VAT oddać cały.
    IMO - najlepiej sprzedać na allegro i za uzyskane pieniądze kupić
    (na allegro :>) taki sam... ale inny egzemplarz :>
    Tak postanowił polski Sejm. Senat klepnął, prezydent podpisał,
    a Sejmowi podsunął rząd (jak zwykle, i pod pozorem "dbania o podatnika",
    również jak zwykle).

    > tzn
    > -jak okreslic jej wartosc po 2 latach??
    > -jaki podatek zaplacic ewentualnie vat??

    VAT zawsze (również przy "pozostawieniu sobie"), w razie sprzedaży
    przychód dolicza się do przychodu z DG - ale na mój rozum jako "handel"
    a więc ze stawką 3% :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-08-03 20:31:45
    Od: "gregor" <g...@w...pl>

    przepraszam bo wiem ze chciales pomoc...
    ale tak zamieszales ze chyba sam po przeczytaniu tego co napisales niewiele
    rozumiesz...
    pozdrawiam
    p.s.
    i czekam na sensowna odpowiedz;)

  • 4. Data: 2006-08-04 06:50:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    gregor wrote:
    > przepraszam bo wiem ze chciales pomoc...
    > i czekam na sensowna odpowiedz;)

    Odpowiadający na podstawie informacji, które przekazałeś
    (piszesz np: odliczyłem VAT, jestem na ryczałcie)
    uznał, że nie jesteś kompletnym ignorantem
    i być może błędnie założył, że podstawowe akty prawne
    i mechanizmy podatkowe
    są Ci znane. Ale widzę, że się pomylił.

    Więc może po kolei:

    1. W przypadku ryczałtu możesz sobie amortyzować,
    ale do celów ewidencyjnych, bo kosztów i tak nie uwzględniasz.
    2. Jeśli będziesz amortyzował, to w momencie zmiany sposobu rozliczania
    dochodu
    (przejścia na metody, które umożliwiają zaliczenie rat amortyzacji w koszty)
    część rat, będzie już rozliczona i podatkowo przepadnie.
    Być może można zacząć amortyzować później,
    ale to już sobie sam doczytaj.
    3. W razie zbycia typu "sprzedaż" rozliczasz jak normalną sprzedaż
    zarówno w zakresie dochodowego jak i VAT. Zakładam, że jest ryczałt i nie
    amortyzujesz.
    4. Inne zbycia (przekazania, darowizny) - VAT do zapłaty
    od wartości zakupu

  • 5. Data: 2006-08-04 08:29:42
    Od: "gregor" <g...@w...pl>

    > 3. W razie zbycia typu "sprzedaż" rozliczasz jak normalną sprzedaż
    > zarówno w zakresie dochodowego jak i VAT. Zakładam, że jest ryczałt i nie
    > amortyzujesz.
    wlasnie chodzi mi o to...
    bo jesli jestem na ryczalcie i amortyzuje(do celow ewidencyjnych) maszyne to
    powiedzmy ona kosztuje 10tys/1,22(vat)=8200(netto)do amortyzacji
    i tak po roku 8200*40%(amortyzacja)=3280
    i po dwoch latach 3280*40%(amortyzacja)=1312
    i teraz pytanie czy ja te maszyne bedac na ryczalcie moge sprzedac za
    1312+VAT...czy moze po cenie rynkowej czyli za ok.50% ceny zakupu tj.ok
    4000+VAT????
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-08-04 08:32:51
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    gregor wrote:

> [...]
    > amortyzacji i tak po roku 8200*40%(amortyzacja)=3280
    > i po dwoch latach 3280*40%(amortyzacja)=1312

    A skąd ci się to wzięło???

    > i teraz pytanie czy ja te maszyne bedac na ryczalcie moge sprzedac za
    > 1312+VAT...czy moze po cenie rynkowej czyli za ok.50% ceny zakupu
    > tj.ok 4000+VAT????

    Oczywiście, że sprzedajesz po cenie rynkowej.

  • 7. Data: 2006-08-04 08:55:11
    Od: "gregor" <g...@w...pl>

    > A skąd ci się to wzięło???

    wiec chciales doradzic/odpowiedziec?czy pytasz o zasady amortyzacji metoda
    degresywna?

  • 8. Data: 2006-08-04 09:31:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    gregor wrote:

    > wiec chciales doradzic/odpowiedziec?czy pytasz o zasady amortyzacji
    > metoda degresywna?

    Dyskutuję ;) i mam wątpliwości. Bo może niezbyt rozumiem twój tekst.
    Piszesz 40% - amortyzacja. Rozumiem, że 40% to już stawka podwojona.
    Wtedy po roku masz wartość
    8200-8200*40%=4920
    Chyba, że chodziło ci o stawkę (podwojoną) 60%. Wtedy rzeczywiście
    wyjdą wartości 3280 i 1312

  • 9. Data: 2006-08-04 09:33:12
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 04-08-2006 o 10:55:11 gregor <g...@w...pl> napisał:

    > wiec chciales doradzic/odpowiedziec?czy pytasz o zasady amortyzacji
    > metoda
    > degresywna?

    Zapewne ludzie się tutaj dziwią o co Ci chodzi gdyż amortyzacja nie ma nic
    wspólnego z tym
    za ile ktoś od Ciebie kupi amortyzowany sprzęt/ile masz VATu zwrócić.

  • 10. Data: 2006-08-04 09:34:22
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    gregor wrote:

> [...]

    Wtedy po roku masz wartość
    8200-8200*40%=4920
    Chyba, że chodziło ci o stawkę (podwojoną) 60%. Wtedy rzeczywiście

    I oczywiście nie potrafię zrozumieć dlaczego będąc na ryczałcie starasz
    się stosować jakieś przyśpieszone metody amortyzacji. Przecież tak jak
    już napisał Gotfryd na ryczałcie przyśpieszenie amortyzacji działa na
    niekorzyść podatnika.