  • 1. Data: 2008-08-05 10:10:15
    Temat: ZUS - składka 30% i zapis o byłym pracodawcy
    Od: "Gacu" <g...@p...onet.pl>

    Cześć wszystkim.

    Założyłem niedawno działalność gospodarczą, oprócz tego jestem zatrudniony
    na 1/8 etatu.
    Przy zakładaniu działalności w zusie zostałem objęty promocją ;-) - 30%
    składką.

    Teraz chciałbym wystawić fakturę na mojego OBECNEGO pracodawcę.
    W zusie twierdzą że nie mogę, bo musiałbym wtedy płacić pełną składkę.
    Natomiast ustawa mówi, wg. mnie co innego:

    Dziennik Ustaw z 2005 r. Nr 150 poz. 1248
    USTAWA
    z dnia 1 lipca 2005 r.
    o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych
    ustaw1)
    (Dz. U. z dnia 9 sierpnia 2005 r.)

    Art. 1. W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
    społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.2)) wprowadza się
    następujące zmiany:
    1) po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:
    "Art. 18a. 1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i
    rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, w okresie
    pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia
    wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie
    niższa jednak niż 30 % kwoty minimalnego wynagrodzenia.
    2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do osób, które:
    1) prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem
    rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą
    działalność,
    2) wykonują działalność gospodarczą na rzecz BYŁEGO PRACODAWCY, na rzecz
    którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w
    poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub
    spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej
    działalności gospodarczej.";

    Zapis mówi wyraźnie o BYŁYM PRACODAWCY.

    Czy coś przeoczyłem? Jak sądzicie - można czy nie można wystawić fakturę i
    nadal płacić 30% ?

    Pozdrawiam

    Krzysiek.

  • 2. Data: 2008-08-05 10:19:55
    Temat: Re: ZUS - składka 30% i zapis o byłym pracodawcy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gacu pisze:

    > Zapis mówi wyraźnie o BYŁYM PRACODAWCY.
    >
    > Czy coś przeoczyłem? Jak sądzicie - można czy nie można wystawić fakturę
    > i nadal płacić 30% ?

    Jeśli u tego pracodawcy pracowałeś przed założeniem DG, to uważałbym,
    że nie masz racji. Gdybyś zaczął pracę po raz pierwszy po rozpoczęciu
    DG, to uważałbym, że masz rację.

    Zauważ, że dosłowne traktowanie pojęcia "były pracodawca"
    powodowałoby łatwe obejście ustawy - obecnym pracownikom dajemy
    działalność i zostawiamy im 1/100 etatu, wtedy pracodawca nie jest były.
    Jednakże nie próbowałbym takiego toku rozumowania obronić przed sądem.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-08-05 10:25:10
    Od: "Qulki" <n...@g...com>

    > Jeśli u tego pracodawcy pracowałeś przed założeniem DG, to uważałbym, że
    > nie masz racji. Gdybyś zaczął pracę po raz pierwszy po rozpoczęciu DG, to
    > uważałbym, że masz rację.

    Nie ma racji tylko wtedy, gdyby to co na fakturze wchodziło (u byłego) lub
    wchodzi (u obecnego) w zakres jego obowiązków jako pracownika. Sam fakt
    momentu rozpoczęcia DG (przed czy po nie ma tu znaczenia)

    Pozdrawiam
    Qulki

  • 4. Data: 2008-08-05 10:28:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Qulki pisze:
> [...]
    > wchodzi (u obecnego) w zakres jego obowiązków jako pracownika. Sam fakt
    > momentu rozpoczęcia DG (przed czy po nie ma tu znaczenia)

    Fakt. Ale trzeba pamiętać jeszcze o podatku liniowym, którego nie
    można stosować przy współpracy z "byłym pracodawcą", bez względu na
    zakres obowiązków umowy o pracę / umowy firmowej.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-08-05 10:47:24
    Od: "Gacu" <g...@p...onet.pl>

    Zgadza się, nie jestem na liniowym bo nie mogę.
    Natomiast jeśli chodzi o zakres czynności to niestety to co na fakturze
    wchodziłoby w zakres obowiązków.
    Na umowie o pracę mam i miałem wpisane stanowisko informatyka - bardzo
    szerokie pojęcie :(

    Nurtuje mnie jednak stwierdzenie BYŁEGO PRACODAWCY. Jeśli nie interpretować
    tego dosłownie to jak?
    Skoro cały czas i bez przerwy jestem u niego zatrudniony to jak można go
    uznać za mojego byłego pracodawcę?

    Z jednej strony widać tu niedociągnięcie ze strony ustawodawcy, bo napewno
    chciał inaczej :) Z drugiej strony
    jest to chyba wyraźna furtka...

    Pozdrawiam

    Krzysiek

  • 6. Data: 2008-08-05 11:14:21
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Gacu wrote:
> [...]
    >
    > Z jednej strony widać tu niedociągnięcie ze strony ustawodawcy, bo
    > napewno chciał inaczej :) Z drugiej strony

    tak to jest jak za pisanie ustaw biorą się debile.... a to jest właśnie
    największy problem...
    IMHO zapis jest wyraźny - były a nie "były i/lub czy tam oraz teraźniejszy"
    --
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2008-08-05 11:20:20
    Od: r...@o...pl

    To juz musisz sam rozwazyc czy idziesz na noze czy nie.
    Moze jakas pisemna porada u prawnika - a potem w razie czego
    mozesz goscia podac od zwrot doplaty w ZUS :)
    (Zakladajac ze ktorys zaryzykuje i podzieli Twoj poglad)

  • 8. Data: 2008-08-05 11:22:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    r...@o...pl pisze:
    > To juz musisz sam rozwazyc czy idziesz na noze czy nie.
    > Moze jakas pisemna porada u prawnika - a potem w razie czego
    > mozesz goscia podac od zwrot doplaty w ZUS :)
    > (Zakladajac ze ktorys zaryzykuje i podzieli Twoj poglad)

    A czy w świetle obowiązujących przepisów adwokat może wziąć na siebie
    materialną odpowiedzialność za prezentowane przez siebie interpretacje?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2008-08-05 12:57:56
    Od: r...@o...pl

    On 5 Sie, 13:22, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    A czy w świetle obowiązujących przepisów adwokat może wziąć na siebie
    > materialną odpowiedzialność za prezentowane przez siebie interpretacje?

    Doradcy podatkowi odpowiadaja za wyrzadzone szkody(zakladam ze bledna
    opinia wyrzadza szkode,
    jesli tak nie jest to po cholere tyle place doradcom :) ). Ksiegowi
    tez odpowiadaja.
    Przepisow o adwokaturze nie widzialem na oczy wiec nie wiem.

  • 10. Data: 2008-08-05 15:08:53
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 05 Aug 2008 12:28:21 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Fakt. Ale trzeba pamiętać jeszcze o podatku liniowym, którego nie
    > można stosować przy współpracy z "byłym pracodawcą", bez względu na
    > zakres obowiązków umowy o pracę / umowy firmowej.

    Właśnie tylko ten zakres uniemożliwia korzystanie z liniowego.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl