  • 1. Data: 2011-11-06 11:45:11
    Temat: Zagranica - szybki zarobek, pytanie
    Od: "klikeusz" <k...@W...gazeta.pl>

    Mam pytanie chyba nietypowe.

    Sprawa dotyczy mojej najbliższej rodziny, starszego brata. Trochę ponad 2
    lata temu wyjechał do ChRL i szybko się wzbogacił. Przebywał tam przez cały
    czas legalnie (ma wizę biznesową, kilkukrotnie odnawianą). W tym czasie
    zarobił spore, jak na polskie warunki pieniądze, około 1,7 mln dolarów.
    Pieniądze ma odłożone w banku w Hong Kongu. Teraz brat chciałby wrócić do
    Polski i zastanawiamy się jak sprawa wygląda od strony prawnej. (Zanim pójdę
    do doradcy podatkowego na zlecenie brata, chciałbym dowiedzieć się jak ta
    sprawa wygląda.)

    No i właśnie stąd moje pytanie. Czy brat gdyby przyjechał do Polski z takimi
    pieniędzmi, musiałby odprowadzić od tego jakiś podatek? Jaki? Oczywiście
    pieniędzy fizycznie by nie przewoził, tylko ewentualnie zrobił przelew z
    banku do banku? Jak tego typu sprawy wyglądają od strony podatkowej? Od razu
    dodam, że brat może załatwić dowolny papier z jakiejś chińskiej firmy
    konsultingowej poświadczający, że zarobił te pieniądze legalnie - ale to
    chyba nie ma znaczenia (Polska chyba nie ma z ChRL a tym bardziej z Hong
    Kongiem żadnych umów w tej sprawie).

    Będę bardzo, bardzo wdzięczny za pomoc. Niemymownie! Od pozytywnego
    załatwienia tej sprawy zależy czy brat wróci do Polski a na jego powrocie
    CAŁEJ rodzinie WYJĄTKOWO zależy!!!!!

    Pozdrawiam serdecznie!
    klikeusz

  • 2. Data: 2011-11-06 13:46:30
    Temat: Re: Zagranica - szybki zarobek, pytanie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/6/2011 5:45 AM, klikeusz wrote:
> [...]
    >
    > Będę bardzo, bardzo wdzięczny za pomoc. Niemymownie! Od pozytywnego
    > załatwienia tej sprawy zależy czy brat wróci do Polski a na jego powrocie

    to lepiej od razu idz do doradcy podatkowego zanim brat wroci do Polski.

    Poniewaz wyjazd brata mial charakter tymczasowy, nie planowal on wyjazdu
    na stale, nie jest rezydentem chinskim, to w Polsce caly czas jes
    traktowany jako rezydent podatkowy i w Polsce byl obowiazany skladac
    roczne rozliczenie podatku i miesieczne zaliczki oraz zus srus i inne
    sprawy.
    Teraz doplaci do tego wiecej niz zarobil.

    Tutaj nikt ci dobrze nie doradzi co z tym zrobic.

  • 3. Data: 2011-11-06 14:20:47
    Od: "klikeusz" <k...@N...gazeta.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > sprawy.
    > Teraz doplaci do tego wiecej niz zarobil.
    >
    > Tutaj nikt ci dobrze nie doradzi co z tym zrobic.

    Popieprzone jest prawo w Polsce. Zarabiasz zagranicą a tu chcą cię okraść.
    Jeśli okaże się, że brat będzie musiał za dużo zapłacić, to tutaj nie wróci,
    a dla rodziny będzie ogromna strata :( Załóżmy jednak, że brat zadeklaruuje,
    że zamierzał wyjechać na stałe, ale się nie udało i musiał wrócić? W razie
    czego bez problemu załatwi papier z jakiejś chińskiej firmy, że zamierzali go
    zatrudnić na stałe, ale po 2 latach zrezygnowali. Przecież mógł wyjeżdżać z
    zamysłem na stałe a się nie udało. Musi być jakiś sposób na załatwienie tego
    poprawnie.

  • 4. Data: 2011-11-06 15:30:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/6/2011 8:20 AM, klikeusz wrote:

    > Popieprzone jest prawo w Polsce.

    Nie w Polsce. Tylko w większości krajów.
    Od całości dochodów podatek płacisz tam gdzie jesteś rezydentem.

    Zarabiasz zagranicą a tu chcą cię okraść.

    jak wyżej.
    Będziesz mieszkał zagranicą a zarobisz w Polsce, to zapłacisz od tego
    podatek zagranicą (również).

    Wyjątek do tego wprowadzają umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
    pomiędzy poszczególnymi krajami.

    > Jeśli okaże się, że brat będzie musiał za dużo zapłacić, to tutaj nie wróci,

    Szukaj doradcy, który zna się na umowach o unikani podwójnego
    opodatkowania pomiedzy polską a chinami.

    Tu masz umowę
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/umowy_miedzynar
    odowe/chiny_konwencja-tekst_polski.pdf

    Czytaj art 15 i dalej, a szczególnie art 23b)

    Ni mam czasu na czytanie, ani nie mam praktyki. Wyglada mi to podobnie
    do umowy z USA.

    W polsce zapłaci podatek wg skali podatkowej minus podatek zaplacony w
    chinach.

    To ci policzy dobry doradca podatkowy, jesli sie na tym zna.

    Na pewno bart zarobi kare za nierozliczenie sie w ubieglym roku z pit,
    bo pewnie sie nie rozliczyl, a raczej jego wyjazdu jak staly pewnie
    potaktowac sie nie da.

    Wiecej ciezko bez sczegolow cos powiedziec.
    Moze to sie da przerobic na dochod firmy, albo cos. Nie wiem. Kombinuj

    > a dla rodziny będzie ogromna strata :( Załóżmy jednak, że brat zadeklaruuje,
    > że zamierzał wyjechać na stałe, ale się nie udało i musiał wrócić?

    Zamiar sie nie liczy. Liczy sie fakt. A na stale, skoro wrocił, jak
    widac nie wyjechal.
    Chyba,ze wroci z chinskim paszportem.
    We wrozki bawil sie nie bede.

> [...]
    > zamysłem na stałe a się nie udało. Musi być jakiś sposób na załatwienie tego

    poprawnie sie zawsze da, kwestia ile trzeba bedzie podatku doplacic

  • 5. Data: 2011-11-06 16:01:10
    Od: tomek <t...@o...pl>

    W dniu 06.11.2011 16:30, witek pisze:

    > To ci policzy dobry doradca podatkowy, jesli sie na tym zna.

    Przy czym ta część po przecinku jest kluczowa, najlepiej przed wyborem
    doradcy warto coś już wiedzieć żeby odsiać tych co liczą na łatwy zarobek.

    > Na pewno bart zarobi kare za nierozliczenie sie w ubieglym roku z pit,
    > bo pewnie sie nie rozliczyl, a raczej jego wyjazdu jak staly pewnie
    > potaktowac sie nie da.

    Jest jeszcze czynny żal. Przy czym żeby zadziałał to trzeba zapłacić
    podatek w prawidłowej wysokości (art. 16 KKS), więc znowu - bez dobrego
    doradcy można wtopić.

    Tomek

  • 6. Data: 2011-11-06 17:49:28
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 11/06/2011 04:30 PM, witek wrote:

    > Zamiar sie nie liczy. Liczy sie fakt. A na stale, skoro wrocił, jak
    > widac nie wyjechal.
    > Chyba,ze wroci z chinskim paszportem.
    > We wrozki bawil sie nie bede.

    Zaraz zaraz. Gdzie w polskim prawie uzalezniona jest koniecznosc zaplaty
    podatku w zaleznosci od tego, czy ktos mial zamiar wyjechac na stale czy
    nie?

    Polskim rezydentem podatkowym jest osoba, ktora:

    - posiada w Polsce centrum interesow osobistych lub gospodarczych
    (osrodek interesow zyciowych);

    lub

    - przebywa na terytorium RP dluzej niż 183 dni w roku podatkowym.

    Na terenie RP nie przebywal on dluzej niz 183 dni, i o ile nie posiadal
    on w Polsce centrum interesow osobistych (zona, dzieci?) lub
    gospodarczych, to rezydentem podatkowym w Polsce nie byl.
    Podatek powinien zaplacic w Chinach. Jak tego nie zrobil, to moze go
    scigac chinski fiskus - ale polskiemu nic do tego.

    Oczywiscie, polecana wizyta u doradcy.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 7. Data: 2011-11-06 17:58:54
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "klikeusz" <k...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Popieprzone jest prawo w Polsce. Zarabiasz zagranicą a tu chcą cię okraść.
    > Jeśli okaże się, że brat będzie musiał za dużo zapłacić, to tutaj nie
    > wróci,

    Wszedzie tak jest - to po pierwsze, wszedzie jest tez i tak, ze nieznajomosc
    prawa szkodzi.
    Zarabianie milionow nie uprawnia do buractwa. Mial w Polsce jakis dom? Gdyby
    sie mu zaczal palic, przyjechalaby straz pozarna i mu gasila, gdyby okradli,
    przyjechalaby policja i szukala zlodziei itp. - z jego podatkow wlasnie.
    Dlatego zarowno w Polsce, jak i w cywilozowanych krajach istnieje
    nieograniczony odowiazek podatkowy

    ... "i nie mowcie, ze nie mial domu, bo przeciez moglby miec!" :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2011-11-06 18:00:32
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "klikeusz" <k...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > zarobił spore, jak na polskie warunki pieniądze, około 1,7 mln dolarów.

    Heh - a jak na chinskie? To chyba kwota poza zasiegiem kognicji przecietnego
    "nosiciela mundurkow".

    Kurna - tez chyba to zoltkow trzeba bedzie wyjechac ;P

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2011-11-06 18:09:33
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "klikeusz" <k...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > CAŁEJ rodzinie WYJĄTKOWO zależy!!!!!

    A brat niech nie bedzie frajer - skoro tyle udalo mu sie zarobic, to raczej
    ma zadatki na nie-frajera.
    Jest tysiace miejsc na Ziemi, duzo bardziej przyjaznych od tego chorego
    kraju, gdzie mozna osiasc z dwiema bankami zielonych.

    Ciekawe, czy gdyby wrocil glodny, zziebniety i z dlugami, to tez bytak
    WYJĄTKOWO zalezalo.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 10. Data: 2011-11-06 18:16:05
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 11/06/2011 06:58 PM, SDD wrote:

> [...]
    > podatkow wlasnie. Dlatego zarowno w Polsce, jak i w cywilozowanych
    > krajach istnieje nieograniczony odowiazek podatkowy

    ...ktory to nieograniczony obowiazek podatkowy dotyczy osob majacych
    miejsce zamieszkania na terenie Polski (czyli ponad pol roku w roku, lub
    centrum interesow).

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org